نگاهی به مطبوعات، 18 فروردین

© Fotolia / fragolerosseمطبوعات
مطبوعات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیل انتشار کامنت‌های طنز آلود در شبکه مجازی ایران پیش و پس از تفاهم هسته‌ای. نهایی شدن آیین‌نامه حضور زنان و خانواده‌های ایرانی در مسابقات والیبال. ورود خطوط کشتیرانی اروپایی و آمریکایی به بنادر ایران. برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس شد.

سایت "عصر ایران":

ـ پیش و پس از تفاهم هسته‌ای میان ایران و 5+1، سیلی از طنزهای مرتبط با توافق هسته‌ای در فضای مجازی و در در حین مذاکرات حساس هسته‌ای ایران و 5+1 و به خصوص در روزهای پس از تفاهم هسته‌ای لوزان سوئیس شاهد سیل انتشار کامنت‌هایی در فضای عمومی اعم از شبکه تلفن همراه، گروه‌های وایبری، واتس آپ، فیس بوک، توئیتر و… بودیم که محتوایشان حول همین تفاهم و انتظاراتی بود که برخی اشخاص به عنوان آثار این تفاهم مورد توجه قرار داده بودند و به نوعی با  مبالغه کردن این انتظارات با مایه‌هایی از طنز، لطیفه‌های جالبی شکل گرفته بود.

این موضوع مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت تا آنجا که «فارین پالیسی» در گزارشی با اشاره به برخی از این جوک‌های هسته‌ای، این طنزها را نشانه رضایت مردم از تفاهم هسته‌ای دانسته و کنایه‌ای به آنهایی خوانده که از هرگونه تغییر وضعیت اقتصادی و همچنین بهبود روابط با کشورهای غربی به عنوان نتایج این توافق ناامیدند.

فارین پالیسی در بخشی دیگر از گزارش خود به واکنش مردم خارج از فضای مجازی از جمله جشن‌های خیابانی و استقبال از وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و از رضایت مردم ایران از این توافق سخن به میان آورده که آنها نیز با لحن طنزی همراه شده است.

هرچند بخشی از نگاه طناز ایرانی قابل توجه و جزو ویژگی‌های ایرانی است اما اینکه هرچیزی را به شوخی گرفت و هیچ مرزی نیز برای شوخی‌ها قائل نشد، می‌تواند تبعات بدی داشته باشد و به همین دلیل باید در این ویژگی از فرهنگ عمومی، اندکی تجدیدنظر کرد و چارچوبی منطقی در این زمینه قائل شد تا برای جهانیان این تصور پیش نیاید که مردم ایران حساس‌ترین دغدغه‌هایشان را نیز جدی نمی‌گیرند.

 

روزنامه اینترنتی"روز":

ـ  آیین‌نامه حضور زنان و خانواده‌ها در مسابقات والیبال نهایی شد. شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده روز ۱۷ فروردین با اشاره تدوین آیین نامه‌ حضور زنان و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی اعلام کرد: "جلسات متعددی در وزارت کشور در خصوص حضور تماشاگران در مسابقات والیبال برگزار شده و به تایید نهایی هم رسیده اما هنوز ابلاغ نشده است."

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خانم مولاوردی گفت که در این آیین‌نامه برای بسیاری از رشته‌های ورزشی و نحوه حضور زنان، دختران و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی دستورالعملی تنظیم شده است.

به گفته معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده این آیین نامه با "یک چشم به همه رشته‌ها نگاه نمی‌کند، چون رشته‌ها متفاوت بوده و در برخی از آنها حضور زنان ضروری نیست، بنابراین اولویت‌بندی شده است."

خانم مولاوردی همچنین گفت این تصمیم در کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارت ورزش، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت کشور اتخاذ شده است.

روزنامه"اطلاعات":

محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت در فضای به وجود آمده پس از تفاهم‌ لوزان، شاهد مراجعه زیاد خطوط کشتیرانی بزرگ برای پهلوگیری در بنادر ایران بوده و در حال مذاکره با آنان هستیم تا به صورت مستقیم وارد بنادر کشور شوند.

محمد سعیدنژاد گفت: پیش‌بینی من این است که شرکتهای کشتیرانی منتظر اجرایی شدن تفاهم‌نامه در آینده هم نخواهند شد و علاوه بر خطوط اروپایی، احتمال آمدن خطوط کشتیرانی آمریکایی هم دور از انتظار نیست.

مجیدرضا حریری رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد در دوران تحریم ، ایران ناچار است برای واردات یا صادرات کالا و انتقال پول به کشور ۷ میلیارد دلار سالانه هزینه کند که با رفع تحریم‌ها این هزینه حذف می‌شود.

مجیدرضا حریری با بیان این مطلب به فارس گفت: اگر تحریم‌ها لغو شود، نخستین نکته مثبتی که پیش می‌آید، این است که هزینه‌های تجارت فرامرزی در امر صادرات و واردات کاهش می‌یابد، چرا که در چند سال اخیر با توجه به مبادلات تجاری ما که رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است ۷ تا ۱۰ درصد این رقم را برای مبادله کالا هزینه کرده‌ایم.

وی افزود: با توجه به تحریم‌های بانکی، بیمه و کشتیرانی صادرکننده باید برای آوردن پول صادراتی به کشور چندین مرحله را طی کند که این مسئله در مورد واردات با ریسک بیشتر وجود دارد.به گفته حریری با برقرار شدن ارتباطات بانکی هزینه مبادلات تجاری کاهش می‌یابد و فقط چیزی حدود سالانه ۷ میلیارد دلار از محل کاهش هزینه مبادلات به درآمدمان اضافه می‌شود.

سایت "عصر ایران":

برانکو ایوانکوویچ سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران از کرواسی روز دوشنبه  به‌طور رسمی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس شد و قراردادش را با این باشگاه در استانبول ترکیه امضا کرد.

برانکو قرار است بعد از بازی النصر عربستان هدایت تیم را به‌عهده بگیرد و در بازی با النصر روی نیمکت نمی‌نشیند.

ایوانکویج پس از توافق با باشگاه پرسپولیس برای سرمربیگری این تیم سه‌شنبه‌شب یا بامداد چهارشنبه در تهران خواهد بود.

 امروز به‌طور رسمی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس شد و قراردادش را با این باشگاه در استانبول ترکیه امضا کرد.

برانکو قرار است بعد از بازی النصر عربستان هدایت تیم را به‌عهده بگیرد و در بازی با النصر روی نیمکت نمی‌نشیند.

ایوانکویج پس از توافق با باشگاه پرسپولیس برای سرمربیگری این تیم سه‌شنبه‌شب یا بامداد چهارشنبه در تهران خواهد بود.

خبرگزاری "اسپوتنیک"، 28 فروردین

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала