گزارش و تحلیل

آیا آمریکا و ایران معاهده های هسته ای متفاوتی امضاء کرده اند؟

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiآیا آمریکا و ایران معاهده های هسته ای متفاوتی امضاء کرده اند؟
آیا آمریکا و ایران معاهده های هسته ای متفاوتی امضاء کرده اند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران ، سند پنج صفحه ای آمریکایی را با گزینش اطلاعاتی در خصوص توافق بسته شده، روابط عمومی نامید

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران ، سند پنج صفحه ای آمریکایی را با گزینش اطلاعاتی در خصوص توافق بسته شده، روابط عمومی  نامیده و گفت که توافق ها را با آنچه که طرفین پشت درهای بسته به آن رسیده اند ، مطابق نمی داند. اختلاف نظرهای اصلی مربوط به لغو تحریم هاست: طرف ایرانی یک بار دیگر پیگیر لغو سریع محدودیت ها ست نه توقف آنها.

ظریف در گفتگویی با شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران بیانیه ی خود را شرح و توضیح داد: " آمریکایی ها در این سند آنچه را که می خواستند نوشته اند. من حتی در این خصوص به جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا گفتم. " یاد آوری می کنیم که توافق مربوط به حل مسئله ی هسته ای ایران در لوزان سوئیس و در تاریخ دوم آوریل توسط ظریف و نماینده ی عالی اتحادیه ی اروپا در امور خارجی و سیاست امنیت فدریکا موگرینی اعلام شد. سند از هفت بند تشکیل شده و پایه ای برای مذاکرات آینده ایجاد می کند که باید تا سی ام ژوئن به اتمام برسد. اما پس از اعلام دولت آمریکا و ایران ، اطلاعات تکمیلی در خصوص توافق را برای جامعه ی خود آشکار کردند که در عین حال تفاوت هایی در روشهای دو کشور را نشان می دهد.   

نیویورک تایمز به نقل از مذاکره ی کننده ی عالی مقام آمریکایی نوشت: " ما خواستیم که آنها در خصوص توافق بدانند اما کل سند را نشان ندادیم. آنها لیست نهایی ما را ندیدند. ما می دانیم که بیانیه های ما متفاوت خواهد بود اما اختلاف بین ما وجود ندارد. "

اختلاف واقعی بین اسنادی که آمریکا و ایران معرفی کرده اند بسیار زیاد است اما برخی از آنها بسیار آشکار و واضحند. نسخه ی ایرانی توافق تاکید می کند که علی رغم خاتمه ی جنبه ی نظامی ، همکاری ایران و گروه 5+1 در زمینه ی اتم صلح آمیز رشد خواهد کرد و در عین حال نسخه ی آمریکایی هیچ چیزی در خصوص این همکاری نمی گوید. مجلس آمریکا در سند خود اشاره می کند که طی ده سال ایران تنها اجازه دارد تحقیقات محدودی را در زمینه ی ساخت سانتریفوژ ها برای غنی سازی اورانیوم انجام دهد ، نسخه ی ایرانی در خصوص محدودیت چنین پژوهش هایی سکوت کرده است. تفاوت اصلی بین اسناد ، مسئله ی مربوط به لغو تحریم هاییست که بر طبق آن مذاکرات دشواری در لوزان صورت گرفت. طرف آمریکایی در خصوص روند گام به گام می نویسد که به میزان اجرای وظایف ایران عملی خواهدشد ، مقامات رسمی ایران به نوبه ی خود واریانت " لغو فوری" تمامی محدودیت ها را خاطر نشان می کنند.

علی رغم بیانیه های تند ، در این لحظه توافق توسط تمامی طرفین با خوشبینی ارزیابی می شود. حسن هانی زاده ، سردبیر آژانس خبری ایرانی " مهر" می گوید:

از دیدگاه سیاسی نسخه هایی که ویژگی های مختلف معاهده را نشان می دهند برای هر دو طرف لازم است. دفتر ریاست جمهوری آمریکا باراک اوباما ، معاهده را برای جهان سودمند دانسته و  آنرا شانس تکمیلی دانست که می توان کنگره را برای عدم مداخله در بستن توافق نهایی و لغو تحریم ها در صورت اجرای آنها وادار نمود. تفسیر خود ویژه ی سند به ظریف این اجازه را می دهد که رهبریت کشور را متقاعد نماید ایران " چهره ی خود را حفظ کرده " و در مقابل غرب عقب ننشسته ، اگرچه عملا جمهوری اسلامی امتیازات مشخصی را واگذار کرده است. وزیر امور خارجه ی ایران بیان داشت: " آنها متوجه شدند که موفق نمی شوند برنامه ی هسته ای ایران را نابود کنند. همه آن چیزهایی که ما در چهارچوب پروژه ی هسته ای بدست آورده ایم ممکن است در یک آن از سر گرفته شود. دانش ما با ما باقی می ماند و هیچ کس نمی تواند آنرا از ما بگیرد. " ظریف همچنین تاکید کرد که کشورش هیچ گاه طرح ایجاد تسلیحات هسته ای نداشته و برای سلطه بر منطقه تلاش نکرده است.

در " نسخه ی ایرانی " توافق ، سود مشخصی هم برای آمریکا وجود دارد. کارشناسان آمریکایی گمان می کنند که رهبر معظم جمهوری اسلامی علی خامنه ای ممکن است به خاطر محافل محافظه کار ایرانی و در پاسخ به از بین رفتن کار فعال در جهت هسته ای ، تقابل با آمریکا را در جبهه های دیگر تقویت کند به طور مثال به وسیله ی حمایت فعال از حوثی ها در یمن و یا رژیم بشار اسد در سوریه.

فعلا دولت آمریکا و شرکای آنها از جمهوری اسلامی به مسائل ، دید خوشبینانه ای دارند. اما توافق نهایی با تمامی جزئیات باید تا سی ام ژوئن بدست آید و پس از آن طرفین منتظر اجرای طولانی مدت شرایط آن خواهند ماند بنابراین هنوز امکان تغییر اوضاع وجود دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала