سعودی ها برادران عربی خود را بمباران می کنند

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisسعودی ها برادران عربی خود را بمباران می کنند
سعودی ها برادران عربی خود را بمباران می کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات نظامی در یمن ادامه می دهد

عربستان سعودی به عملیات نظامی در یمن ادامه می دهد. نیروی هوایی آن کشور با استفاده از خلبانانی آموزش دیده در آمریکا به فرودگاه و ساختمان های دولتی و محله های صنعا ضربه وارد می کند. به اطلاع "اسپوتنیک" نه کمتر از 65 نفر کشته شدند. ریاض می گوید که در تجاوزی که هدفش دفاع حکومت قانونی از قیام کنندگان حوثی است کویت، بحرین، امارات عربی متحده و قطر شرکت می کنند. ولی با وجود همه براهین مطرح شده به نفع انجام مداخله، از پیش روشن است که آمریکا متحد اصلی اعراب بر آن است که قیام کنندگان شیعه یار و یاور ایران هستند

سعودی ها که قبلا از مداخله مستقیم در جنگ داخلی در کشور نادار همسایه خودداری می کردند پس از آنکه شبه نظامیان و یگان های ارتشی حامیشان بندر عدن را تصرف کردند این کار را کردند.

ریاض آماده است برای سرکوب قیام 100 فروند هواپیما و 150 هزار نفر نظامیی به یمن بفرستد. به گفته ریاض در این عملیات کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت می کنند.

رجزخوانی برای کشاندن ایران به جنگ یمن - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
رجزخوانی برای کشاندن ایران به جنگ یمن

چنین چرخش سیاسیت مربوط به آن است که در نزدیکی سواحل جنوبی یمن نفتکش ها حرکت می کنند هر چند که خود یمن از میان عمده کشور های تولید کننده نفت نمی باشد. ولی ظاهرا در ریاض گمان کردند که نیرو های طرفدار ایران می توانند این مسیر مهم را در برابر عربستان  مسدود کنند.

چشم انداز توسعه اختلاف در میزان نرخ نفت بازتاب پیدا کرده. به گزارش اینترفاکس نرخ نفت برای ماه مه در بورس لندن دو و نیم دلار، معادل 4 درصد افزایش یافته و به 59 دلار رسیده و بیشترین شاخص در طول سه هفته اخیر را تشکیل داد. این جریان موجب افزایش نرخ روبل شده است.

اتحادیه کشور های عرب از اقدام عربستان حمایت کرد. دبیر کل این سازمان اعلام کرد: هدف این عملیات محو نیات مشخص حوثی ها و به خواست عبدربه منصور هادی انجام می شود. بنا به برخی اطلاعات وی از یمن فرار کرده و در عمان پناه یافته است.

ولی مسکو راهکار های حل مسلحانه مسایل داخلی یمن را غیر قابل قبول توصیف کرد. آلکساندر لوکاشویچ نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی گفت که "روسیه با طرف های یمنی و دولی که در این عملیات شرکت می کنند از جمله در سازمان ملل متحد به مذاکره خواهد پرداخت تا کشمکش های تند در آن کشور هر چه زودتر پایان یابد." وی افزود: هیچ کس علاقمند نیست و حق ندارد در فکر آن باشد که موفق شود این گره مسایل می تواند با توسل بزور نظامی باز شود.

همانطوریکه که انتظار می رفت مواضع مسکو و واشنگتن در مورد مساله یمن هم مانند بسیاری دیگر مسایل حاد زندگی بین المللی بصورت بنیادی از هم دیگر جدا شدند. خانم برنادت میهان نماینده شورای امنیت ملی آمریکا گفت که باراک اوباما به حمایت  اکتشافی و لجستیکی از اعمال کشور های شورای خلیج فارس مجوز داد هر چند که امریکا بطور مستقیم دخیل عملیات نظامی نیست ولی برای هماهنگ کردن کمکرسانی به عربستان و متحدین آن یک گروه ویژه برنامه ریزی را تشکیل می دهد.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا  خط مداخله نظامی را تایید نکرد که ریاض با حمایت واشنگتن آنرا اجرایی می کند. وی دیروز گفت: بدتر شدن موقعیت در یمن که بدون این هم شکننده است ریسک بروز پیامد های جدی برای منطقه را همراه دارد. من مطمئنم که عملیات نظامی راه حل این مساله نیست.

هر طوری شده در حال حاضر یمن در کانون سیاست بین المللی قرار گرفته است. هنوز نمی توان پیشبینی کرد که آیا جنگی که عربستان سعودی آن را بوسیله نیروی هوایی خود به گسردگی انجام می دهد قادر باشد از تصرف بخش اکثر یمن به وسیله قیام کنندگان جلوگیری کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала