گزارش و تحلیل

بازگشت 108 شی باستانی از آمریکا به ایران

© Photo / Nightryder84بازگشت 108 شی باستانی از آمریکا به ایران
بازگشت 108 شی باستانی از آمریکا به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از نیم قرن است که محافل فرهنگی و علمی ایران منتظر چنین روزی بودند.

بعد از 51 سال ، 108 شی باستانی که از تپه ی چغامیش در جنوب غربی ایران پیدا شده بود  از آمریکا به سرزمین تاریخی خود برگردانده شد. سخن در خصوص ظروف سفالی ، قفل های گلی شبیه مهرموم های امروزی، لوح ها یا ژتون های گلی است. قدیمی ترین اثر باستانی شش هزار سال قدمت دارد.

چطور این آثار از ایالات متحده سردر آوردند و چرا بازگرداندن آنها ده ها سال طول کشید.

حمید ضیایی پرور ، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران در مصاحبه ی ویژه ای برای رادیو اسپوتنیک شرح می دهد:

ایران نه تنها اشیاء باستانی خود را از خارج بازگردانده بلکه آماده است اشیاء باستانی دیگر کشورها را نیز به طور موقت نگهداری و محافظت نماید. حمید ضیایی پرور می گوید:

حفظ و نگه داری میراث فرهنگی عراق در حال حاضر ، وظیفه ی مهم سیاست خارجی بسیاری از کشورهاست. آلمان و عراق اخیرا در خصوص طرح های بررسی پیش نویس قطع نامه ای برای محافظت بناهای فرهنگ عراق  در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرده اند ، این بناها به خاطر عملیات های داعش در کشور در خطر نابودی قرار دارند.  در بیانیه ی مشرک نمایندگان عراق و آلمان در سازمان ملل متحد این مسئله مطرح شده است. ایران از این ایده حمایت می کند ، حمید ضیایی پرور می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала