خداحافظ آفتاب

© AFP 2023 / Timothy A. Claryآسمانخراش در نیویورک
آسمانخراش  در نیویورک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساکنان نیویورک با نور آفتاب خداحافظی می کنند.

در نیویورک ساخت  آسمانخراش های  زیبایی آغاز شده است که بر « مانهتان»  سایه می افکند.  ساکنان محل  گله مند هستند  که  آسمانخراش  هایی که  بر پارک مرکزی  سر بلند خواهند کرد  مانع از رسیدن نور خورشید به  آنها خواهد شد.  اما هیچگونه مقرراتی وجود ندارد که بر اساس آنها بتوان  مانع از ساخت این آسمانخراش ها شد.

خورشید —  منبع اصلی  انرژی رایگان است.  اما در « مانهتان»  کالایی برای ثروتمندان  و درخشان ترین سمبل  برتری مالی است.

مجموعه آسمانخراش ها  که در خیابان های 57 و 59 ساخته شده اند  به دلیل قیمت های سرسام آور و بلندی آنها  « شماره های میلیاردری» نامیده می شوند.

ارتفاع این سازه های ظریف با شیشه کاری  به 547 متر خواهند  رسید.  این آسمانخراش ها نه تنها باعث تغییر منظره  نیویورک خواهند شد  بلکه بر پارک مرکزی  سایه خواهند انداخت و  محل بازی بچه ها، زمین فوتبال و  نیمکت ها و  باغ وحش محل  را تاریک خواهند کرد.

اورن سنت — جون نویسنده و خبرنگار  در نزدیکی پارک مرکزی زندگی می کند. او در سال 2013 میلادی  مبارزه  ای  به نفع موراتریوم بر  ساخت آسمانخراش های جدید سازماندهی کرد.

اما مثل سابق هیچ چیز مانع  از کسب وکار  شرکت های ساختمانی نمی شود.  خانه  دو لوکس  در طبقه 96  خانه 432  در « پارک اونیو»  بر طبق  اطلاعات چندی  به قیمت 95 میلیون دلار بفروش رفت. هم اکنون 7 آسمانخراش در پیرامون پارک مرکزی در دست ساخت است و گزارش می شود که 5 آسمانخراش دیگر نیز ساخته خواهد شد.

هر چند عجیب به نظر می رسد، شرکت های ساختمانی  نیازی به دریافت اجازه از مقامات شهری برای  ساخت آسمانخراش ها  نداشتند. حتی یک مورد  هم نیازی به دریافت مجوز  نداشت. مقامات نیویورک هیچگونه محدودیتی برای  ساخت خانه برای میلیاردرها  مقرر نکرده اند.  از اینرو شرکت های ساختمانی  حق استفاده از  فضای آزاد  در همسایگی خانه های دیگر را  خریدند  و  راحت و بدون دغدغه  ارتفاع آسمانخراش را  انتخاب کردند.

میلیون ها ساکن نیویورک قبول دارند که خورشید برای همه  می تابد  اما مشاهده می کنند که همه  نمی توانند آن را ببینند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала