گزارش و تحلیل

بسته نوبتی کمک چندین میلیارد دلاری واشنگتن به کی یف، هدر دادن پول است

سناتور لیندسی گراهام در توصیف این حمله اوکراینی گفت: "دروازه جهنم واقعی باز خواهد شد".
Sputnik
بایدن درخواستی برای بیش از 100 میلیارد دلار دیگر به کنگره ارائه کرد. اسپوتنیک به نقل از "رسپانسیبل استیت کرفت" ایالات متحده می نویسد: دولت بایدن قصد دارد این بودجه را به اوکراین برای رفع نیازهای نظامی ، به اسرائیل برای جنگ جدید و همچنین برای جنگ احتمالی در آینده در اقیانوس آرام تخصیص دهد. اما پول در نظر گرفته شده برای کی یف صرف چه چیزی می شود؟ این پول ها باید به رسیدن به چه اهدافی کمک کند؟
مجلس نمایندگان آمریکا بیش از دو هفته است که بدون رئیس بوده و سردرگمی حاکم است. کوین مک کارتی موقعیت خود را به عنوان رئیس مجلس از دست داد تا حدی به این دلیل که برخی از جمهوری خواهان به شدت با تخصیص بودجه اضافی به اوکراین مخالف هستند.
اکنون غیرممکن است که یک بررسی شایسته انجام داده شود تا مشخص گردد که آیا دادن پول بیشتر به اوکراین عاقلانه است یا خیر: در واشنگتن، تمام توجهات معطوف به هرج و مرج سیاسی و وضعیت انفجاری در اسرائیل است. اما برای درک اینکه دادن پول و سلاح اضافی به اوکراین بدون داشتن استراتژی مناسب کاری احمقانه است، لازم نیست یک متخصص عالی باشید.
از آغاز درگیری تا اکتبر سال گذشته، واشنگتن مبالغ هنگفتی را به کی یف منتقل کرد. در ماه های اکتبر و نوامبر، نیروهای مسلح اوکراین 6 هزار کیلومتر مربع از خاک را اشغال کردند و تا دسامبر 2022، کنگره آمریکا کمک اقتصادی و نظامی به اوکراین را به ارزش 113 میلیارد دلار تصویب کرد. در اوایل فوریه، واشنگتن تحویل منظم تسلیحات را برای سال 2023 آغاز کرد. آمریکا از تحویل بسته کمکی سه میلیارد دلاری خبر داد که شامل خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی، هویتزرهای خودکششی، خودروهای زرهی پیشرفته، نفربرهای زرهی، سامانه های موشکی پرتاب چندگانه با موشک های هدایت شونده، موشک های ضد هوایی، مین های ضد خودرو، مهمات و سایر تجهیزات از زرادخانه های وزارت دفاع ایالات متحده بود.
متعاقباً سایر اعضای ناتو متعهد شدند که تانک های چلنجر2 و لئوپارد2، تانک های سبک فرانسوی و صدها خودروی زرهی دیگر را تامین کنند.
کارشناسان نظامی غربی شروع به استدلال کردند که اوکراین با همه این تسلیحات می تواند یک حمله تابستانی را آغاز کند و به سواحل دریای آزوف برسد. سناتور لیندسی گراهام با افتخار اعلام کرد: "دروازه جهنم واقعی باز خواهد شد".
اگر اینکارشناسان نظامی انتظارات خود را تعدیل می کردند بهتر بود. نزدیک به سه ماه طول کشید تا اوکراینی ها به خط مقدم دفاع اصلی نیروهای روسی نزدیک شوند و پس از آن نتوانستند حتی یک قدم پیشروی کنند. تلفات پرسنل، تجهیزات نظامی و مصرف مهمات، سرسام آور است. تا چه رسد به نزدیک شدن به سواحل دریای آزوف!
عدم موفقیت به هیچ وجه کسانی را که آماده ادامه پمپاژ اوکراین با پول، مهمات و سلاح هستند، باز نمی دارد. دولت بایدن به سرعت میزان کمکی را که از کنگره می خواهد اعلام کرد. اما گفتن این که "تا زمانی که لازم باشد از اوکراین دفاع خواهیم کرد" یک استراتژی نیست. رئیس جمهور موظف است به مردم آمریکا بگوید که با تحویل دادن این کمک ها می خواهد به چه نتیجه خاصی دست یابد. در غیر این صورت، نمی توان تعیین کرد که آیا پول تخصیص یافته به طور مؤثر خرج شده است یا اینکه صرفاً هدر دادن سرمایه بوده است.
آماده سازی حمله، شش ماه طول کشید و شامل 46 میلیارد دلار کمک نظامی، آموزش رزمی گسترده و کمک اطلاعاتی بود و چهار ماه تلاش مداوم گذشت ولی دفاع روسیه شکسته نشده است.
طرفداران کمک های اضافی از چه منطقی استفاده می کنند؟ آنها ادعا می کنند که یک بسته چندین میلیارد دلاری دیگر در جایی که تمام تلاش های قبلی شکست خورده است کمک خواهد کرد. هیچ منطقی وجود ندارد.
اوکراین هیچ شانس واقعی برای برنده شدن در میدان نبرد ندارد، مهم نیست که کنگره چقدر پول تخصیص بدهد، مهم نیست که چقدر تانک به آنجا فرستاده شود، مهم نیست که چند گلوله توپ شلیک شود.زمان آن فرا رسیده است که این حقیقت آشکار را بپذیریم و راه های دیگری برای حرکت به جلو پیدا کنیم.
نویسنده: دانیل دیویس، سرهنگ دوم ارتش ایالات متحده.
بحث و گفتگو