گزارش و تحلیل

راهبرد ایران در واکنش به ترور سيد حسن نصرالله چه خواهد بود؟

نظم نوین، نام عملیات ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و شخصیت اثرگذار جهان عرب بود.
Sputnik
به گزارش‌ اسپوتنیک، مجید خوشبخت راد پژوهشگر حوزه تروريسم در گفتگو با اسپوتنیک در خصوص راهبرد ایران نسبت به ترور سيدحسن نصرالله بازوی شماره یک ایران در خاورميانه گفت: ترور سریالی فرماندهان محور مقاومت درعراق، تهران، لبنان، سوریه و یمن به خصوص حذف اعضای شورای فرماندهی حزب الله در کوتاه مدت با هدف توقف ماشین نظامی حزب الله در جبهه شمال اسرائیل می باشد، اما طرح کلان اسرائیل صرفاً عقب راندن و خاموش کردن قدرت موشکی حزب الله نیست. نتانیاهو به دنبال قطع بازوی نظامی ایران در جنوب لبنان است و سپس به سراغ ضربه زدن به دیگر محورهای مقاومت خواهد رفت
تا این لحظه ترور اسماعیل هنیه در تهران و سید حسن نصرالله در لبنان بدون تردید برگ برنده ارزشمندی در دستان نتانیاهو قرار داده است.
خوشبخت در ادامه گفت، حمله زمینی با مقدمه محاصره لبنان صحنه جدیدی در این نبرد خواهد بود، رصد و زیر آتش بودن خط ارتباطی سوریه و لبنان، کنترل سواحل و اعمال قدرت در فرودگاه بیروت عملاً عروس خاورمیانه را مانند غزه به محاصره خواهد کشاند.
اگر مرکز فرماندهی محور مقاومت در تهران تمام امکانات، توان و گسیل نیروی این جریان را معطوف به جنوب لبنان نکند و پیروزی هایی به دست نیاورد؛ نه از کاهش تنش خبری خواهد بود و نه آتش بسی رخ خواهد داد. عدم تغییر صحنه به نفع محور مقاومت موجودیت جز جز این تفکر را در یمن و عراق تهدید خواهد کرد.
وی افزود، اما رفتارشناسی و بررسی قوه عاقله ایران پس از ترور نزدیک ترین متحد و رهبر جریان نظامی سیاسی شیعیان لبنان پاسخگوی سؤالات زیادی خواهد بود:
گزارش و تحلیل
ایران نمی تواند تا ابد دست روی دست بگذارد و شاهد جنایات اسرائیل باشد
متن پیام رهبر ایران و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پی ترور نصرالله، همچنین بیانیه سپاه پاسداران پس از ترور سردار عباس نیلفروشان مستشار نظامی ایران در لبنان حاکی از فهم حکیمانه صحنه پیچیده ی نبرد کنونی است؛ در پیام های مذکور واژه های انتقام سخت و پاسخی دردناک که مؤید احتمال درگیری مستقیم ایران به جنگ منطقه ای باشد به کار نرفته است، هر چند تحریک احساسات افکار عمومی با تقویت این ضرورت از سوی رسانه ملی برای ورود مستقیم ایران جهت حمله موشکی به اسرائیل با راهبرد کلان تهران در تضاد است و نشان دهنده ناهماهنگی معناداری بین نهاد تصمیم گیر با حوزه رسانه می باشد.
خوشبخت خاطر نشان کرد، با یادآوری عملیات وعده صادق و حمله مستقیم ایران به اسرائیل دو واقعیت را بررسی خواهیم کرد:
نکته اول: حمله پهپادی موشکی ایران به تنهایی بازدارندگی مناسبی برای توقف اقدامات مخرب اسرائیل نبود زیرا که روند افزایش ترور و گسترش جنگ وسعت و سرعت بیشتری گرفت.
اما نکته دوم که مورد توجه اتاق جنگ رژیم اسرائیل خواهد بود این موضوع است که فارغ از هر دیدگاهی در مورد جزئیات عملیات و حمله پر تعداد پهپادی و تنوع شلیک موشک با فناوری قدیمی؛ با نگاهی به نتیجه اصابت موفق به مرکز رصد موساد و پایگاه های نواتیم و دامون به عنوان حفاظت شده تریم مناطق اسرائیل؛ کارشناسان را به این اعتراف وامیدارد که ایران در صورت ضرورت با بکارگیری نسل های جدید موشک های خود همچون خیبرشکن و هایپرسونیک فتاح می تواند هر هدفی را منهدم کند.
وی در ادامه اظهار داشت: مهم ترین عامل صبر استراتژیک تهران اشراف اطلاعاتی، تکنولوژی برتر و اجرای دقیق عملیات توسط اسرائیل و موضوع انفجار پیجر ها و تجهیزات الکترونیکی است. توانمندی های نوین مذکور ایران را در موقعیت تفکری عمیق فرو برده است.
این پژوهشگر تروريسم به اسپوتنیک گفت: دغدغه ای که این روزها اولویت تهران است شناسایی شبکه موساد در ساختار امنیتی نظامی ایران خواهد بود، قدرت پنهان و غیر قابل ارزیابی موساد در ضربه زدن و خراب کاری صنعتی، سایبری و احتمال بالای عضوگیری و تشکیل شبکه جاسوسان در ایران زنگ خطری جدی برای تهران است و تا زمانی که شبکه نفوذ مورد کشف و ضربه قرار نگیرد هر گونه رویارویی تبعات غیر قابل جبرانی برای ایران به عنوان رهبر و پشتیبان جریان مقاومت خواهد داشت.
آمریکا به اسرائیل: در صورت جنگ با حزب الله از شما حمایت خواهیم کرد
خوشبخت اظهار داشت: بعد از دهه ها تحریم های همه جانبه، هسته ای و سؤ مدیریت برخی کارگزاران؛ ایران را به شرایط اقتصادی شکننده ای رسانده است و بدون تردید تهران تاب آوری اقتصادی برای جنگ و تبعات آن را ندارد، شرایط پیچیده سیاسی که با دولت وفاق ملی و حمایت های رهبر ایران در حال ترمیم شکاف های اجتماعی است مؤید عدم ظرفیت هر گونه بحران فراگیری است. کما اینکه ایران با معضل ناترازی انرژی، ضرورت افزایش قیمت بنزین و مسائل مختلف دیگری روبروست.
در پیش بینی تقابل های پیش رو باید در نظر داشت که بدون تردید نتانیاهو درگیر تهدیدات بسیاری در ساختار سیاسی اسرائیل است، هر چند گسترش جنگ نجات موقتی برای او محسوب می شود اما او زمانی از تصاعد بحران نفعی خواهد برد که پای آمریکا را برای رویارویی با ایران باز کند، در غیر این فرض به جهت جغرافیای محدود و در مقابل پهناور بودن سرزمین و گستردگی شهرهای موشکی در تمامی استان های ایران، نمی توان آغاز جنگی همه جانبه را اقدامی عقلایی دانست
مجید خوشبخت راد در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی اسرائیل به دلیل دارا بودن تعداد قابل توجهی کلاهک هسته ای، برتری هوایی همچنین حمایت های بی پایان مالی و تسلیحاتی غرب و ایران نیز به دلیل تنوع و حجم بی شمار پهپادهای ارزان قیمت با امکان فلج کردن و اشباع سامانه های پدافندی و در نهایت انبوه موشک های مافوق صوت در کنار تجهیز و ساماندهی نیروهای هم سو با خود در عراق، یمن، سوریه و لبنان به نوعی به دو قدرت حذف نشدنی در مقابل یکدیگر تبدیل شده اند هر چند بیش از هزار کشته و پنج هزار مجروح ارتش اسرائیل تأیید می‌کند که تا امروز جنگ در زمین تل آویو توسط تهران مدیریت شده است...
در آخر اگر احیا برجام با هدف رفع تحریم و بازگشت به بازارهای جهانی و جذب سرمایه گذاری خارجی را می‌خواهیم نه حمله مستقیم راه گشاست و نه انفعال...
بحث و گفتگو