گزارش و تحلیل

عربستان سعودی و اسرائیل در یک قایق قرار گرفتند

© AP Photo / Saleh Al-Obeidiیمن
یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعضای ائتلاف ده کشور عرب باز هم به یمن ضربات هوایی وارد می کنند. در عدن یک انبار سوخت نابود شد.

یک اردوگاه آوارگان هدف حمله هوایی شده و چند ده نفر جان باختند. ریاض و متحدینش تلاش می کنند بنادر یمن را محاصره کنند. به گفته سفیر عربستان در انگلیس هدف آن اقدام جلوگیری ایران از انتقال اسلحه به متحدان شیعه بود. ایران دست داشتن خود در جنگ داخلی یمن را رد می کند

نیویورک تایمز ضمن تفسیر سیاست ریاض در زمینه حصول ممکنه توافق شش کشور با ایران می نویسد که ریاض عملیات خود را "با قصد بیرون کشیدن فرش از زیر پای ایرانی ها" در خاور نزدیک انجام می دهد. یکی از آنها بمباران یمن و دیگری حمایت از جهادیونی است که در سوریه علیه رژیم بشار اسد می جنگند. بعلاوه سعودی ها به پادشاهی سنی بحرین کمک می کنند تا شیعاینی را مهار بزند که اکثر اهالی آن کشور را تشکیل می دهند.

طبعا امنیت آن پادشاهی بسته به آن است که در جنگ عراق کی غلبه کند. این روزنامه خاطرنشان کرد: آمریکا متحد عمده عربستان در آن جنگ دخیل است و به این خاطر ریاض واشنگتن را متقاعد می سازد به بسیج حمایت شده از ایران اجازه ندهد که بخش بیش از حد بزرگ عراق را تصرف کند.

ریاض بوسیله مصر دریافت کننده اساسی کمک های عربستان طرح ایجاد نیرو های متحده کشور های عرب را عملی می کند. و می گویند که با مساعدت پاکستان دریافت کننده دیگر مبالغ ، "عربستان در راستای دیگری گام خواهد برداشت و بسوی ساخت بمب هسته ای به حرکت خواهد پرداخت".

همه اینها چند هفته پس از درگذشت پادشاه عبد الله و روی کار آمدن سلمان رخ می دهد. پادشاه جدید محمد پسر خود را به دو مقام منصوب کرد- وزیر دفاع و رییس دادگاه پادشاهی.

خانم ایرینا موخووا محقق روسی در امور خاور نزدیک و شمال آفریقا در مصاحبه با روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ مسکو متذکر شد که "عقد توافق میان ایران و گروه شش مخصوصا در شرایط پیشروی ایران در منطقه- سناریوی مطلوبی نیست". اگر ایران حتی در حالت تحریم و فشار دایمی بین المللی به دستاورد های چشم گیری رسیده  وقتی تحریمات ضد ایرانی برداشته شود و این کشور  از انزوای بین المللی خارج شود چه خواهد شد؟ این جریان ریاض را بسیار نگران می سازد.

در این رابطه موضع ریاض از بسیاری  لحاظ  با موضع اسراییل مطابقت دارد که ایران را بعنوان خطر به حیات خود تلقی می کند. برای دو کشور حوادثی که شاهد هستیم یعنی تقویت ایران — صحبت های نظری نیست بلکه واقعیات امروزی است. به عقیده کارشناس موخووا توافق با ایران به نفع اسراییل و عربستان سعودی نیست و انها سعی دارند به حامیان خود فشار کنند- اسراییل به آمریکا و عربستان به فرانسه که موضع آن در مذاکرات از همه سخت تر است و در نظر دارد که اگر ایران توافق های حاصله را اجرا نکند دو باره بدون مجوز شورای امنیت بطور اتوماتیک مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

به عقیده این کارشناس صحبت ها در باره ساخت بمب هسته ای از طرف ریاض عمدتا توخالی هستند. "البته این پادشاهی برنامه هسته ای صلح آمیز خود را توسعه خواهد داد. توافقنامه در باره ساخت 16 رآکتور برای همین در مارس 2015 میان عربستان و کره جنوبی منعقد شده. و در باره جنبه نظامی برنامه‌ هسته ای باید گفت که عربستان باید چگونگی موقعیت در منطقه را در نظر بگیرد. اسراییل احتمالا دارای سلاح هسته ای است. پرونده هسته ای ایران سئوال بر انگیز است و پاکستان یقینا دارای نیروی مسلح هسته ای است. در این زمینه ریاض می تواند گمان کند که داشتن قدرت بالقوه هسته ای- عامل مهم بازدارندگی است. این سئوال پیش می آید که آیا عربستانی که قرارداد ان پی تی را امضا کرده به پیاده کردن برنامه بازدرندگی خواهد پرداخت یا نه؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала