ادبیات در سینمای جهان

© Sputnikرمان آنا کارینینا
رمان آنا کارینینا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در خانه فیلم مسکو نمایشگاه« ادبیات در سینماتوگرافی جهان» گشایش یافت

موزه مرکزی  دولتی فیلم برنامه مختص  سال ادبیات در روسیه را ادامه می دهد:  در  خانه فیلم  مسکو نمایشگاه «رترو»  از سری «  ادبیات در سینماتوگرافی جهان»  گشایش یافت.

این برنامه برای  یک سال در نظر گرفته شده است و  نمایش های ماه آوریل  فقط سیکل دوم است.  اینبار عمدتا  فیلم های خارجی  از  بنیاد  دولتی فیلم  نمایش داده می شود  که عمرش از هفتاد سال  بیشتر است.  البته بنیاد قبل از نمایش فیلم ها باید با  صاحبان اول فیلم ها در باره نمایش آنها به توافق برسد. سازماندهی چنین  جشنواره فیلم های « رترو» کار پر زحمتی است.  با نمایش  فیلم های خارجی  در سیکل آوریل که از قبل اعلام شده بود  و از اروپا و آمریکا بودند مشکلی پیش نیامد که جای بسی خوشوقتی است.

برنامه  موزه فیلم « ادبیات در سینمای جهان»  با فیلم کلاسیک روسی افتتاح شد.

مارگاریتا  واسیلییوا  یکی از سازماندهندگان  پروژه  در اینباره تعریف کرده گفت: گشایش سری اول در ماه فوریه صورت گرفت  و سری اول  خاصا از موضوع های متنوع تشکیل شده بود.  سری اول به مناسبت  155 — مین  سالگرد چخوف گشایش یافت. آنها فیلم هایی  بودند که بر اساس آثار چخوف  در  سال های 1934 و 1944 میلادی ساخته شدند، یعنی  اولین  فیلم های ساخته شده بر اساس داستان ها  و نمایشنامه های چخوف  که از « عروسی» معروف  آغاز و به « اتاق شماره 6» ساخته  کارِن شاه نظروف  در سال 2009 میلادی ختم می شود. رویهرفته 8 فیلم  از جمله  فیلم های زیبایی مانند «  گلهای دیر انتظار» آبرام روم، « دشت»  سرگی بوندارچوک و  « عمو وانیا»  آندری کونچالوفسکی و فیلم معروف نیکیتا میخالکوف به نام « نمایشنامه ناتمام برای  پیانوی مکانیکی».  البته اینها فهرست کامل فیلم های ساخته شده بر اساس آثار چخوف نیست و موزه  سینما  هدف خود را  ایجاد مجموعه ای از فیلم های قدیمی  قرار نمی دهد.  به گفته کارشناسان موزه فیلم، اولا درخشان ترین آثار روی پرده می رود و از سوی دیگر فیلم ها از  دوران مختلف  نمایش داده می شوند تا بینندگان  نه فقط  به تماشای فیلم بنشینند  بلکه بر  تکامل سینماتوگرافی نظارت کنند.

 در سیکل ماه آوریل  فقط فیلم های  خارجی  خیلی قدیمی نشان داده می شوند.  به گفته  مارگاریتا  واسلیووا، وجه مشترک همه فیلم ها یکی است.

—  یکی از نکات جالب این  برنامه  آن است که این برنامه به استثنای « بانویی با گلهای کاملیا» از  مجموعه فیلم های  سالگرد تشکیل شده است.  عرصه ساخت فیلم بر اساس آثار ادبی  خیلی وسیع است  و در جهان فیلم های زیادی بر اساس آثار کلاسیک ساخته می شود.  این موضوع یکی از معیارهای  انتخاب فیلم برای شرکت در نمایش موزه بود: فیلم هایی که در سال 2015 میلادی سالگرد خود را برگزار می کنند.  فکر می کنم  ایده خوبی است.  به عنوان نمونه، فیلم  درام جنگی «  رژه بزرگ»  (ساخته شده در سال 1925 میلادی) — یکی از اولین فیلم های هالیوود است که  در آن  گفته می شود  پیروزی در جنگ در ازای قیمت جان افراد نمی تواند توجیه شود. سرنوشت سه سرباز آمریکایی  — هسته سوژه — است که در زمان جنگ جهانی اول در  اروپا جنگیدند.  در سیکل آوریل، فیلم هایی هستند  که بر  اساس آثار کلاسیک روس ساخته شده اند.  فیلم مشهور « آنا کارینینا»  با هنرنمایی گِرِتا هاربو در نقش اول  که در سال 1935میلادی  روی پرده رفت.  کارگردان  کلارنس برائون  در ازای  فیلم « آنا کارینینا»  جایزه اول  در جشنواره  سینمایی  ونیز را  دریافت کرد  که  یکی از اولین جشنواره های سینمایی است  که از سال 1934 میلادی  برگزار می شود.  در آن زمان جایزه  نه «  شیر طلایی» بلکه « جام موسولینی» نامیده می شد.  گرتا  هاربو  در نقش  آنا  که یکی از بهترین نقش های او به حساب می آید جایزه  منتقدان سینمایی آمریکا را دریافت کرد.  یک فیلم دیگر با هنرنمایی  گرتا هاربو به نام « بانویی با گل های کامِلیا» نیز در جشنواره سینمایی  روسیه شامل شده است که بر  اساس نمایشنامه  الکساندر  دوما — پسر ساخته شده است.  هاربو با  هنرنمای در فیلم  ساخته شده بر اساس اثر کلاسیک فرانسه نیز شانس آورد  زیرا « بانوی» او نامزد دریافت « اسکار» شد و در  100 شورانگیزترین فیلم  در  تاریخ سینماتوگرافی مطابق با رتبه بندی آکادمی سینمای آمریکا جایی بخود اختصاص داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала