گزارش و تحلیل

بازنویسی تاریخ

© Sputnik / Yevgeniy Khaldeiمیتینگ سربازان شوروی در مقابل دروازه براندنبورگ برلین
میتینگ سربازان شوروی در مقابل دروازه براندنبورگ برلین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساختار مابعد جنگ ویران شده است.

بازنویسی تاریخ بمانند  نوع جدیدی از سیاست. در آستانه 70 — مین سالگرد جنگ جهانی دوم، تمایل به  تغییر حقایق تاریخی  در بین سیاستمداران  و حتی مورخان هر چه بیشتر رونق می گیرد. چنین  اعمالی فعلا  بی نتیجه  بوده اند، اما  نباید  این وضع  از توجه جدی بدور بماند.

به اعتقاد تحلیلگران روسیه، در این اواخر  فعالیت ها در رابطه با تدوین تاریخ جنگی « جدید» با شدت بیشتری به جریان افتاده است.  سیاستمداران اروپای شرقی تلاش زیادی در این جهت بخرج می دهند.  دقیقتر گفته شود آن  سیاستمدارانی  تلاش بیشتری به انجام می رسانند که می خواهند  به اطرافیان خود نشان بدهند  که  طرفداران آتشین اروپا هستند. متأسفانه  در  واقعیات معاصر  این تلاش ها   مترادف با « فعالیت ضد روسی» است.  یوری کنوتوف  مورخ نظامی   متذکر شد که  اذعان به این امر که این  معامله سیاسی  در زمینه تهیه مقدمات  جشن پیروزی بزرگ به انجام می رسد، ناراحت کننده است.

اعلامیه هایی که  همه چیز را دگرگون می سازد. اعلامیه هایی  که صدور آنها  در روزهای پیروزی غم انگیز است.  تمام این کارها فقط برای برآوردن جاه طلبی سیاستمداران معینی  انجام می شود  که سعی می کنند حتی از نتایج جنگ جهانی دوم برای  اهداف سیاسی خودخواهانه خود استفاده کنند. آنها  میلیون ها قربانی را فراموش می کنند  که اتحاد شوروی و  ملت های اروپا متحمل شدند.

نقشه کره زمین - اسپوتنیک ایران
بی اطلاعی ساکنان کشور های شرکت کننده در جنگ جهانی دوم از نقش شوروی

آرسنی یاتسنوک، نخست وزیر اوکراین  در  تمایل خود برای  اینکه آلمان را  متحد خود کند، جمله ای را بر زبان آورد  که 20 سال پیش نمی شد آن را  چیز دیگری به غیر از حرف  پوچ و بی معنی  نامید.   یاتسِنوک گفت: « ما همه بخوبی حمله اتحاد شوروی به آلمان و اوکراین را به یاد داریم». اما معلوم شد  که  حتی در بین اطرافیان او  چنین چیزی را به یاد ندارند.  در وزارت امور خارجه اوکراین  ابتدا از اعلامیه جوابیه وزارت امور خارجه روسیه  تعجب کردند و بعد  به صحبت های  کلی در باره رژیم  توتالیتر و  اشغال ایدئولوژیکی پرداختند. چنین حملاتی فقط برای  جلب توجه کشورهای  قدرتمند تر  انجام نمی شود.

کنستانتین زالِسکی  کارمند  علمی انستیتوی  پژوهش های استراتژیک  روسیه در این خصوص گفت:

 این کارها باردگر  گواه آن است که ساختار  مابعد جنگ  ویران شده است. با وجود اعلامیه های جنجالی در باره این که تجدید نظر درنتایج جنگ جهانی دوم جایز نیست ، بازنویسی تاریخ  به این دلیل  صورت می گیرد که هم اکنون  اصولا  نتایج جنگ جهانی دوم  بطور کامل مورد بازنگری قرار می گیرد. اصولا تصمیمات  اتخاذ شده در  کنفرانس یالتا  تا حدودی انکار می شود. فروپاشی اتحاد شوروی ، یوگسلاوی  و پیشروی  ناتو بسوی مرزهای  روسیه —  تمام اینها  در تضاد اکید با آن سیستمی  است که در « یالتا»  ایجاد شده بود  تا  تعادلی در جهان  ایجاد کند که مانع از  بروز درگیری های جدید  شود.

گِژیگوژ سخِتین  وزیر امور خارجه لهستان  نیز  نظریه جدید تاریخی را عنوان کرد.  او تصمیم گرفت  تعلق ملی آزادکنندگان را تدقیق کند که درهای اردوگاه های اجباری « آئوشویتس» را باز کردند.

تمرین رژه پیروزی  در مسکو - اسپوتنیک ایران
تمرین رژه پیروزی در مسکو

یوری کنوتوف در این خصوص گفت: وزیر امور خارجه لهستان حرفهای پوچ و بی معنا و بدور از واقعیتی  زد.  حرفهای او  هیچگونه سندیتی  ندارد. وی اعلام کرد که گویا اردوگاه اجباری « آئوشویتس» توسط  اوکرائینی ها آزاد شد.  آری جبهه اول  اوکراین  این اردوگاه را آزاد کرد.  هر چند او  به عنوان مورخ باید  بداند  که همانا این جبهه،  اوکراین را آزاد کرد  و به این دلیل چنین عنوانی  به آن جبهه داده شد. در آن جبهه اوکرائینی ها  جنگیدند، اما  روسها  اکثر سربازان و افسران  را تشکیل می دادند  و  نمایندگان دیگر ملت ها نیز در این جبهه جنگیدند.

اما وزیر  لهستانی  بر حرف خود اصرار ورزید  و حتی به این موضوع فکر نکرد که چرا  این اعلامیه را « ضد روسی»  می نامند.   نمی توان در انتظار  هیچگونه عذرخواهی بود.

عجیب است که  چطور  جزء سیاسی  می تواند « انسانیت» را در  « انسان» نابود کند.  یاتسِنوک و یا سخِتین  به این موضوع فکر نکردند که با حرف های خود  خاطره و یاد  قربانیان   و احساسات  بازماندگان آن جنگ را خدشه دار می سازند. اما برای این  سیاستمداران  چهره سیاسی خود مهم تر از  اشک های جنگدیدگان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала