محکومیت مامور سابق سیا به حبس به خاطر افشای اطلاعات سری درباره ایران

© REUTERS / Larry DowningCIA Headquarters
CIA Headquarters - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جفری استرلینگ، مامور سابق سازمان سیا در 9 مورد افشای اطلاعات سری درباره عملیات سرویس های اطلاعاتی آمریکا مقصر شناخته شده و به 42 ماه حبس محکوم گردید و این درحالی بود که دادستان 20 سال حبس برایش تقاضا کرده بود.

به گزارش سایت انگلیسی زبان شبکه تلویزیونی روسی RT ، این افسر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، در اوایل سالهای  2000 میلادی به خاطر افشای اطلاعات سری درباره ماموریت ها علیه برنامه هسته ای ایران از کار برکنار شده بود.

این اطلاعات واگذار شده به جیمز رایزن، خبرنگار روزنامه "نیویورک تایمز" که در سال 2006 در کتاب State of War منتشر شد، حاکی از آن است که سازمان سیا نقشه های عمدا تحریف شده سلاح هسته ای را از طریق یک دانشمند روسی به ایران واگذار کرده است.

یادآور می شود اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا در زمینه جاسوسی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد آمریکایی ها مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله ساکنان آلمان، یکی از نزدیک ترین متحدان ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنک کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد.اکنون اسنودن در یک آپارتمان اجاره ای در مسکو زندگی می کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала