گزارش و تحلیل

فراموش کردن کمک غرب تنها راه نجات عراق

© AFP 2023 / Haidar HamdaniБойцы из Ирака, бригады Имама Али, на учениях в Эн-Наджафе
Бойцы из Ирака, бригады Имама Али, на учениях в Эн-Наджафе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با اینکه دولت ایالات متحده بخش تقسیم عراق به سه قسمت شیعه – سنی و کرد در مصوبه اخیر کنگره را رد کرد اما این خود نشانه بخشی از نقشه هایی است که آمریکایی ها برای عراق در ذهن دارند.

فعالیت گروه تروریستی داعش با حمایت یاران منطقه ای ایالات متحده در الرمادی را نیز به آن اضافه کنید و خود را جای عراقی ها قرار دهید. آیا باز هم حاضر خواهید بود به غرب به عنوان یار حساب کنید؟

نخست وزیر عراق حیدر العبادی هفته آینده قرار است سفری به مسکو داشته باشد و با آقای ولادیمیر پوتین دیدار کند. قطعا اولین خواسته آقای عبادی کمک تسلیحاتی روسیه به ارتش عراق خواهد بود. پس از اشغال عراق، ایالات متحده ارتش عراق که به سلاح های متنوع علی الخصوص روسی مجهز بود شبه منحل نمود و قرار بود ارتشی جدید با تسلیحات مدرن آمریکایی تشکیل گردد. تسلیحاتی که به دلیل فشار کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و علیرغم پرداخت ما به ازای آن توسط عراق هنوز تحویل این کشور نشده و امیدی به تحویل آن نمی باشد.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس معتقد هستند که عراق نباید به هیچ وجه به جایگاه قبلی نظامی خود بازگردد و این کشور باید دائما درگیر مشکلات داخلی بماند تا دیگر به فکر حمله به آنها نیافتد چرا که اطماع صدام حسین نسبت به کویت و بخش بزرگی از سرزمین های عربستان اطماع شخصی نبوده بلکه عمده عراقی ها هنوز اعتقاد دارند این بخش ها جزو سرزمین آنها می باشد.

پنتاگون انجام عملیات ویژه علیه داعش را در خاک سوریه تایید کرد - اسپوتنیک ایران
طرح سه مرحله ای آمریکا برای نابودی داعش

زمان نخست وزیری آقای نوری المالکی در عراق ایرانی ها به تکرار به وی گوشزد کردند که نمی تواند به آمریکایی ها اطمینان کند و در لحظه حساس پشت وی را خالی خواهند کرد اما وی اصرار داشت تا رابطه خود با ایالات متحده را حفظ کند و از مشورت های آنها علی الخصوص در موارد امنیتی و نظامی استفاده کند. به قول معروف تلاش داشت تعادل در روابط با تهران و واشنگتن را حفظ کند و حتی در برخی موارد به ایرانی ها پیشنهاد می داد واسطه آنها با آمریکا شود. در "لحظه حساس" وقتی داعش در حال پیشروی به سمت بغداد بود جواب خود را از آمریکایی ها گرفت، پشتش را خالی کردند و اگر کمک های فوری ایران و روسیه نبود بغداد هم سقوط کرده بود.

آقای عبادی هم سعی کرد همان رویه نوری المالکی را پیش بگیرد و تعادل روابط عراق با تهران و موسکو و واشنگتن و حتی ریاض را برقرار کند اما پس از ماجراهای اخیر به این نتیجه رسید که نه فقط نمی تواند روی کمک غربی ها حساب باز کند بلکه باید تلاش کند عراق از گزند آنها در امان بماند.

وقتی بسیج مردمی معروف به "الحشد الشعبی" کرکوک را بدون کمک ائتلاف آمریکایی آزاد کرد آقای عبادی با مخالفت آمریکایی ها با نابودی داعش در کرکوک مواجه شد و حتی آمریکایی ها اقدام به بمباران بسیج مردمی و ارتش عراق نمودند و ادعا کردند که به اشتباه آنها را هدف قرار داده اند. و در نهایت مشخص شد علیرغم اینکه هیچ سهمی در آزاد سازی کرکوک نداشتند ولی آمریکایی ها خواهان آن هستند که عملیات آزاد سازی کرکوک به نام آنها تمام شود. در این راستا رسانه های وابسته به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم تبلیغات گسترده ای بر علیه بسیج مردمی عراق شروع کردند و تلاش داشتند عملیات آزاد سازی کرکوک را جنگ شیعیان بر علیه سنی ها مطرح کنند.در نهایت شاهد آن بودیم که آقای عبادی از نیروهای بسیج مردمی تقاضا کرد از کرکوک عقب نشینی کنند و امور را به ارتش عراق بسپارند.

در حمله داعش به الرمادی ارتش عراق صدها تقاضای پشتبیانی هوایی از نیروهای ائتلاف داشت اما نیروهای ائتلاف آمریکایی فقط بصورت تعارفی حدود سی بمباران هوایی انجام دادند که عمده این بمباران ها هم بی هدف بود و برای عراقی ها محرز شد که آمریکایی ها نمی خواهند جلوی پیشروی داعش را بگیرند.

مصوبه اخیر کنگره آمریکا و همچنین حمله داعش به الرمادی منجر به آن شد که تعداد زیادی از سیاستمداران و نمایندگان اهل تسنن مجلس عراق موضع قبلی خود نسبت به بسیج مردمی را تغییر دهند و از آقای عبادی خواهش کنند که از آنها یاری بطلبد. نباید فراموش کرد که طی چند ماه اخیر تعداد زیادی از سنی های عراق و ایزدی ها و مسیحی ها هم به این بسیج مردمی پیوسته اند.

در نهایت ظاهرا عراقی ها به این نتیجه رسیده اند که باید به دنبال کشوری مطمئن تر جهت تامین تسلیحات مورد نیاز خود بروند و نیروهای بسیج مردمی آموزش دیده توسط ایران را برای مقابله با داعش استفاده کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала