گزارش و تحلیل

تحریمات علیه آمریکا عمل می کند

© AP Photo / Jacquelyn MartinПрезидент США Барак Обама
Президент США Барак Обама - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعمال تحریمات علیه کشور ها و وادار کردن کشورها به پیروی از سیاست خود راهکاری است که آمریکا آنرا مدت ها بکار می برد. ولی 60 سال محاصره اقتصادی کوبا نشان داد که در این مکانیسم در جهان کنونی موثر نیست. وضع تحریمات علیه روسیه برای توسعه پروژه های جدید در داخل این کشور انگیزه بخشید

حتی امروز با اطمینان می توان گفت که تحریمات به هدف خود نرسیده و رسیدن به اهداف سیاسی از طریق محدودیت های اقتصادی میسر نیست. ولی اینکه این تحریمات را در داخل کشور مجازات شده چگونه تلقی می کنند سوال دیگری است. همه چیز درست برعکس شد. در روسیه در پشت سر تحریمات تمایل یک کشور به نشاندن کشور دیگر به جای خود را دیدند. کشوری که توانسته به آهنگ سریع رشد خود دست یافته و نیرو های خود را متمرکز کرده و با اطمینان در راه بسوی هدف مقرر گام بر می داشت. آلکساندر وارابیوف رییس مرکز مطالعه مسایل مبرم استراتژیک در باره نتایجی که واشنگتن بصورت غیر مترقبه در رشته پولی به آن رسیده چنین اظهار کرد:

آمریکایی ها خواه ناخواه روسیه را به راه اندازی انتشار مقادیر هنگفت پول  های خود تشویق می کنند و می خواهند که کشور ما از حوزه دلاری خارج شود. ما نمی توانیم از غرب پول قرض بگیریم ولی این امر گویای چیزی نیست. ما می توانیم هر مقداری که خواستیم پول چاپ کنیم، ولی این پول ها باید در چنان رشته های اقتصاد بکار بسته شود که به پیشرفت فزایده این کشور تکان بدهند.

در غرب امیدوار آن بودند که تحریم روسیه اهالی آن کشور را به این جریان  وا خواهد داشت که  تصوراتشان در باره بدی و نیکی عوض شود، لیکن در داخل روسیه به سرعت پی بردند که غرب سعی می کند اراده خود را به کشور ما تحمیل کند و می خواند آنهایی را مجازات کند که از این گونه برخورد سرپیچی می کنند. کنستانتین کاستین رییس هیات رئیسه بنیاد پیشرفت جامعه مدنی روسیه چنین گفت:

هدف تحریمات — مطیع کردن کشور دیگر به اراده خود و تحمیل برخورد های خود به آن است. این پدیده باقی مانده از دوران جنگ سرد است که آن وقت به کمک تحریمات سعی کرده بودند اتحاد شوروی را باز دارند. این جریان موثر واقع نشد. اصلا تلاش تحریم کشوری مانند روسیه عبث و بیهوده است.

یک پیامد دیگری که مولفان لیست های تحریمات اصلا در انتظار آن نبودند. خیلی ها در روسیه در این باره به صحبت  پرداختند که باید در فکر طرق جدید اقتصاد و راه های سنجیده برونرفت از وضعیت پدید آمده بود. به عقیده کنستانتین کاستین انتقال اقتصاد این کشور از مجاری نفتی به راه  صنعتی پیشرفت یکی از مسایل کلیدی است. این صاحبنظر گفت:

روسیه باید صنایع خود را پیشرفت داده و برای توسعه کارهای علمی- فنی خود پول تخصیص دهد تا به شرکای خارجی وابستگی هر چه کمتری داشته که می توانند ناگهان اعلام کنند: الان ما همکاری ها و تحویل تجهیزات و فناوری هایی را متوقف می کنیم. در ضمن پول آن از پیش پرداخت شده است.

آلکساندر وارابیوف افزود: رشته اولی که بر اثر تحریمات برده  کشاورزی است. او سپس گفت:

تحریمات باید مشوق آن باشد که ما از مدل های کهنه صرف نظر کرده و نحوه امور  اقتصادی خود را کاملا عوض کنیم. تحریمات پیشرفت برخی رشته های ما را تشویق کرده. مثلا نرخ پایین روبل توسعه کشاورزی را تحریک کرده، ولی اگر نرخ دلار پایین تر از 40 روبل شود ضربه شدیدی به کشاورزی وارد خواهد آمد. ما باید کاری کنیم تا رشته هایی پیشرفت کنند که تصور موجودیت ما بدون آنها میسر نیست.

مرحله بعدی این جریان ممکن است تسخیر بازار های آشنای سابق بوسیله محصولات جدید پیشرفته باشد. این کار دشوار ولی امکان پذیر است. در این رابطه یک سوال ناراحت کننده پیش می آید که عجالتا اروپا و آمریکا سعی می کنند آن را مطرح نکنند: ما چطور می توانیم از بازار های خود   در برابر یک بازیگر جدید فعال دفاع کنیم؟ شاید در همان موقع  غرب، مبتکر این تحریمات کذایی را با کلمات بی ادبانه بیاد بیاورد. 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала