گزارش و تحلیل

مانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه

© Photo / Stanislav Karatanov, Ministry of Defence of the Russian Federationمانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه
مانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرحله ی آماده سازی مانور نظامی – دریایی روسیه و چین با نام " همکاری دریایی-2015" آغاز شد

روز دوشنبه در نووروسیسک (ساحل دریای سیاه روسیه) مرحله ی آماده سازی مانور نظامی — دریایی روسیه و چین با نام " همکاری دریایی-2015"  آغاز شد. معاون وزارت دفاع روسیه آناتولی آنتونوف اعلام کرد که مانورها در دریای مدیترانه صورت گرفته و کلا تا ده کشتی با درجه بندی های مختلف ناوگان دریایی روسیه و نیروی دریایی چین در آن شرکت خواهند کرد. برنامه ی مانور ، اجرای عملیات های مشترک برای حفظ امنیت کشتیرانی در اقیانوس های جهان است.

آنتونوف خاطر نشان کرد: مانورها علیه طرف سوم نبوده و ارتباطی به اوضاع سیاسی در منطقه ندارد. در عین حال ، آغاز به کار مانور" همکاری دریایی-2015" ، تنش را در رسانه های جهانی برانگیخته و کارشناسان فعالانه به بحث و بررسی آن پرداختند.

© Sputnik / Julia Kaminskayaمانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه
مانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه - اسپوتنیک ایران
مانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه

رسانه های غربی برجسته از شکل گیری اتحادیه ی نظامی ، دریایی مسکو و پکن نگرانند ، آنها یک دشمن مشترک دارند یعنی ایالات متحده که تصور می شود در دریای مدیترانه " قدرت بلامنازع" است (روزنامه ی آلمانی اشپیگل این مطلب را نوشت). رسانه های اروپایی و آمریکایی در مانورهای روسی — چینی پیش رو در دریای مدیترانه ،  نشانه ای برای آمریکا و متحدینش می بینند.

شکی نیست که اتحادیه ی دریایی ، نظامی روسیه و چین تشکیل می شود.  مانورهای " همکاری دریایی" مسکو وپکن برای چهارمین بار برگزار می گردد. تا به امروز مانورهایی زیر پرچم " همکاری دریایی" در فضایی آبی اقیانوس آرام در نزدیکی مرزهای روسیه وچین  و به نظر در تقابل با قدرت دریایی ، نظامی آمریکا و ژاپن صورت گرفته است. این یکی از مناطق نارآرام جهان است. در آنجا کشتی های آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو دائما حضور دارند. روسیه و چین همچنین به طور مشترک منافع خود را در اینجا مشخص می کنند. در سناریوی مانور " همکاری دریایی —2015"  برروی برنامه های استراتژیکی ، نظامی و ژئوپلیتیکی مشترک برای دو کشور کار می شود. در وزارت دفاع روسیه پنهان نمی کنند که ایده ی اجرای مانو مشترک در دریای مدیترانه توسط چین مطرح شده است. و رسانه های چینی ، مانور " همکاری دریایی —2015" را تحلیل کرده و می نویسند که پکن از روسیه در تقابل  با همکاری تقویت شده ی ژاپن و آمریکا حمایت و پشتیبانی می کند. (روزنامه ی South China Morning Post)

© Sputnik / The press service of the Ministry of defense of the Russian Federationمانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه
مانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه - اسپوتنیک ایران
مانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه

شبکه ی تلویزیونی چینی CCTV با استناد به نظر متخصصین نظامی دیگر ، نتیجه می گیرد که مسئله ی اصلی در مانورهای امسال ، همکاری در زمینه ی تضمین عملیات های دفاعی در دریا شامل دفاع ضد هوایی ، ضد زیردریایی و ضد کشتی است. تهدیدات حمله دشمن از هوا ، دریا و زیر آب مدل سازی می شوند. برنامه ی مشابه ممکن است تنها در شرایط سطح بالای اطمینان استراتژیک بین کشورها مهیا گردد.

این نتیجه بسیار عادلانه و درست است. درزمان جشن روز پیروزی رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در دیدار با رهبر چین شی جین پینگ بیان داشت که " ارتباط روسیه و چین به سطح بی سابقه ای رسیده است. " قوای نظامی چینی نهم ماه می در رژه ی میدان سرخ شرکت کرد. و در همان روز در نووروسیسک ، کشتی های گشت چینی با نام های " لین ای" و " وی فان"  که اکنون در مانور " همکاری دریایی- 2015" حضور دارند ، در رژه ی دریایی به مناسبت هفتادمین سال پیروزی در جنگ جهانی دوم شرکت کردند.

© Sputnik / Julia Kaminskayaمانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه
مانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه - اسپوتنیک ایران
مانورهای چین و روسیه در دریای مدیترانه

خاطر نشان می کنیم که کشتی های روسی و چینی در دریای مدیترانه همکاری می کردند ، زمانی که تحت لوای سازمان ملل متحد نیروهای بین المللی تسلیحات شیمیایی را از سوریه حمل کردند. کشتی های دو کشور برنامه های مشترک خود را اجرا کردند. در ژانویه و فوریه سال 2014  با پرچم رزمناو موشکی هسته ای ناوگان شمالی " پتر کبیر" و کشتی گشت چینی " یانچن" مانور مشترک نظامی — دریایی اجرا شد.

© Sputnik / Vasiliy Batanovناوهای روسیه و مصر پس از پایان رزمایش دریایی خود به بندر اسکندریه بر گشتند
ناوهای روسیه و مصر پس از پایان رزمایش دریایی خود به بندر اسکندریه بر گشتند - اسپوتنیک ایران
ناوهای روسیه و مصر پس از پایان رزمایش دریایی خود به بندر اسکندریه بر گشتند

سرگی شایگو، وزیر دفاع روسیه ارتباطات نظامی روسیه و چین را تحلیل کرده و بیان داشت که " در شرایط اوضاع نابسامان بین المللی، تقویت ارتباطات درست بین کشورهایمان بسیار مهم است. این سهمی در تضمین صلح و ثبات در کل قاره ی اوراسیا و خارج از مرزهای آن دارد." در واقع این سوال که چین و روسیه ضمن برنامه ریزی عملیات های نظامی در دریای مدیترانه چه کسی را دشمن خود می دانند ،  بی جواب باقی می ماند.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала