انتظار بی مورد شیخ نشین های عربی از آمریکا برای دفاع از آنها در مقابل ایران

© AP Photo / Andrew Harnikانتظار بی مورد شیخ نشین های عربی از آمریکا برای دفاع از آنها در مقابل ایران
انتظار بی مورد شیخ نشین های عربی از آمریکا برای دفاع از آنها در مقابل ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده صاحبنظران روسی، شیخ نشین های عربی وعده مشخصی در زمینه دفاع از آنها در مقابل ایران از آمریکا دریافت نمی کنند.

این مطلب را نظرخواهی انجام شده توسط خبرگزاری "اسپوتنیک" نشان می دهد.

قرار است باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در روزهای 13 و 14 ماه مه با رهبران شورای همکاری کشورهای خلیج فارس به منظور رایزنی در خصوص مسائل مربوط به همکاری و امنیت در منطقه دیدار و گفتگو کند.

آلکسی فننکو، کارشناس انستیتوی مسائل امنیت بین المللی آکادمی علوم روسیه در پاسخ به سئوالی در این مورد گفت "شیخ نشین های عربی انتظار دارند که آمریکا تضمین بدهد که در صورتی که ایران در جنگ یمن مداخله کند، از نیروی نظامی خود استفاده خواهد کرد". به عقیده فننکو، اوباما می تواند اظهارات شدید اللحنی در این مورد انجام دهد اما همه چیز در این زمینه وابسته به ایران است.
وی گفت: "اگر ایران متوسل به زور شود، آمریکا از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد اما اگر این امر صورت نگیرد، کار به تهدیدها و اظهرات شدید اللحن تمام خواهد شد".

باریس دولگوف کارشناس مرکز مطالعات عربی انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه بر این عقیده است که بعید است مجلس سنای آمریکا از اندیشه دستیابی به توافق با شیخ نشین های خلیج فارس حمایت کند و یکی از دلائل آن موضع لابی اسراییل است که قطعا با این توافق مخالفت خواهد ورزید.
بعلاوه دولگوف وجود اختلاف نظرهایی میان خود شیخ نشین های عربی را به عنوانی مانعی برای دستیابی به توافق نام برد و گفت: "علاوه بر اختلاف نظر میان عربستان سعودی و قطر، موضع عمان نیز وجود دارد که به ائتلاف ضد یمنی نپیوسته است و طرح خود را برای حل این مساله دارد".
کارشناس روسی افزود: " البته این اختلاف نظرها می تواند در جریان مذاکرات با اوباما آشکار شود عاملی مانع از دستیابی به توافق خواهد بود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала