تئاتر شاعران

© Fotolia / Vladis_studioماشین تحریر در کنار شمع
ماشین تحریر در کنار شمع - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال ادبیات در روسیه – برای ما یک روز بزرگ دوشنبه خواهد بود

در سال 2015 میلادی  که در روسیه « سال ادبیات» اعلام شده است،  در مرکز مسکو « تئاتر شاعران» ساخته می شود.  از زمان فروپاشی اتحاد شوروی  در مسکو جایی وجود نداشت  که شاعران بتوانند  در هر زمانی از روز  به آنجا بروند، با هم دیدار کنند و به قرائت اشعار خود بپردازند و  در باره  موضوعاتی که آنها را  نگران می کند صحبت کنند. گردآوری  شاعران و نقاشان جوان   در یک جا ، آشنایی آنها با آرتیست های تئاتر  و سینما  و خلق نمایش شاعرانه  همراه  نوازندگان  و  استادان  ویدئو — آرت تحت رهبری  هنری کارگردانان، ایده  ساخت تئاتر را تشکیل می دهد.

ولادیسلاو  مالِنکو،  کارگردان تئاتر «تاگانکا» رهبر هنری  تئاتر آینده  اعلام شده است.  وی گفت که  دلش می خواهد « تاگانکای جدید» بشکل ایده آل  آن را بسازد، زیرا این  تئاتر از همان ابتدای  تأسیس خود  توسط — یوری لوبیموف، کارگردان مشهور — رهبری می شد  و  همیشه نمایش هایی  در تلاقی واژه،  شعر  و  موسیقی روی صحنه می برد. تئاتر شاعران فعلا فاقد ساختمان خاص خود است  و به این دلیل  ولادیسلاو  مالِنکو خود را به عنوان رئیس جایی که هنوز وجود خارجی ندارد به مسخره می گیرد.  با وجود این  حدس زده می شود  که تئاتر  پروژه  جالبی باشد.

ولادیسلاو  مالِنکو در باره تئاتر آینده گفت: در مسکو جوانان  زیادی هستند که  در سطح جالب  و خوبی با کمک شعر با یکدیگر معاشرت می کنند.  اگر  شب ها وارد کافه ای شوید  خواهید شنید که چطور دختران و پسران جوان  در زمینه صدای بهم خوردن کارد و چنگال  و قاشق و لیوان اشعار خود را برای یکدیگر زمزمه می کنند.  یکبار ما همراه دوستان همفکر  به این نتیجه رسیدیم که این سر و صداها بهترین  همراه  شعر نیستند.  ما می خواستیم این  نوع جوانان  را  از رستوران ها  به جای مناسب تری منتقل کنیم  و صحنه خوبی برای «آغاز» در اختیار آنها بگذاریم.  اینکه آنها بتوانند  دوستان، آشنایان  و بینندگان را در آنجا گردهم آورند.  بدین ترتیب ایده  « تئاتر شهر شاعران»  شکل گرفت…

نظریه  تئاتر جدید  در  زوایای مختلف  جریان خواهد یافت — قرائت اشعار  از روی صحنه،  قرائت اشعار به همراهی موسیقی  و یا  پخش آنها با کمک  ویدئو اینستالیشن. بطور کلی،  طرح ها می توانند  غیر منتظره باشند.  در زمان حاضر  بطور همزمان انتخاب آرتیست ها و تمرینات جریان دارد.

از هزار  شاعر آماتور ، 100 نفر را انتخاب کردیم.  اکنون انتخاب شاعران  در رژیم مستقیم  ادامه دارد.  باور نمی کنید، با چه شور و هیجانی  هنرنمایی می کنند! در  دهه 1980 و 1990 چنین چیزی مشاهده نکردیم.  اکنون به نظر می رسد،  ارتعاشات  شاعرانه  در جو ظاهر شده است…جغرافیای  انتخاب  بطور غیر عادی وسیع است. اما انتخاب بر اساس  استعداد  و سطح  شعر  انجام می شود.  در زمان انتخاب، افراد جالبی را برای خود کشف می کنیم  که در آشپزخانه خود  در نووسیبیرسک نشسته بودند  و شعر می سرودند. معلوم شد در بین آنها شاعران با استعداد  زیادند.  اما نظریه  تئاتر فقط شعر معاصر را در نظر ندارد.  دلم می خواهد  نمایشنامه ای بر اساس اشعار  ماندلشتام  بسازم.  نمایشنامه ای بر اساس  «داستان های سواستوپل»  لف تولستوی  با  تفاسیر شعرگونه  شاعران معاصر تقریبا آماده  شده است. طرحی  در باره ساخت نمایشنامه ای بر اساس اشعار  شاعران  سالهای جنگ  شکل گرفته است.  ایده ای به فکرم رسید که بر اساس  اشعار پابلو پیکاسو  نمایشنامه ای تهیه ببینیم.  او شعر می سرود و با  ولادیمیر مایاکوفسکی  ملاقات کرده بود. موزه پیکاسو در بارسلون از این ایده حمایت کرد…»

گروه اصلی تشکیل شده است.  سرگی لِتوف نوازنده ساکسوفون مسئول موسیقی خواهد بود. آناتولی بِلی  هنرپیشه مشهور یکی از کارگردانان خواهد بود و  یلنا ایسایووا  شاعره و نمایشنامه نویس  و برنده جایزه  ادبی جوانان « تریومف»   با شرکت فعال  دوستداران  شعر و تئاتر مسئول  تهیه سناریو خواهد بود.

این را می توان آزمایشگاهی دانست  که هنرپیشگان حرفه ای و  شاعران، موسیقی دانان و نقاشان   حرفه ای  از گروه علاقمندان به طراحی یک چیز کاملا نو خواهند پرداخت.  تمام کسانی که در این گروه شرکت دارند  مشتاق کار هستند.  ما تصمیم گرفتیم  سال 2015 — سال ادبیات در روسیه — برای  ما یک روز بزرگ دوشنبه باشد. هر روز و با تمام انرژی کار خواهیم کرد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала