گزارش و تحلیل

تاجیکستان در آستانه ی روز پیروزی

© Sputnik / Sergey Guneevتاجیکستان در آستانه ی روز پیروزی
تاجیکستان در آستانه ی روز پیروزی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هیچ کس فراموش نمی کند ، هیچ چیز فراموش نمی شود.

سربازان پایگاه نظامی روسی در تاجیکستان کار خود را برای مرمت مجتمع یادبود در جمهوری آغاز کردند. مبارزین تانک جنگی را در میدان پیروزی (پابدی) در دوشنبه تزئین کردند. امروز آنها به تورسون زاده رهسپار شدند ، در پارک این شهر تانک —34 افسانه ای قراردارد که با سربازان تا برلین رفته است. خبرنگار ویژه ی ما در تاجیکستان حلیم فسخ الدینوف شرح می دهد.

در تاجیکستان در آستانه ی روز پیروزی بناهای یادبود قهرمانان جنگ جهانی دوم در تمامی شهرها و مراکز استان ها ی کشور مرتب می شوند. کلا در جمهوری بیش از سی عدد از این بناها وجود دارند. نظامیان روسی هم به این کار ملحق شدند. شرکت کنندگان گروه داوطلبین " پامیات" (یادبود) از پایگاه نظامی روسی مسئولیت تانک "T-34" را برعهده گرفتند ، این تانک در پارک شهر تورسون زاده قرار دارد. این ماشین جنگی در جنگ های بسیاری در سالهای جنگ جهانی دوم شرکت داشت. سپس طی 40 سال در پارک فن آوری دویست و یکمین لشگر موتورهای تیرانداز مستقر در تاجیکستان قرار گرفت. نیکلای برکالوف ، نماینده ی فرماندهی دویست و یکمین پایگاه نظامی روسی در جمهوری به رادیوی ما شرح می دهد:

"T-34" که در تورسون زاده قرار دارد به چه چیزی مشهور است؟ این ماشین در آزادی پروس و مبارزات برای برلین شرکت داشت. پس از جنگ ، تانک به ساختار شانزهمین لشکر تانکی به اینجا یعنی تاجیکستان فرستاده شد. در سال 1958 توپ آن را برداشتند و تانک به عنوان ماشین حمل استفاده می شد.

در سال 1987 تصمیم گرفته شد که تانک جنگی را مرخص کرده و برای ذوب بفرستند. اما جوانان حزب کمونیست تاجیکستان برای حفظ این ماشین مشهور اقدام کردند. آنها خواستند که تانک افسانه ای سی و چهار در پارک شهر قرار بگیرند و قول دادند که در عوض برای کشور 40 تن فلز مورد نیاز جمع آوری کنند. تمامی هم میهنان در این کار شرکت کردند و در آن زمان ماشین جنگی آخرین راه خود را رفت ، اکنون دیگر روی پایه خود محکم شده است.  تقریبا 30 سال به جای لوله ی توپ بریده شده تانک، یک لوله ی معمولی گذاشته بودند. و دوباره جوانان ایده ای را مطرح کردند. در ابتدای سال جاری اتحادیه ی صنفی شرکت آلومینیوم تالکو در تروسون زاده ایده بازسازی توپ تانک را اجرا کرد. در روز یکشنبه سوم ماه می مراسم رسمی توسط متخصصین روسی برگزار شد ، نماینده ی پایگاه نظامی نیکلای برلاکوف می گوید:

اکنون توپی روی تانک قرار داده اند. سربازان پایگاه نظامی روسی کار رنگ کردن ماشین و آماده سازی آن را برای نهم ماه می برعهده دارند.

تانک " T-34"  از مدت ها پیش سمبل شهر شده است. اطراف این بنای یادبود ، جشن های دولتی بسیار و مراسم های خانوادگی برگزار می شود. تقریبا هر روز نزدیک این ماشین جنگی جوانانی را می بینید که پس از عکس گرفتن ، اطراف آن گل می گذارند. این سنت خوب نشان دهنده ی ارتباط تاجیک های جوان به موضوع تاریخ جنگ جهانی دوم است. ولادیسلاو کورنوشکو ، رئیس نمایندگی"روس ساترودنیچستوا" در تاجیکستان در مصاحبه ای با رادیو " اسپوتنیک" می گوید:

زوج های جوان در زمان تشکیل خانواده در برابر این بنای یادبود سوگند می خورند. طی تقریبا 30 سال جوانان به اینجا آمده و شاهد این مراسم هستند ، با چشمان خود می بینند که چطور آنرا برگزار می کنند. مسئله این است که در نزدیکی این بنای یادبود جایی است که عروسی برگزار می شود. اما پیش از مراسم عروسی سنت دیگری در شهر ترسون زاده وجود دارد یعنی جوانان به  کنار این تانک می آیند.

سربازان پایگاه نظامی روسی هرساله به مقامات تاجیکستان در تعمیر تانک " ای اس —2" کمک می کنند. این تانک در سال 1944 ساخته شد ، وقتی که جوانان حزب کمونیست تاجیکستان در جمع آوری پول شرکت کرده و  کاروانی از ده ماشین جنگی را به جبهه فرستادند. تانک " ای اس —2" در نبرهای ویسلو — ادرسک شرکت کرد و پس از جنگ جهانی به دوشنبه فرستاده شد و به لشگر تانک دویست و یکمین بخش موتورهای تیرانداز پیوست. در سال 1985 ماشین جنگی جایگاه خود را در میدان پابدی  (پیروزی) دوشنبه یافت. هر ساله در آستانه ی روز پیروزی بسیاری از مردم دوشنبه به  اینجا می آیند یکی از بازماندگان جنگ و از جمله ی  شرکت کنندگان نبرد استالینگراد  خلیل رسلوف می گوید که محل استقرار " ای اس —2" خیلی خوب انتخاب شده است ، او ادامه می دهد:

بازماندگان جنگ یکصدا موافق محل استقرار آن در میدان پیروزی بودند. این تصمیم منطقی بود برای آنکه این تانک سمبل پیروزیست و هر کسی که به دوشنبه می آید آنرا در اینجا می بیند. این میدان نماد شجاعت ملت تاجیک است که همراه با ملت غیور روس در پیروزی بر فاشیست های آلمانی سهیم بودند.

امسال مراسم اصلی برای روز پیروزی در تاجیکستان هشتم ماه می برگزار می شود. در دوشنبه رژه ی نظامی خواهد بود و در آن سربازان تاجیک و سربازان پایگاه نظامی روسی شرکت می کنند. انتقال این تاریخ در سال جاری به خاطر شرکت گروه های بازماندگان جنگی تاجیک و وزیر دفاع تاجیکستان در رژه ی نظامی مسکو است. امامعلی رحمان در کنار آنها در تاریخ نهم ماه می در پایتخت روسیه حضور خواهد داشت ، او دعوت شخصی برای شرکت در رژه را از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دریافت کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала