خیابان اوستوژنکا

© Sputnik / Vladimir Vyatkinمنظره خیابان اوستوژنکا
منظره خیابان اوستوژنکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمانی اصطبل تزار در « خیابان میلیونرها» قرار داشت.

در خیابان « اوستوژِنکا» در مسکو   می توان از دیدن سبک های گوناگون  معماری لذت برد.  در این خیابان می توان خانه های اشراف زادگان و  تاجران  قرون 19-18 و خانه های  اوایل قرن بیستم  و  مجتمع های مدرن  مجلل را دید.  همه این ساختمان ها  در  یک محله نه چندان بزرگ  در مرکز پایتخت روسیه قرار دارند.  در ماه دسامبر سال 2013 میلادی  خیابان « اوستوژنکا»  در فهرست  ده گرانترین  خیابان های جهان جا گرفت:  با استفاده از  اصطلاح ورزشی  این خیابان  در جای هفتم  با «نتیجه»  29 هزار دلار در ازای هر مترمربع مساحت مسکونی  قرار گرفت.

 زمانی  اصطبل تزار  در « خیابان میلیونرها»  قرار داشت.  اسب های  باشکوه  در علفزارهای  حاشیه رود مسکو  چرا می کردند.  اولین خانه های سنگی  اواسط قرن 16 در این خیابان ظاهر شدند که  اهالی ثروتمند در آن زندگی می کردند.

آتش سوزی  سال 1812 میلادی  عملا مسکو را  نابود کرد   ساختمان های « اوستوژِنکا» نیز  از گزند زبانه های آتش در امان نماند:  ساختمان های قدیمی زیادی سوختند.  خانه اشرافی  زیبای  ژنرال « یوروپیکین»  باقی مانده است که در  قرن 18   به سبک کلاسیسم ساخته شده است.  شهردار، آدمی سخاوتمند  و مهماننواز بود: او در خانه خود غذاخوری رایگان  سازماندهی کرده بود که  هر آدم گرسنه ای می توانست  در آنجا غذا بخورد.  هم اکنون این ساختمان  به  دانشگاه زبان شناسی  مسکو تعلق دارد.

در آستانه  قرون 20-19، این خیابان بتدریج  حالت لوکس و اشرافی خود را از دست داد: تاجران اشرافی کنار رفتند و  تاجران خرد، پیشه وران و کارمندان  عادی جای آنها را گرفتند. ظاهر خیابان « اوستوژِنکا» نیز تغییر کرد:  خانه های چند طبقه  و کافه های زیادی در این خیابان ظاهر شدند.  یکی از  بزرگترین کافه ها  که در سراسر مسکو مشهور بود  کافه « لانه کبوتر» نام داشت(  خانه شماره 13».  دو بار در ماه در آنجا  جنگ خروس راه انداخته می شد.  در وسط سالن » صحنه نبرد» قرار داشت و تماشاچیان دور آن می نشستند. خروس ها به جان هم می افتادند و جمعیت  از فرط شوق و شادی  از خود بیخود می شد و تاجران ثروتمند  پول زیادی برای خروس  مورد  علاقه خود شرط بندی می کردند.  صاحب خروس برنده می توانست در عرض یک شب پول هنگفتی به جیب بزند.

اوایل قرن گذشته  مسکو تسلیم سبک مدرن معماری شد.  ساختمان های  هر چه بیشتر  غیرعادی  و  هندسی  با دکورهای بی نظیرساخته شدند. صد سال پیش مسکویی  ها مجبور بودند   خانه  بی شکل و قواره تاجر  فیلیپوف  در ابتدای  خیابان « اوستوژِنکا» (خانه شماره 3) را ببینند.  نمای بیرونی آن  با  هیولاهای دریایی، ماهی  و صدف  نقاشی شده بود و پشت بام آن به  گنبدی ختم می شد که شبیه جام  واژگون شراب بود. طنزگویان  می گفتند: فیلیپوف  خوب مست می کرد، اما  بعدا عادت کشنده  خود را  کنار گذاشت و به علامت پیروزی بر  « مار سبز»  جام واژگون را بر پشت بام گذاشت.  مسکویی ها این ساختمان را «  خانه زیر جام»  می نامیدند.

 خانه مجلل « کِکوشِف» (خانه شماره 21) یک نمونه  درخشان دیگر سبک مدرن است.  لف کِکوشف، معمار با استعداد  در سال 1903 میلادی آن  را برای خانواده خود ساخت.  این خانه شبیه  قلعه کوچک قرون وسطی است و با گچ بری های  منظره ای  تزیین شده است.  اما دوران سکونت معمار در این خانه کوتاه بود: بزودی پس از  پایان کارهای ساخت، زن معمار آن را فروخت، هر چند خانواده آنها نیازی به پول نداشت. پس از فروش خانه،  معمار با بدبیاری زیادی روبرو شد  و  از کار معماری کناره گیری کرد  و پس از چند سال غیبش زد.  تا کنون سر و راز ناپدید شدن  او معلوم نشده است.

 اواسط دهه 1930 میلادی خیابان « اوستوژِنکا» با خطر نابودی روبرو شد.  بر طبق نقشه بازسازی مسکو  که مورد تأیید یوسف استالین قرار گرفت  خیابان عریض و طویلی می بایست از میان این خیابان قدیمی رد می شد.  تمام خانه های واقع در آن خیابان « محکوم به نابودی» شده بودند.  خوشبختانه بعدا از اجرای این نقشه  خودداری ورزیدند.  در زمان مابعد شوروی دوباره این خیابان با خطر  ویرانی روبرو شد.  خانه های قدیمی زیادی که در زمان استالین به آنها رحم کردند  اینبار ویران شدند.  مجموعه های شیک و  مجلل مسکونی جای آنها را گرفتند. ارزش  مشکوک  معماری  این ساختمان ها  بحث های داغی را دامن زد، اما هر چه بود آنها  جایی در بین  ساختمان های قدیمی  بخود اختصاص داده بودند.

در سال 1996 میلادی در خیابان « اوستوژِنکا» در  خانه شماره 16،  اولین موزه  هنر عکاسی  — مولتی مدیا آرت موزه — گشایش یافت.  کلکسیون آن شامل بیش از  80 هزار  عکس عکاسان  مشهور روسیه است.  هر سال موزه کنکور بهترین  گزارش تصویری  از مسکو را برگزار می کند.  هر علاقمندی می تواند در آن شرکت کند،  جایزه آن 50  هزار دلار است.

هم اکنون برخورد خاصی نسبت به خیابان « اوستوژِنکا» می شود.  برای بعضی ها   «خیابان میلیونرها» با آپارتمانهای فوق العاده گران است و  برای دیگران  یادبود عالی معماری  مسکوی قدیم.  همانا این خیابان به عنوان یادبود معماری  و  نه متر مربع  آپارتمان های  اشرافی  برای اکثر مسکویی ها  عزیز است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала