گزارش و تحلیل

جریمه برای روبند در هلند

© REUTERS / Goran Tomasevicجریمه برای روبند در هلند
جریمه برای روبند در هلند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هلند هم به لیست کشورهای اروپایی که ممنوعیت هایی را در ارتباط با مسلمانان وضع کرده اند وارد شد

 هلند با لباس هایی که چهره را می پوشانند مبارزه می کند. پوشش های سر سنتی بر اساس قوانین اسلام همانند روبند و نقاب ، در مدرسه ها ، بیمارستان ها و سازمان های دولتی و در وسایل حمل و نقل عمومی قدغن می شود. نقض این ممنوعیت  جریمه ای به میزان 405 یوروخواهد داشت.

هلندی ها به روش های مختلف به این نوآوری عکس العمل نشان دادند. در صفحه های توئیتر، بحث و بررسی پرشوری در خصوص این ممنوعیت آغاز شده است. برخی نوشتند که اکنون برهنه راه رفتن ارزانتر از پوشیدن چادر است. نظراتی هم وجود دارد که از این قانون جدید کاملا حمایت کرده و حتی موضع دقیق ضد اسلامی را مطرح کرده اند.

بحث های مشابه به طور کامل توسط حزب راست افراطی آزادی هلند حمایت می شود ، حزبی که در سال های اخیر محبوبیت یافته است. هرت ویلدرس ، رهبر سازمان می گوید: " ما مستقیما می گوییم: ما بر اسلام پیروز خواهیم شد!"

اما اگر به تاریخ چند فرهنگی در هلند توجه شود ، می توان برخی از تناقضات را در مقامات هلندی مشاهده کرد. در سال 2006 وزارت دادگستری از حق مسلمانان برای اجرای قوانین شریعت در کشور حمایت کرد. در سال 2008 یک فرد زاده ی مراکش ، اولین شهردار مسلمان شهر بزرگ روتردام هلند شد.

اما بعد از گذشت سه سال روحیه آنها به شدت تغییر می کند: وزارت کشور اعلام کرد که دلسردی مردم  را در ارتباط با شکست سیاست چند فرهنگی می داند.  

میخاییل پریوو ، رئیس شبکه ی سازمان اروپایی علیه نژاد پرستی معتقد است: " اگر بر اساس تجربیات فرانسه و بلژیک قضاوت کنیم ، مسلمانان این قانون را نشان دیگری می دانند که جامعه از حضور آنها شاد نیست، حتی اگر خودشان زنانشان را مجبور نمی کنند که چهره شان را بپوشانند. دولت هلند تاکید می کند که لایحه قانونی علیه مذهب نیست ، این قانون همچنین پوشیدن ماسک اسکی و یا کلاه را نیز قدغن می کند. همانطور که گفته اند هم در بلژیک و هم در فرانسه استدلال ها مشابه بوده اند. "

پریوو افزود: " اما لازم است بدانیم که افراد کمی با کلاه و ماسک اسکی به مدرسه ، دانشگاه و بیمارستان ها و همچنین با وسایل حمل و نقل عمومی می روند. هدف اصلی این قانون ، ممنوعیت لباس اسلامی است. این یک حرف بیهوده است که مذهب ، مسئله ی مورد نظر نیست اما همه به خوبی می دانند که درواقع چه اتفاقی در حال وقوع است. "

هلندی ها در مسیری می روند که سایر دول اروپایی برگزیده اند. در سال 2011 در فرانسه ، لباس اسلامی که چهره را می پوشاند را ممنوع کردند. درهمان زمان این پوشش برای مردم بلژیک در پارک ها ممنوع شد. یک سال قبل تر این محدودیت در اسپانیا هم اعمال گردید.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала