گزارش و تحلیل

پلیس مبارزه با مواد مخدر روسیه و کمک به تاجیکستان

© Sputnik / Mikhail Metsel /  مراجعه به بانک تصاویر ايوانوف
ايوانوف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه قرار است در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به تاجیکستان مساعدت کند.

در همین رابطه دو طرف توافقنامه ای در دوشنبه امضا کردند. این سند برای سه سال اعتبار دارد. در این مدت طرف روس تجهیزات در اختیار طرف تاجیک قرار می دهد و برای تربیت کادر متخصص به دوشنبه کمک می کند. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار رادیو اسپوتنیک در این رابطه گزارش می دهد.

وی می گوید که روسیه در مبارزه با قاچاق موادر مخدر و برای این هدف تا سال 2017 مبغ 5،5 میلیون دلار اختصاص داده است. توافقنامه توسط روسای ادارات مبارزه با مواد مخدر از هر دو کشور به امضا رسیده است. ویکتور ایوانوف مدیر آژانس فدرال در کنترل قاچاق مواد مخدر روسیه ضمن گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد که این بودجه برای نیازهای آژآنس کنترل قاچاق مواد مخدر وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان صرف می شود.

ایوانوف در این رابطه می گوید:«کمک ها توسط دولت فدراسیون روسیه به مبلغ 5،5 میلیون دلار انجام می گیرد. این مبلغ برای ارایه تجهیزات لازم، آماده سازی کادر، ارسال تجهیزات خاص و همچنین تجهیزات تخصصی و سلاح و وسایل مخابراتی صرف می شود».

گفتنی است، روسیه اولین بار نیست که به آژآنس کنترل قاچاق مواد مخدر تاجیکستان کمک می کند. سال 2014 قرارداد سه ساله میان مسکو و دوشنبه به مبلغ پنج میلیون دلار به پایان رسید. این مبلغ برای خرید ماشین های ویژه، تجهیزات مخابراتی، لباس و تجهیزات نظامی هزینه شد. ویکتور ایوانوف به خبرنگار اسپوتنیک می گوید که تقویت پایگاه های مبارزه با قاچاق مواد مخدر به نفع روسیه است، زیرا پلیس ضد قاچاق تاجیکستان در جبهه عقب تر و در بخش مبارزه با این تهدید از سوی افغانستان هستند. ایوانوف در رابطه با موفقیت های حاصله در این حوزه می گوید: «ما عملیات «کاپکان جنوبی»، «کانال پاترول» و امثال آن را داشتیم. ما توانستیم به صورت مشترک ارسال مواد قاچاق را تحت کنترل بگیریم و در نتیجه آن، جنایتکاران زیادی را به دام انداختیم. وظیفه ما متحد کردن توانمان است».

در دوشنبه به یک برنامه دیگر تعامل میان دو سازمان روس و تاجیک هم اشاره می کنند. طف روس در مساله آماده سازی کادر متخصص به تاجیکستان کمک های زیادی می کند. رستم نظرزاده رییس آژآنس کنترل قاچاق مواد مخدر وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در این رابطه می گوید: «ارگان های مربوطه در تاجیکستان توجه زیادی به مساله افزایش کادر متخصص بویژه در میان جوانان نشان می دهد. در حال حاضر، بیش از 20 دانشجو مشغول تحصیل در انستیتوی حقوق سیبری آژانس فدرال مبارزه با مواد مخدر در روسیه و در کراسنودار هستند که توسط آژآنس ما به آنجا اعزام شده اند».

در عرض چهار ماه اول امسال پلیس تاجیکستان در حدود 2 تن مواد مخدر را ضبط کرده که در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش داشته است و این یک موفقیت است. این مواد از افغانستان از مسیر شمالی افغانستان از طریق آسیای مرکزی به روسیه و دیگر دول اتحادیه اروپا وارد می شوند. علاه بر این، اژآنس مذکور عملیات مشترکی نیز با همکاران افغان خود داشته و توانسته یک گروهک بزرگ جنایتکار را در استان بدخشان افغانستان کشف کرده و بخش زیادی از مواد مخدر آنها را نابود نماید.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала