افقهی: برای آمریکا قرار نیست ایران هسته‌ای بماند

در اردیبهشت 1397 دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا از توافق برجام که حاصل بیش از 10 سال مذاکره جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی بر سر مسئله هسته‌ای خود بود خارج شد.
Sputnik
پس از 10 سال مذاکرات میان ایران، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان بر سر فعالیت‌ های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توافقی با نام برجام حاصل شد، که به تبع آن ایران سلسله تعهداتی را بر برنامه هسته‌ ای خود متضمن می‌شد و در نتیجه گشایش‌ هایی را در حوزه های اقتصادی، امنیتی و بهداشتی که به واسطه تحریم‌ ها برای این کشور معضل آفرین شده بود به دست می‌آورد.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی هیچگاه از ابتدا به دنبال راه حلی برای تفاهم بر سر پرونده هسته ‌ای ایران نبودند از ابتدا به دنبال متوقف کردن ایران از حق داشتن صنعت هسته‌ای بودند.
سید هادی سید افقهی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
بسیار بعید می‌دانم که امکان حصول توافق بر سر مذاکرات هسته‌ای وجود داشته باشد.
زمانی که ما برجام را با آقای اوباما امضا کردیم از ابتدا برای کسانی که از مسائل پشت پرده و دولت در سایه آمریکا با خبر بودند مشخص بود که قرار نبود برجام به آن شکل که امضا شد، اجرا شود.
ما بخش خود را همانگونه که امضا کردیم، اجرا کردیم اما در آن تعجیل داشتیم و این از لحن حضرت آقا کاملاً مشخص است؛ البته که عجله نه در امضای توافق بلکه در اجرای بند بند مفاد بیانیه مشترک.
حضرت آقا پس از امضای برجام نامه‌ای برای آقای روحانی نوشتند که اکنون که هم ما هم تمام طرف‌های مقابل برجام را امضا کردند، نباید مفاد آن را یکجا امضا کنیم اما متاسفانه عجله کردیم و تمامی مفاد را بدون توقف اجرا کردیم.
بحث سیمان ریختن در رآکتور اراک، کاهش دستگاه‌ های گریز از مرکز و کاهش درصد غنی‌سازی از جمله این مفاد اجرا شده توسط ایران بود و زمانی که نوبت به طرف مقابل رسید شروع به کارشکنی کردند تا اینکه آقای ترامپ بر سر کار آمد و بلایی را که شاهد بودیم بر سر برجام آورد.
وی افزود:
نه تنها این توافق را پاره کرد بلکه ایران را تنبیه کرد و بیش از 385 تحریم را بر ایران لحاظ کرد که متاسفانه آقای بایدن هم همین شیوه را ادامه داد و بهانه را درگیری ایران در مسئله اوکراین و کمک به روسیه عنوان کرد.
هنوز هم شاهد آن هستیم که هر از چند گاهی شرکت ‌ها، بانک‌ ها و شخصیت ‌های حقیقی و حقوقی ما را تحریم می‌کنند.
خانم کلینتون بدون هیچ پرده پوشی مسئله آمریکا را بیان کرد و عنوان کرد که موضوع هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله متوقف کردند زمانی که غنی‌سازی ما از 20 درصد به 3.2 درصد برسد یعنی عملاً غنی‌سازی ما متوقف شده.
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به احتمال ریاست جمهوری دونالد ترامپ اشاره کرد و اظهار داشت:
اکنون در مرحله‌ای هستیم که ترامپی که برجام را پاره کرد احتمال دارد رئیس جمهور آمریکا شود، چند درصد احتمال وجود دارد که اشتباه خود را بپذیرد و از آن بازگردد؟
البته که در پیام‌ها، سخنرانی‌ها و کمپین‌های انتخاباتی خود اعلام می‌کند که می‌خواهد با ایران به توافق برسد و آشتی کند؛ اما این سخنرانی ‌ها ممکن است برای مصرف داخلی و کسب رای فعلاً مفید باشد اما زمانی که آگاهیم برای آمریکا قرار نیست ایران هسته‌ای بماند و آنطور که در مفاد حقوق ایران بر اساس عضویتش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد از امکانات خود بهره‌برداری کند متوجه می‌شویم که مسئله هسته‌ای ایران قرار نیست حل شود.
وی تاکید کرد:
آقای رافائل گروسی بارها به ایران آمده و حرف‌های زیبایی زده اما به محض آنکه به ژنو برمی‌گردد همه چیز متفاوت می‌شود چرا که او تحت فشار است و امکان عملکرد مستقل ندارد.
اکنون انتخاب آقای عراقچی چندان اهمیتی ندارد زمانی که آگاهیم آن سوی آب‌ها طرف مقابل ما چه کسی است و بحث رژیم صهیونیستی چگونه است.
آقای دکتر سید هادی سید افقهی در ادامه حل شدن موضوع برجام و مسئله هسته‌ای ایران را منوط به بازگشت آمریکا به توافق و اجرای تمام تعهداتش ذیل آن دانست و بیان کرد:
زمانی که پمپئو وزیر امور خارجه بود پس از پاره کردن برجام 12 بند را مطرح کرد و اعلام کرد اگر ایران این 12 بند را رعایت کند ممکن است آمریکا با ایران کنار بیاید اما تمامی این بندها یا به استقلال ایران یا به اقتصاد ایران و یا به منافع و امنیت ملی ایران لطمه می‌زد.
زمانی که ما توافق برجام را با آقای اوباما امضا کردیم او نه تنها حتی یکی از بندهای این توافقنامه را هم امضا نکرد بلکه تمامی تحریم‌های علیه ایران حتی تحریم‌های متداول از زمان آقای کارتر را هم تمدید کرد.
به هر شکل برجام حق ما است؛ میلیاردها دلار از دارایی‌های ما در بانک‌های مختلف بلوکه شده و کسی جرات نمی‌کند آنها را آزاد کند، ما باید از هر فرصتی که به وجود می‌آید استفاده کنیم، بجنگیم و چانه زنی کنیم تا حق خود را وصول کنیم اما نمی‌توان معطل برجام باقی ماند چرا که در زمینه واقعیت و اجرا باید ببینیم روند برجام تا چه اندازه موفقیت آمیز خواهد بود که من خیلی به آن خوشبین نیستم.
به هر صورت نباید فراموش کرد که برجام حق ملت ما است و باید برای آن مذاکره کنیم اما مذاکره مستقیم با آمریکا فایده‌ای ندارد و قطعاً باید از طریق واسطه‌هایی نظیر اروپا، عمان و یا قطر استفاده کنیم.
ما این موضوع را باید مد نظر قرار دهیم که آمریکا در صدد آن است که صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کند و به دنبال آن نیست صنعت هسته‌ای ایران را تایید کند، تحریم‌ها را بردارد و حقوق ایران را بازگرداند
امیدوارم که واقعاً بتوانیم در این دولت با هر شگردی که بتوان عزت ایران را حفظ کرد حقوق خود را بازگردانیم
بحث و گفتگو