گزارش و تحلیل

مانورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

© AP Photo / Theodore Kayeمانورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان
مانورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاجیکستان مرحله ی فعال مانور نیروهای جمعی واکنش سریع سازمان پیمان امنیت جمعی انجام شد.

در این مانورها بیش از سه هزار نظامی از ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، روسیه و تاجیکستان شرکت می کنند. حلیم فسخ الدینوف ، خبرنگار ویژه ی ما از دوشنبه از این مانورها گزارش می دهد.

محل مانورها ، میدان نظامی حربمیدان است. این میدان در جنوب تاجیکستان و کاملا نزدیک به خطوط مرزی تاجیکستان و افغانستان قراردارد، یعنی ناآرام ترین بخش مرز جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی. در واقع  مبارزین نیروی جمعی واکنش سریع برروی سرکوب تهدیدات از این جهت کار کرده اند. فن آوری سنگین و نیروی هوایی جنگی استفاده شدند. هلی کوپتر های " می —8" ، " می —24" و جنگنده های " سو —27"  در آن شرکت داشتند. در این مانور ، در مقابل ارتش برنامه ی محاصره و نابودی نیروهای بزرگ دشمن فرضی قرار داشت ، که بلافاصله با استفاده از راه های مختلف به تاجیکستان نفود کردند. در جریان اجرای برنامه ی نیروهای جمعی واکنش سریع ، بر روی مدیریت عملیات مشترک و مهارت های عملی سرکوب تهدیدات کار شد. ژنرال معروف حسنوف ، کارشناس مرکز تحقیقات استراتژیک تحت ریاست جمهوری تاجیکستان در مصاحبه ای با رادیو " اسپوتنیک" گفت:

انتخاب تاجیکستان به عنوان میدانی برای مانورها اتفاقی نبود. ما مرزهای دولتی با افغانستان داریم یعنی تقریبا 1400 کیلومتر. این منطقه ی حائل سازمان پیمان امنیت جمعی است. بنابراین این دول می خواهند ببینند که آمادگی نظامی نیروهای جمعی واکنش سریع برای دفاع از این منطقه در چه سطحی است. هدف اصلی این آزمایش همکاری نیروهای جمعی واکنش سریع است.

اجرای مانورها در تاجیکستان ، تصمیم شورای امنیت ،سازمان پیمان امنیت جمعی است. مانورها دوازدهم ماه می شروع شده اند. پس از آژیر ناگهانی بیش از سه هزار سرباز نیروهای جمعی واکنش سریع در هواپیماهای ناوگان هوایی حمل و نقل و نظامی دول خود به فرودگاهی در نزدیکی دوشنبه رسیده و راه پیمایی در مسیر کوهستانی به محل مانور داشتند. آنها کم کم بیش از 150 کیلومتر را طی کردند. آزمایش گروه بندی بخشی از نیروهای جمعی واکنش سریع در منطقه ی تهدیدات احتمالی انجام شد. مشخص گردید که  استقرار نیروهای بالقوه نظامی نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تقریبا یک و نیم روز طول می کشد. اگر چه برای این منظور در چهار چوب سازمان سه روز در نظر گرفته شده است. نتایج مانورها تنها در میدان جنگی حربمیدان نبود. در تاجیکستان نوزدهم ماه می جلسه ی نمایندگان شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار می شود. کارشناسان در دوشنبه تصور می کنند که در این دیدار اقداماتی که پتانسیل سازمان را تقویت می کند بررسی خواهند شد. رشید غنی عبداله  تحلیل گر نظامی از دوشنبه می گوید:

به نظر من روش های بعدی برای تبدیل نیروها سازمان پیمان امنیت جمعی به نیروهای موثر تر بررسی خواهد شد. در واقع از کلمات ساده به اعمال واقعی می رسند. و  روسیه نیز به این موضوع توجه نشان می دهد.

بخش 98 نیروهای هوابرد از روسیه در این مانورها در تاجیکستان شرکت کردند. این نیروها در ایوانوا و سی و یکمین نیروهای گردان حملات هوایی واقع در اولیانسک مستقر هستند. مبارزین در 18 هواپیمای" ایل-76" و " آن —124" به تاجیکستان آمدند. ضمنا فرماندهی دویست و یکمین پایگاه نظامی روسی در تاجیکستان از سربازان در محل پیشتیبانی کرد. بخش نظامی اتحادیه روسی در سه شهر دوشنبه ، کولاب و قرغان تپه مستقر شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала