گزارش و تحلیل

فلات قاره همیشه جذاب است

© Sputnik / Maksim BlinovНефтяная платформа "Приразломная"
Нефтяная платформа Приразломная - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم ها برنامه ها را دستخوش تغییرات و اصلاحات می کنند، اما به لغو برنامه ها منتهی نمی شود.

آخرین نمونه، ماجرای پروژه دریای کارا است. راکد شدن حضور شرکت امریکایی اکسون موبایل در این طرح باعث شد که شرکت «روس نفت» برنامه های خود را تغییر دهد، اما برنامه ای را لغو نکرد.

تلاش ها برای صدمه زدن به برنامه های «روس نفت» برای دستیابی به ثروت اقیانوس منجمد شمالی، در وهله اول راحت و قابل اجرا به نظر می رسید. در غرب اطمینان داشتند که بدون تکنولوژی آنها روسیه چیزی به دست نخواهد آورد. اما در فاصله بسیار کوتاهی متوجه شدند که دو سال همکاری تنگاتنگ با امریکایی ها بی ثمر نبوده است و روس ها فرصت کافی برای تبادل تکنولوژی و فناوری نوین داشته اند. برای امریکایی ها تصویر دنیا چندان رنگارنگ نیست. بسیاری از کارشناسان در امریکا اعتراف کرده اند که شرکت اکسون موبایل ممکن است قربانی اصلی تحریم ها باشد. زیرا کنسرسیوم مجبور است بلافاصله کارها را روی 9 پروژه با روس نفت متوقف کند. خسارت اکسون موبایل از تحریم ا در سال 2014 نزدیک به یک میلیارد دلار بوده است. با این حال صدمات بیشتر از این خواهد بود و شرکت عملا مبجور می شود از مرغی که تخم طلا می گذارد، صرف نظر کند. الکساندر کورنیلوف تحلیل گر مسایل نفت و گاز از آلفا بانک در این رابطه می گوید: «برای اکسون موبایل طرح های فلات قاره چشم انداز بسیار خوبی دارند. برای شرکتی که امروز با افت استخراج در میادین خود روبرو شده است، بی شک طرح هایی با چشم انداز خود از جمله در روسیه، بسیار مهم است. علاوه بر این، باید خاطر نشان کرد که اکسون موبایل نزدیک به 2 میلیارد دلار در نتیجه خروج روسیه از دست داده است. زیرا شرکت اولین چاه کشف شده در دریای کارس را حفر کرده و این طرح کاملا موفق از آب درآمد. ذخایر نفت و گاز این چاه نشان دهنده میزان موفقیت هستند. به همین خاطر برای اکسون موبایل این طرح و همکاری های بعدی با روس نفت در قطب شمال جالب و سودآور است.

با این حال سیاست مداران همه تلاش خود را به کار بستند تا این تجارت را خدشه دار کنند. حتی اگر برنامه های واشنگتن چندان پاسخگوی واقعیت موجود نیست، شرکت های امریکایی موظف هستند از آن حمایت کنند. سرگی پراواسودوف مدیر انستیتوی انرژی ملی در این رابطه می گوید: «رهبر امریکا امروز شرمی ندارد که از هدف اصلی خود در خصوص تغییر حکومت در روسیه و جایگزین کردن آن با رژیم دیگر سخن بگوید. به همین خاطر شرکت های امریکایی باید روی همین قضیه کار کنند. آنها نمی توانند با کشوری که دشمن امریکا به شمار می رود همکاری داشته باشند. اکسون موبایل نیز باید از این ایده استقبال می کرد. تنها استثنا برای طرح های مربوط به توافقات ساخالین — 1 و موضوع محصولات بود. دولت به آنها اجازه داد که کار خود را ادامه دهند»

البته، پس از این گام از سوی شرکای «روس نفت»، قطعا مجبور به انجام اصلاحاتی در برنامه های آتی هستند. هم اکنون روشن است امسال در فلات قاره حفر صورت نخواهد گرفت، اما مرحله فعال کارهای آماده سازی برای سال 2016 در دست انجام است. قطعا شرکت های روسی با مشکلاتی روبرو خواهند شد، زیرا امریکایی ها شریکی با تجربه و قوی محسوب می شدند. الکساندر کورنیلوف می گوید: «در این جا شرکت باید از توانایی خود برای یافتن شریکی جدید در مدت زمان کوتاه اسفتاده کند. شریکی که بتواند جایگزین اکسون موبایل شود. این کار ساده نیست، زیرا اکسون موبایل به خاطر تجربه غنی خود در کار میادین قطبی شهرت دارد. آیا شرکت روس نفت موفق می شود شریک دیگری به جای اکسون موبایل پیدا کند؟ این سوال بسیار مهم است. زمان کمی باقی مانده و یافتن سرمایه گذاری که بتواند وظایف و تعهدات اکسون موبایل را بپذیرد، ساده نیست».

اما مشخص است که این قضیه روی زمین نمی ماند. به جای شرکت امریکایی، شرکای دیگری خواهند آمد. روس نفت پیش نویس توافقنامه با شرکت چینی سی ان پی سی امضاء کرده که طی آن 10% میدان وانکور فروخته می شود. قیمت این معامله یک میلیارد دلار است. نفر دوم در این لیست، تجار هند هستند که پیشنهاد 10% بزرگترین میدان نفتی در کشور را کرده اند. تحلیل گران می گویند که همکاری در حوزه این طرح تجاری جذاب با هیچ تحریم و یا بیانیه تندی از سوی سیاستمداران آنسوی اقیانوس، متوقف نمی شود. یک تاجر واقعی به سیاستمداران تکیه و اعتماد نمی کند، آنها فقط سکوت علایم پولی را می شناسند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала