گزارش و تحلیل

اوکراین و روسیه: چرا همسایه بودن تا این حد دشوار است

© Sputnik / Grigory Vassilenko /  مراجعه به بانک تصاویر اوکراین و روسیه:
اوکراین و روسیه: - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بدون روسیه کارها پیش نمی رود، دست کم ارتباطات کاری را باید حفظ کرد.

غرب نمی تواند این واقعیت را رد کند. دوید کمرون نخست وزیر بریتانیا اطمینان دارد که همکاری ها با اعمال «تحریم های شدید» کاملا امکان پذیر است. و اگر روسیه به سیاست های خود در خصوص اوکراین ادامه دهد، آنوقت دیگر نه روی تجارت آزاد را خواهد دید و نه تبادل اطلاعات و اندیشه. کیف ظاهرا قصد ندارد ارتباطات خود را با همسایگانش حفظ کند. آیا کی یف می تواند کاملا از باقی کشورها خود را جدا کند؟ این یک سوال مهم است.

دیوید کمرون ضمن صحبت از سیاست خارجی روسیه، سعی دارد بر آن منافعی متمرکز شود که قرن 21 برای تمام دنیا به ارمغان آورد، یعنی فقدان دیوارهای آهنی و آزادی تبادل اطلاعات. و ظاهرا غرب با ژست سیاستمدار باتجربه و همه چیز دان روسیه را به خاطر رفتار نادرستش تنبیه می کند و می گوید که اگر از سیاست خود درخصوص اوکراین دست برندارد، دیگر رنگ اطلاعات را نخواهد دید. متاسفانه شرایط چندان به روسیه وابسته نیست. خود کمرون هم خاطر نشان کرد که تحریم های سخت هیچ مزاحمتی برای تداوم ارتباطاتش با مسکو ندارد. قطعا در اروپا زندگی و آزادی سیاسی قرن 21 را به همین صورت ترسیم می کنند. غرب امروز مشغول این مساله است که به سختی در حال جدا کردن همسایه و شریک قدیمی روسیه می باشد. مسکو به دنبال قطع ارتباطات نیست، به عکس وقتی اوکراین را در مقابل انتخاب بین اروپا و اتحادیه گمرکی گذاشتند، روسیه پیشنهاد داد که جلسات سه روزه رایزنی برگزار کنند تا بهترین شرایط برای همه را تدوین نمایند. آلکسی پاتیومکین کارشناس انستیتوی روابط بین الملل مسکو می گوید که برقراری روابط در برنامه های اروپا نیست.

وی در ادامه توضیح می دهد: «مساله روابط حسن همجواری مهم است، زیرا روسیه بازیکن اصلی در قاره اوراسیا محسوب می شود. واضح است که حل مناقشه اوکراین بدون روسیه امکان پذیر نیست. برای حل این اختلاف، غرب باید از سخن پراکنی های تهاجمی خود دست بردارد. چرا غرب به وقوع خصومت و دشمنی با روسیه کمک می کرد، در حالیکه آنها به خوب یمی دانند که این کار با منافع ملی روسیه تناسبی ندارد. قبل از اینکه روسیه را متهم کنند، باید کمی فکر کنند که غرب همه کار برای این ارتباط می کند. به نظر من زمانی که ولادیمیر پوتین سعی در ایجاد روابط داشت، از شرایط بوجود آمده دلسرد شد. زمانی که دستت را برای کمک دراز می کنی اما ضربه می خوری، حسن همجواری دیگر اهمیت ندارد»

در واقع ترانش های روسی که مسکو می خواست در اوایل وقوع درگیری ها به اوکراین کمک کند، به چشم هیچ کس نیامد. در حالیکه از وعده های خالی غرب تشکر می کنند. نجات از بدهی ها و گاز رایگان هم فقط یک ژست دوستانه به نظر آمد. نگرانی برای پناهندگان و ارسال کمک های بشر دوستانه هم که تهاجم خصمانه هستند. روابط در تمام خطوط خراب می شود: چه در اقتصاد، در سیاست و حتی در بحث ایدئولوژی. اوج علاقه به روسیه حضور چشم گیر میهن پرستان در میدان بود که آماده بودند تا به خاطر ربان های گیورگی جان بدهند.

حکومت اوکراین ظاهرا از این مساله شاد است که روابط با روسیه خراب می شود. زیرا به اعتقاد کی یف، این موضوع راه مستقیم به اتحادیه اروپا می باشد. اما اینطور نخواهد بود. یوری سوِتوف سیاست پرداز روس با اشاره به این موضوع می گوید: «برای اینکه اوکراین بتواند سهم واقعی در برنامه همگانی اروپا داشته باشد، دست کم به بیست سال زمان نیاز است. بدون روسیه، اوکراین نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. منظور این است که بدون تبادل اقتصادی و بدون روابط عادی سیاسی نمی تواند. با این توهمات ساآکاشویلی هم بیست سال به سر برد و حتی جنگ افروزی کرد. و نهایتا چه شد؟ گرجستان دور از ناتو و اتحادیه اروپا ماند، به همان صورتی که پیش از ساآکاشویلی بود. این یک پروسه سخت است. اما نتیجه عادی سازی مناسبات است. فقط باید اروپا طوری رفتار کند که ضمن کمک سوال هم بپرسد. دایما از روسیه شاکی هستند و با اوکراین هیچ بحث و گفتگویی ندارند».

زمان پرده های آهنین خیلی وقت است که گذشته، امروز هیچ کشوری نیست که خود را از دیگران جدا ساخته و با چالش های جدید مبارزه کند. گربه لئوپولد یکی از قهرمانان کارتون دوره شوروی می گفت: «بچه ها، بیاید با هم دوست باشیم!» فقط باید امید داشت که این خاطرات در اذهان برخی اوکراینی ها هم باقی مانده باشد و عاقلانه دیر یا زود بر احساسات خود غلبه کنند.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала