گزارش و تحلیل

عاملان انفجار تروریستی در کرمان همان هایی هستند که سلیمانی را به شهادت رساندند

ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه عصر روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه در یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و مسیر زائران سردار سلیمانی، ۲ انفجار رخ داد که به دنبال آن، ۱۰۳ نفر شهید و ۱۴۱ نفر مجروح شدند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، مجید خوشبخت راد پژوهشگر حوزه تروریسم درباره حادثه تروریستی انفجار در گلزار شهدای کرمان به اسپوتنیک گفت، عاملان حادثه انفجار در کرمان را می‌توان کسانی دانست که شخص سلیمانی را در لیست ترور قرار داده بودند و تا امروز هم از ضربات یاران او در امان نیستند. آنها که با در نظر گرفتن سابقه رفتاری مردم ایران صحنه را زیر نظر دارند، تردیدی ندارند که مردم با انگیزه مضاعفی بر سر مزار ژنرال سلیمانی حاضر خواهند شد و دلیل محکم تری برای نفرت از اسرائیل خواهند داشت.
خوشبخت درباره تلاش اسرائیل برای دخیل نداستن خود در این حادثه تروریستی گفت، صراحت در انکار نقش اسرائیل در حادثه تروریستی توسط مشاور نتانیاهو را شخصا نه به جهت ترس از ورود مستقیم ایران به جنگ، بلکه اظهار نظری کنایه آمیز در جهت تلافی عدم اطلاع و ابراز نقش نداشتن ایران در عملیت طوفان الاقصی می دانم. اتفاقا با نگاهی به توییت تحریک آمیز سخنگوی فارسی زبان اسرائیل به روشنی درمی یابیم که خواست اسرائیل ورود مستقیم و بدون واسطه ایران به جنگ است و متن شیطنت آمیز و طلب تلویحی انتقام، نشان دهنده نگاه و تحلیل درست ایران مبنی بر اتخاذ سیاست دور نگه داشتن جغرافیای ایران از صحنه نبرد گسترده و همه جانبه منطقه ای می باشد.
در پارلمان روسیه از علل حمله تروریستی در ایران سخن گفتند
وی در ادامه افزود، حکیمانه ترین تصمیم، حفظ هوشیاری و صبر استراتژیک می باشد که محقق نمی شود جز با درک موقعیت و عدم فشار افکار عمومی تا تصمیم سازان را مرتکب اشتباه جبران ناپذیری نکنند. در واقع، مطالعه رفتارشناسی قوه عاقله نظامی امنیتی ایران در عدم ورود به جنگ با طالبان در پی حادثه تروریستی مزارشریف و عدم دخالت ایران در دفاع از عراق در برابر تهاجم آمریکا در جنگ اول خلیج فارس، نشانه هایی است که همچنان می‌شود امیدوار بود که ایران در تله اسرائیل گرفتار نخواهد شد.
خوشبخت گفت، بررسی میزان خسارت های همه جانبه و بازگشت عده ای از شهروندان دو ملیتی اسرائیل به اروپا، بحران های سیاسی و اقتصادی ناشی از سه ماه جنگ، دریافت ضربات متعدد و چندجانبه از لبنان و عراق همچنین ورود موثر یمن به جنگ و اخلال در حمل و نقل دریایی اسرائیل و... افکار عمومی را به این نتیجه می رساند که ارزش عملیاتی حادثه تروریستی کرمان در مقایسه با عملیات طوفان الاقصی و پیامدهای حمله هفت اکتبر ناچیز خواهد بود.
مجید خوشبخت در پایان خاطر نشان کرد، لازم است بدانیم که بیشترین منافع از خشم و حرکت اشتباه ایران را اسرائیلی ها خواهند برد، زیرا با ورود مستقیم ایران؛ اسرائیل می تواند آمریکا و متحدانش را برای ورود به میدان جنگ قانع کند در نتیجه این اجماع علیه ایران؛ می تواند آرزوی اسرائیل برای آسیب زدن به زیرساخت های اتمی، ویرانی پالایشگاه ها و کاهش ذخایر موشکی و در نهایت تضعیف ایران را محقق نماید. بهترین راهبرد جمهوری اسلامی می تواند تجهیز بیش از پیش متحدان منطقه ای، اتخاذ صبر استراتژیک همچنین حفظ هوشیاری برای پیشگیری از ضربات مشابه باشد.
بحث و گفتگو