گزارش و تحلیل

عمل اسرائیل در لبنان امنیت جهان را به خطر انداخته

رسانه های آمریکایی به نقل از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گزارش دادند فاجعه انفجار پیجرها در لبنان از دست‌کم ۱۵ سال پیش طراحی شده است.
Sputnik
بنا بر این گزارش ها برنامه‌ ریزی برای این حمله تروریستی متشکل از چندین شرکت صوری و لایه‌های متعددی از نیروهای اطلاعاتی بوده است.
این رسانه ها ادعا کرده اند اسرائیل شرکت های متعدد تحت پوشش شرکت قانونی که تولیدکننده پیجرهای مذکور بوده‌اند فعالیت می‌کرده‌اند.
بحث اینکه این تجهیزات کی و چگونه تخریب شده اند و به بمب های زمانی تبدیل شده اند تقریبا دیگر برای همه کارشناسان معلوم است و مشخص است که این دستگاه ها توسط عوامل اسرائیل بمب گذاری شده بوده و از طریق اروپا برای لبنان ارسال شده.
علیرغم بزرگنمایی ای که رسانه های وابسته به اسرائیل تلاش دارند انجام دهند تا احتمالا به داخل اسرائیل روحیه ببخشند، اما واقعیت امر این است که این عملیات عملیاتی بسیار پیچیده به حساب نمی آید و همه مجامع امنیتی جهان توان انجام چنین کاری را دارند، یعنی بروند شرکت های صوری تاسیس کنند و دستگاه هایی را بمب گذاری کنند وبرای کشوری دیگر ارسال کنند و نرم افزای دستگاه ها را جوری تنظیم کنند که همه در زمان خاصی منفجر شوند.
ولی کلا این کار اسرائیل و سوء استفاده آن از نرم افزارهای ارتباط گروهی موجب آن شده که امنیت و کاربرد وسایل الکترونیکی در کل جهان به خطر بیافتد وامروزه همه تولید کنندگان نرم افزار و سخت افزار در جهان و تجارتی که چند هزار ملیارد دلار ارزش دارد آسیب ببیند واعتماد مردم جهان هم به دستگاه ها و هم به نرم افزار ها سلب گردد.
گزارش و تحلیل
سفیر سابق ایران در لبنان به اسپوتنیک: اسرائیل در باتلاق نابودی خود فرو می‌رود
بازداشت صاحب نرم افزار تلگرام در فرانسه و إصرار بر بازکردن این نرم افزار برای جاسوسی غرب موجب آن شده که اعتبار این نرم افزار در جهان بالا برود و بر عکس اعتبار نرم افزارهای دیگر که سامانه های خود را برای جاسوسی دستگاه های غربی باز کرده اند پایین بیاید.
حال اسرائیل با این عمل خود موجب آن شده که اعتبار دستگاه ها و سخت افزارهای مختلف در سطح جهان پایین بیاید، مخصوصا دستگاه هایی که تولید کشورهای غربی و وابسته به غرب می باشد.
جالب اینکه همین مساله منجر به آن شده که اعتبار شرکت های چینی و شرکت هایی که وابسته به کشورهای غیر غربی است بالا برود و مردم در خرید از شرکت های غربی تجدید نظر کنند.
علاوه بر آن اسرائیل با این عمل خود چندین قانون بین المللی را زیر پا گذاشته چون موجب آن شده که یک شرکت هواپیمایی اروپایی دستگاه هایی را که حاوی بمب بوده حمل کند و اینجا است که باید دید آیا اتحادیه اروپا حاضر است با اسرائیل همان برخوردی را کند که اگر کشور دیگری چنین کاری کرده بود می کند؟
همچنین محرز است که اسرائیل همچنین موجبات قاچاق بمب ها از یک یا چند کشور عضو اتحادیه اروپا و این هم چالشی در قبال اتحادیه اروپا نسبت به اسرائیل به حساب می آید.
داده نمایی
بمباران غزه توسط اسرائیل + داده نمایی
البته نه فقط اتحادیه اروپا بلکه مجامع بین المللی مثل سازمان ملل هم باید در این باره نظر بدهند، چون هم قوانین امنیت پروازها و هم فرودگاه ها و هم قاچاق بمب و ... همه زیر پا گذاشته شده و عملا اسرائیل برای انجام این عملیات تروریستی چندین قانون بین المللی را زیر پا گذاشته و نه فقط جان مردم لبنان بلکه جان شهروندان کشورهای دیگر را نیز به خطر انداخته چون ممکن بوده که مثلا این بمب ها در هواپیمای حامل آن منفجر می شده و یا در فرودگاه هایی که از آن عبور کرده منفجر می شده.
مضاف بر همه اینها، بر خلاف آنچه رسانه های وابسته به اسرائیل منتشر می کنند اکثرت افراد آسیب دیده از این انفجار ها غیر نظامیان در لبنان بوده اند و نه نظامیان حزب الله و یا حتی اعضای غیر نظامی حزب الله لبنان.
با توجه به این شرایط عملا اسرائیل یک جنایت جنگی بر علیه بشریت انجام داده که با قوانین بین المللی تناقض دارد و اگر اسرائیل بابت این عمل مجازات نشود قطعا کشورهای دیگر هم خود را مجاز می دانند دست به چنین کاری بزنند و می توان گفت اسرائیل با این عمل خود امنیت کل جامعه جهانی را به خطر انداخته.
بحث و گفتگو