روسیه به تولید نوع جدید سوخت هسته ای پرداخت

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر Sixth ATOMEXPO International Forum in Moscow
Sixth ATOMEXPO International Forum in Moscow - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی کرینکو رییس کرپراسیون "روس اتم" روسیه در مصاحبه با خبرگزاری ایتار تاس گفت: روسیه آماده است نوع جدید سوخت هسته ای را تولید کند.

این یک نوع سوخت دیزاین غربی است و از آن می توان در رآکتور های ساخت کشور های خارجی استفاده کرد. این امر به واحد های روسی امکان خواهد داد در رقابت برای تحویل سوخت به نیروگاه های سراسر جهان سهم بگیرد.

بنا به آخرین پیشبینی های بی پی در باره پیشرفت بازار انرژتیک تا سال 2035 چند ده درصد از این بازار پیوسته در دست انرژتیک هسته ای باقی خواهد ماند. این وضعیت به معنای حفظ رقابت سخت در تحویل تجهیزات هسته ای ویژه نیروگاه ها و فروش سوخت هسته ای میان عمده تحویل دهندگان است. آنها بعلاوه روس اتم روسیه، آروا فرانسه و شرکت ژاپنی- آمریکایی و چند شرکت چینی، کره جنوبی و ژاپنی هستند. در حال حاضر روسیه در بازار جهانی سوخت هسته ای ویژه نیروگاه ها 17 درصد اشغال کرده و نیازمندی های مربوطه 78 رآکتور روسیه و 14 کشور دیگر را رفع می کند. ایران، فنلاند، بلغارستان، مجارستان،اسلواکی، چک، اوکراین، ارمنستان و چین از جمله آنها هستند. حجم سالانه فروش  این محصول از یک میلیارد دلار تجاوز می کند. امروزه همانا بازار سوخت هسته ای به یکی از رقابت زا ترین بازار های انرژتیک هسته ای تبدیل می شود.

مطلب سر این است که سوخت هسته ای کنونی یک فراورده منحصر بفرد و تکمیل شده از نظر فناوری است. قاعدتا از آن می توان در رآکتور ساخت کشور تولید کننده اش استفاده کرد. پوشیده نیست که الان "توشیبا- وستینگ هاوس" سعی دارد جای سوخت روس اتم روسیه را در بازار های چک و اوکراین تنگ کند. روس اتم به نوبه خود تحویل فراورده سوختی خود به شکل غربی را به بازار جهانی آغاز می کند. این سوخت را می توان با موفقیت در رآکتور های ساخته شده بوسیله دیگر شرکت ها بکار برد. سرگئی کرینکو به ایتار تاس گفت: ما برای تدوین فناوری سوخت هسته مطابق دیزاین غربی وقت زیادی صرف کردیم. این اقدام درستی است تا  در رشته سوخت هسته ای مسایلی مانند کشور های چک و اوکراین بروز نکنند هنگامی که در آنجا سعی کردند بدون تکمیل های لازم،  فراورده های ساخت تحویل دهنده دیگر را نصب کنند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала