شبهای سفید

© Sputnik / Aleksei Danichevوالری گرگییف، رهبر مشهور ارکستر تئاتر مارینسکی
والری گرگییف، رهبر مشهور ارکستر  تئاتر مارینسکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه کشور کبیر موسیقی است.

شبهای سفید معجزه طبیعی خاص  عرض شمالی است که مدتهاست مورد ستایش و تحسین شاعران و  رمانتیک ها قرار می گیرد.  در واقع شبهای سفید  را نمی توان شب نامید، بلکه غروب  طولانی تابستانی برای توضیح آنها مناسب تر است. در شبهای سفید، خورشید فقط برای مدتی کوتاه خود را در پشت افق پنهان می کند و دنباله نورانی  شفافی از خود بر جا می گذارد….پطربورگ  از شبهای سفید به نحو احسن استفاده می کند و هر سال جشنواره «  ستارگان شبهای سفید» در آنجا  برگزار می شود که  جشن اوپرا، باله  و موسیقی سمفونیک  تحت رهبری  والری گرگییف، رهبر مشهور ارکستر  تئاتر مارینسکی  است.

 برای نخستین بار  جشنواره در سال 1993 میلادی  برگزار شد و از آن زمان تا کنون شهرت آن نیرو می گیرد.  مدت برگزاری جشنواره از  10 روز به دو ماه  افزایش یافته است. برنامه  این جشنواره موسیقی با گذشت هر سال  توجه هر چه بیشتر بینندگان و  دوستداران  موسیقی در کشورهای خارج را  جلب می کند.

استاد گرگییف در توضیح این پدیده گفت:  روسیه کشور کبیر  موسیقی  است.  روسیه به روی جهانیان باز است و از اینرو جهان  برای روسیه و هنرمندان کبیر روس  ارزش زیادی قائل است —   گلینکا، چایکوفسکی ، پروکوفیف، رحمانینوف. جهانیان برای  موسیقی دانان روسیه  اهمیت زیادی قائلند زیرا آنها  بطور  هماهنگ  جزئی از فرهنگ  جهانی و  بخش لاینفک  و زیور آن شدند.  گردشگرانی که به پطربورگ می آیند، حتما از ارمیتاژ و  تئاتر مارینسکی دیدن می کنند. ما این وظیفه پر مسئولیت را به عنوان  پیام آوران  فرهنگ روس  ادا می کنیم.  تئاتر مارینسکی پطر بورگ  تا 300 نمایشنامه اوپرا و باله   در سطح عالی در فصل هنری  نمایش  می دهد و ما سعی می کنیم، بهترین  و  جالب ترین و متنوع ترین  آنها را در  تابلوی  آگهی  جشنواره «  ستارگان شبهای سفید» شامل کنیم.

اینبار نیز تنوع برنامه ها جالب است. در  175- مین  سالگرد  تولد پطر چایکوفسکی نابغه موسیقی  جای اول به آثار  وی اختصاص داده شده است.: باله «دریاچه قو»  و « بی بی پیک». « یوگنی  آنگین» ، آثار سمفونیک و مجلسی  با اجرای  ستارگانی مانند  باری  دوگلاس، فِروچو فورلانِتو، رودولف بوخبیندر و یوری باشمت و… چنین برنامه ای برای دوستداران به یک کابوس موزیکال مبدل می شود  که باید  سعی کنند  در تمام کنسرت ها و برنامه ها  حضور داشته باشند.  دوستداران  اوپرا نیز  دست کمی از آنها ندارند ، علاوه بر آثار اوپرای چایکوفسکی  تماشای بهترین  آثار اوپرای جهان  به آنها پیشنهاد می شود: « کارمن »، « تراویاتا» سِویلسکی سیرولنیک»، « توسکا» و… باله های مشهور  تئاتر مارینسکی — از « دن کیشوت» و «  سیندرلا»  گرفته تا  « آنا کارینینا»…به معنای واقعی کلمه  طی دو ماه آینده باید با خواب خداحافظی کرد…

معلوم نیست والری گرگییف کی استراحت خواهد کرد.  او نه فقط  اوپرا و  باله  ها را رهبری خواهد کرد، بلکه در کنسرتهای سمفونیک  که در پطربورگ  در انتظار برگزاری آنها هستند شرکت خواهد داشت: در فصل هنری کنونی  سفر ارکستر  تحت رهبری  استاد  مشهور موسیقی  به خارج  از جمله به آمریکا  در شرایط بسیار دشواری  به دلیل  حوادث اوکراین انجام شد.  با وجود این، سالن های کنسرت  پر بودند و استقبال بسیار خوبی از نوازندگان روسیه شد.  بر طبق سنت معمول،  در جشنواره  «  ستارگان شبهای سفید»  ارکستر  تئاتر مارینسکی از امتیاز خاصی برخوردار است.  برنامه آن بهتر از ارکستر های دیگر است و آثار رحمانینوف، دوورژاک، اسکریابین ، گریگ و سِن — سلنس  و  راول  را اجرا خواهد کرد.

 بطور کلی، در جشنواره سال جاری، بیش از 200  نمایشنامه و کنسرت  برگزار خواهد شد.  هر عصر و هر شب سورپریزهایی در انتظار  دوستداران موسیقی خواهد بود. به عنوان مثال،  نیمه شب پس از خروج از  ساختمان تئاتر مارینسکی  پس از پایان نمایش  خود را نه در خیابان  شبانه، بلکه  در  تئاتر دیگری خواهید یافت: پطر بورگ در  نور شیری رنگ  شبهای سفید  به شکلی  غیر واقعی جلوی چشم ظاهر می شود.  با گردش در  خیابانهای قرن 18،  تماشای  کاخ های مجلل  در  سواحل رود « نوا»  این فکر به  مغز  بیننده خطور می کند که این  شهر  واقعا هم  شبیه  صحنه بزرگ تئاتر است.  در آنجا هر رهگذری  مانند  شرکت کنندگان جشنواره  « ستارگان شبهای سفید» مجذوب نمایش زیبایی می شود  که در جلوی چشم خودنمایی  می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала