گزارش و تحلیل

چین پتانسیل هسته ای خود را تکمیل می کند

© AFP 2023 / Teh Eng Koon/FilesКитайская ядерная ракета в музее Пекина
Китайская ядерная ракета в музее Пекина - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش "نیو یورک تایمز" با استناد به داده های خبرگان و سرویس های ویژه، مقامات چین زرادخانه هسته ای خود را بصورت چشمگیری تکمیل کرده و بر تعداد موشک های هسته ای خود افزوده و آنها را به چند کلاهک قادر به تخریب چند هدف تجهیز کرده است.

این نشریه خبر داد که این تغییرات گویای آن است که در دوره اخیر، چین تصمیم گرفته از استراتژی معمولی خود مبنی بر  داشتن تنها نیروی هسته ای کافی برای دفاع از خود عدول کرده و این امر بسیاری خبرگان آمریکایی را غافلگیر نمود. بنا به اطلاع سازمان سیای آمریکا دانشمندان و نظامیان چین حتی 20 سال پیش فناوری تولید موشک های دارای کلاهک های قادر به نشانه گیری هدف های جداگانه داشتند  ولی فقط در سال های اخیر به کاربرد این فناوری برای تجدید تسلیح نیروی هسته ای خود پرداختند

سرویس های ویژه آمریکا گمان می کنند که چین در حال حاضر تقریبا 20 موشک قاره پیمای تکمیل شده زمین پایه دی اف — 5 مجهز به سه کلاهک و حتی تعداد بیشتر انها دارا می باشد. به نوشته "نیو یورک تایمز" خبرگان نظامی آمریکا می گویند که هر چند که قدرت هسته ای آمریکا چند برابر بیشتر از ظرفیت چین است گرایش کنونی در آن کشور نگران کننده است. "اشلی تلیس" کارمند سابق کمیته دفاع ملی در دولت جورج بوش پسر اشاره کرد که هدف این تدارکات رقابت طویل مدت با آمریکا است زیرا چینی ها همیشه از برتری نظامی هسته ای آمریکا هراس داشتند.

گزارش ها در باره تقویت پتانسیل هسته ای چین همزمان با تیره شدن اختلافات ارضی چین و فیلیپین بر سر "اسپراتلی" مجمع الجزایر در دریای چین جنوبی منتشر شد. یک ماه پیش مقامات فیلیپین در خصوص این اختلاف از واشنگتن کمک خواسته بود. این جزایر در بخش جنوب غربی دریای چین جنوبی واقع شده و موضوع اختلاف ویتنام، چین، تایوان، مالزی، فیلیپین و برونی است. این مجمع الجزایر از نطر ژئوپولیتیک و اقتصاد اهمیت دارد زیرا به احتمال قوی در آنجا ذخایر هنگفت نفت و گاز وجود دارد.

موقعیت پس از آن تیره شد که چین به ساخت جزایر مصنوعی بر پایه یکی از جزیره های مرجانی پرداخت. آدمیرال هری هریس فرمانده ناوگان اقیانوس آرام آمریکا چین را به "عمل تصرف بی سابقه یک قطعه زمین با هدف ساخت دیوار بزرگ شنی چین" محکوم کرد. باراک اوباما نیز چین را از اعمال تجاوزکارانه بر حذر داشته و آنرا به سو استفاده از قدرت ارضی و ستم از کشور های دارای موقعیت نامناسب  متهم کرد".

ولی مقامات چین با ثبات بودن روابط خود با آمریکا را اعلام کرده و هر گونه اختلاف با آمریکا را رد می کنند. امروز شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین پس از پایان دیدار امروز با جان کری وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: "ما قصد داریم در آینده هم با اوباما بطور ثمربخش همکاری کنیم تا سطح مناسبات چین و آمریکا تا درجه کیفیتا جدیدی ارتقا یابد".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала