گزارش و تحلیل

افسر نیروی هوایی آمریکا : فروش اس-300 به ایران به تغییراتی اساسی منجر می شود

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر S-300
S-300 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتخاذ تصمیم مربوط به لغو ممنوعیت فروش سامانه ی موشکی اس-300 به ایران از جانب روسیه سه اثر جدی را به همراه دارد

کلینت هینوت سرهنگ نیروی هوایی ایالات متحده در مقاله ای برای روزنامه ی آمریکایی The National Interest این مطلب را ذکر نمود.

 اولا ، فروش اس-300 به ایران به " تغییر و جهش اساسی قدرت نظامی در منطقه " منجر می شود. طی ده سال آمریکا و متحدینش از آزادی عمل در آسمان خاور میانه ،آنطور که باید استفاده کردند و مخالفینشان با دانستن آسیب پذیری خود در آسمان ، مجبور شدند گزینه های اقدامات برنامه ریزی شده ی خود را محدود سازند. هینوت می نویسد: این برای ایران هم مصداق  داشت ، اما با ورود اس-300 همه چیز تغییر می کند. به عقیده ی نظامیان آمریکایی اگر ایالات متحده تصمیم حمله به تاسیسات هسته ای ایران را اتخاذ نماید ، اکنون آنها به استقرار گسترده ی  نیروهای زمینی ، دریایی و هوایی  که گران ترین نوع تسلیحات را شامل می شود ، نیازدارند. ریانوواستی به نقل از گفته های هینوت می نویسد: " اجرای ماموریت ها دشوراتر و وقت گیر تر خواهد بود. "

ثانیا، اگر ایران اس-300 را داشته باشد ، این به معنای توسعه ی سریع سیستم های A2/AD موجود و نظریه ی امنیت چینی است.  هینوت خاطر نشان می کند: پیشتر برخی از مقامات نظامی در ایالات متحده هشدار دادند که سایر دول نیز ممکن است خرید سیستم های موثر نظیر اس-300 روسی را آغاز کنند و واشنگتن مجبور خواهد شد رویکرد طراحی نیروهای نظامی خود را تغییر دهد.   او می نویسد: " به نظر می رسد که این روز فرا رسیده است. "

این افسر آمریکایی معتقد است: مسئله سوم این است که لغو ممنوعیت فروش اس — 300 به ایران از جانب روسیه ، جهان را به عصر رقابت های ژئو پلیتیکی می کشاند. سخن در خصوص روزهایی است که هر یک از حوادث بین المللی را باید در عرصه ی مسابقات سیاسی با سایر دول بزرگ بررسی کرد.  هینوت خاتمه می دهد: تحریم های غربی ضررهای را به اقتصاد روسیه وارد کرد و این کشور روشی را برای افزایش هزینه های آمریکا یافت.

یاد آوری می کنیم که سیزدهم آوریل رئیس جمهور روسیه ، ولادیمیر پوتین فرمانی را امضاء کرد که بر طبق آن ممنوعیت ارسال سامانه ی موشکی اس-300 به ایران لغو گردید. فروش پنج بخش اس-300 ، پی ام او —1 به 40 تاسیسات پرتابی که در سال 2007 توافق شده بود اما به خاطر تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی متوقف گردید.

در جریان " گفتگوی مستقیم" شانزدهم آوریل، ولادیمیر پوتین بیان داشت که فروش سامانه ی موشکی اس-300 به تهران ، خطری برای اسرائیل ندارد و این تسلیحاتی منحصرا دفاعی است.

رئیس دولت بیان داشت: "  ارسال اس-300 به ایران اسرائیل را مطلقا تهدید نمی کند و این تسلیحاتی منحصرا دفاعی است. ضمن آنکه ما معتقدیم در شرایطی که در منطقه وجود دارد به ویژه در ارتباط با حوادث در یمن ارسال اسلحه این چنینی عاملی بازدارنده محسوب می شود. "   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала