گزارش و تحلیل

سیستم دفاع ضد موشکی در استپ های اوکراین

© AFP 2023 / Yurko Dyachyshynسیستم دفاع ضد موشکی در استپ های اوکراین
سیستم دفاع ضد موشکی در استپ های اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا دیروز اوکراین فقط خندق آرسنی یاتسنیوک ، در مرز با روسیه داشت اکنون ممکن است سپر موشکی هم به عنوان عنصر دفاع ضد موشکی پدیدار شود

تا دیروز اوکراین فقط خندق آرسنی یاتسنیوک ، دو کیلومتر سنگر در مرز با روسیه داشت اکنون ممکن است سپر موشکی دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین الکساندر تورچینوف هم به عنوان عنصر دفاع ضد موشکی پدیدار شود که با کمک آن همسایگان از امکانات خود صرفنظر می کنند که به عقیده ی آنها تهدید اتمی از جانب روسیه است. سیستم دفاع ضد موشکی به احتمال قوی تولید آمریکاست.

اکنون بدیهی است که رئیس کابینه ی وزیران اوکراین ارسنی یاتسنیوک ، وقتی تصمیم جداسازی از روسیه ای که در اوکراین به عنوان کشور متجاوز قلمداد می شود توسط خندق را اتخاذ نمود ، فکر مادی داشت. خندق پیش پا افتاده حتی در شرایطی که با استحکامات اضافی یعنی سیم های خاردار مجهز گردید، تاثیر سیاسی فکر شده ای را به دنبال نداشت. علی رغم اینکه کارهای زمینی منحصرا تحت کنترل دوربین های تلویزیونی انجام شد و تصویر به طور خودکار در کل جهان منتشر گردید، خندق یاتسنیوک آنطوری که انتظار می رفت به سند انکار ناپذیر قصد کرملین که هر لحظه با کاروان تانک های خود به سمت کیف حرکت می کند تبدیل نشد. اکنون خود این خندق با مفهوم سیاسی ، که جامعه ی جهانی به خاطر از دست دادن زمان علاقه خود را به آن از دست داده است بر اساس شواهد بدیهی از هر دو طرف مرز ، با عرف های هرز بلندی پوشیده شده است.  

برای همین لازم به یاد آوری است که برای اوکراین ، تحریم ژئوپلیتیکی روسیه در حال حاضر بر اساس واقعیت تقریبا تنها انگیزه ی حمایت مالی از جانب غرب محسوب می شود. از آنجا که اقتصاد ملی عملا بلوکه بوده و سایر منابع تکمیل بودجه وجود ندارند ، مجبورند خلاقانه بیاندیشند. و اینار دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین الکساندر تورچینوف ، که در جنگ های تبلیغاتی روزگار جوانی حزب کمونیست تبحر داشت ، پیشقدم شد. دبیر شورای امنیت و دفاع  ملی فورا خطاب به همه ملل و مردم از طریق خبرگزاری ملی " اوکرینفرم"، بیان داشت که برای دفاع از خطرات هسته ای (ازجانب روسیه) ما باید مشاوره هایی را برای استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در محدوده ی اوکراین داشته باشیم."

تورچینوف تاکید کرد ، انگار روسیه استقرار سیستم های  تسلیحات حمله ای تکمیلی را در محدوده ی کریمه ادامه می دهد.  به گفته ی وی در شبه جزیره ، کار فعالی برای استقرار تسلیحات هسته ای و ابزار ساخت بمب های هسته ای انجام می شود. در ارتباط با این موضوع دبیر شورای امنیت و دفاع ملی خاطر نشان نمود که اوکراین گام هایی را در جهت دفاع از تمامیت ارضی و استقلال خود بر می دارد. در بسته ی " اقدامات فوری" همچنین پیشنهاد ممنوعیت عبور کشتی های روسی از طریق بوسفر و حذف سیستم مالی روسی از سیستم SWIFT مطرح شد ، آنها می گویند که سیستم مالی روسی از برنامه ی هسته ای جنگی و تروریست ها حمایت می کند. اما تاکید ویژه ی دبیر شورای امنیت و دفاع ملی بر استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در اوکراین بود. وی معتقد است: تنها این گزینه به طرف اوکراینی اجازه می دهد که سپر موشکی خود را بازسازی کرده و بدین ترتیب توافق بین المللی را نیز نقض نمی کند.

الکساندر تورچینوف ذکر نکرد که در خصوص چه سیستم دفاع ضد موشکی صحبت می کند. اما بر اساس گفته های وی که نیازمند مشورت با شرکا هستند بدیهی است که سیستم دفاع ضد موشکی محلی ، تئاتر عملیات های نظامی نبوده بلکه با مقیاس استراتژیکی یا سیستم دفاع ضد موشکی اروپا و یا آمریکایی خواهد بود.

ایده ی سیستم دفاع ضد موشکی آمریکایی در استپ های اوکراینی در سطح عالی ، موضوع اصلی است و در تمایز با سنگر ارسنی یاتسنیوک که هزینه ی میلیونی داشت ، آنقدر گران نیست. در واقع کسی مجبور نمی شود که زمین را بکند ، خود شرکا همه کارها را تا اجرایی شدن انجام می دهند. با توجه به درجه ی ابتکار چنین ایده ای ممکن است با  بیانیه ی پترو پروشنکو رقابت کند ، او اوکراین را تحت کمک های مالی و ارسال احتمالی تسلیحات " سپر اروپا " نامید. در عین حال عکس العمل ویژه به این عبارت محبوب با وجود انتظارات بسیار وجود نداشت و همه ی کشورهای شریک آماده نیستند که به اوکراین از لحاظ فن آوری نظامی کمک و یاری رسانند. ضمنا ایده ی استقرار سیستم دفاع ضد موشکی آمریکایی ، چشم انداز های وسیعی ندارد.

سرگی لاوروف ، وزیر امور خارجه ی روسیه در خصوص ابتکار دفاع ضد موشکی دبیر شورای امنیت و دفاع ملی الکساندر تورچینوف دقیقا شرح داد. به گفته ی وی حتی خواندن این مسائل هم بی فکرانه است ، آنها کاملا بیهوده و غیر سازنده بوده و چیزی بیشتر و بالاتر از لرزشی در هوا نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала