سالگرد پطر چایکوفسکی

© Photo / classicalmusicnews.ruپطر چایکوفسکی
پطر چایکوفسکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چایکوفسکی میراث بزرگ موزیکال -10 اوپرا، 3 باله، شش سمفونی و 104 رمانس از خود برجا گذاشت

175- مین سالگرد پطر چایکوفسکی در سال جاری بطور گسترده برگزار خواهد شد و از مشهور ترین نوازندگان جهان برای شرکت در مراسم سالگرد دعوت به همکاری خواهد شد. بخش عمده مراسم از 30 آوریل تا 7 ماه مه ادامه خواهد داشت، اما بعضی از برنامه ها از اوایل سال 2015 میلادی شروع شدند و در ماه دسامبر به پایان می رسند. تقریبا تمام موسسات فرهنگی از مدارس موزیکال کودکان گرفته تا موزه ها قصد دارند با برگزاری نمایشگاه ها، کنسرت ها و دیدارهای هنری و کنکورها یاد چایکوفسکی را زنده کنند. 15 – مین کنکور چایکوفسکی اوج این برنامه ها خواهد بود. این کنکور از 15 ماه ژوئن تا 3 ژوئیه در مسکو و سنت پطربورگ برگزار می شود. و از 5 تا 16 ماه دسامبر کنکور بین المللی موسیقی نوجوانان به نام «چایکوفسکی» برگزار می شود. این کنکور برای نخستین بار در نووسیبیرسک برگزار خواهد شد.

در روزهای تعطیل در تئاتر مسکویی « اوپرای نو» کنسرت جالب « رمانس های چایکوفسکی» بینندگان را شاد کرد. این رمانس ها نه فقط بخش اصلی میراث هنری چایکوفسکی را تشکیل می دهند ، بلکه یکی از قلل ترانه های تغزلی روسی هستند. آهنگساز در طول راه هنری خود به رمانس ها توجه خاصی نشان می داد، به ویژه به آثار مجلسی که چایکوفسکی آنها را بر اساس اشعار شاعران کلاسیک روس قرن 19 ساخته است: پِلِشِف، آلکسی تولستوی ، آپوختین، فت و دیگران. رمانس های بسیاری بر اساس اشعار گوته و هاینه ساخته شده اند. چایکوفسکی بعضی از رمانس ها را بر اساس اشعار خود ساخت.

مراکز بزرگ فرهنگی و آن مراکزی که در مناطق با نام آهنگساز ارتباط دارند قصد دارند سهم خود را در برنامه « چایکوفسکی – 175 سال» ادا کنند.

پطر چایکوفسکی در سال 1840 میلادی در قصبه « وتکینسک» (که اکنون شهری در جمهوری اودمورتیاست) متولد شد. اولین 8 سال عمر آهنگساز در آنجا سپری شد و در سن 5 سالگی نواختن پیانو را شروع کرد و پس از سه سال نت خوانی را آموخت و اولین قطعات موزیکال خود را نوشت. چایکوفسکی میراث بزرگ و غنی موزیکال در تمام سبک های موسیقی برجا گذاشته است. او 10 اوپرا، 3 باله، شش سمفونی و 104 رمانس خلق کرده است. پس از مرگ آهنگساز، به ابتکار برادرش در سال 1894 میلادی موزه ای در شهر « کلین» حومه مسکو که چایکوفسکی آخرین سال های عمر خود را در آنجا گذراند، تأسیس شد. موزه – ملک دولتی چایکوفسکی در « وتکینسک» نیز تأسیس شده است.

در آنجا همشهری های چایکوفسکی برنامه بی نظیری به مناسبت 175 سالگرد آهنگساز ترتیب می دهند. با وجود آنکه «وتکینسک» شهر کوچکی است، اما در آنجا تعداد یادبودهای فرهنگی و جاذبه های دیدنی مرتبط با نام آهنگساز زیاد است. از سال 1958 میلادی در ماه های آوریل – مه فستیوال سالانه موزیکال چایکوفسکی و کنکور بین المللی نوازندگان نوجوان « وطن چایکوفسکی» برگزار می شود. ساحل رودخانه که مجسمه یادبود چایکوفسکی قرار دارد یکی از دوست داشتنی ترین محل های استراحت ساکنان این شهر است. در سال جاری، سازماندهندگان قصد دارند فستیوالی ویژه همشهری مشهور خود سازماندهی کنند. انتظار می رود در فستیوال سال جاری، آنا نِترِبکو ، دنیس ماتسویِف و ارکستر سمفونیک فیلارمونی سنت پطربورگ تحت رهبری یوری تمیرکانوف و دیگر ستاره ها و گروه های مشهور جهان هنرنمایی کنند.

فستیوال موسیقی در شهر « کلین» برگزار خواهد شد که ستارگان موسیقی کلاسیک جهان در آن شرکت خواهند داشت. همانا در موزه – ملک « کلین» به برندگان کنکور چایکوفسکی اجازه داده خواهد شد پشت پیانوی آهنگساز بزرگ بنشینند. ارکستر بزرگ سمفونیک به نام چایکوفسکی به رهبری ولادیمیر فدوسییف و پیانیست کریل گرشتین کنسرت اول برای پیانو با ارکستر چایگوفسکی را اجرا خواهند کرد. تماشاچیان هنرنمایی ارکستر فیلارمونی وین به رهبری ریکاردو موتی، یکی از بهترین ارکستر های جهان را خواهند دید. در چارچوب فستیوال برای نخستین بار آثار آنتونی ژیرار آهنگساز فرانسوی اجرا خواهند شد که ویژه این فستیوال ساخته شده است.

ایده برگزاری برنامه های موسیقی در مراکز بزرگ فرهنگی و در شهر های کوچک با زندگی ساده و جمع و جور و طبیعت خوش منظره آنجا، امکان آن را برای مردم فراهم می سازد تا از شلوغی و سفسطه های شهر های بزرگ خلاص شوند و مناظر زیبا را ببینند و با آثار کلاسیک جهان آشنا بشوند. بدین ترتیب در روسیه سنت – توریسم فرهنگی – احیا شده و تحکیم می یابد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала