معا‌ن وزیر نفت ایران از لزوم تداوم همکاری اوپک و غیراوپک برای ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت سخن گفت

احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران : تداوم همکاری اوپک و غیراوپک برای ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت لازم و حتی می‌توان گفت ضروری‌تر از قبل است.
Sputnik
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران، احمد اسدزاده در مصاحبه ای اختصاصی با اسپوتنیک در مجمع هفته انرژی روسیه بر تداوم همکاری های اوپک و غیر اوپک برای حفظ ثبات در بازار جهانی نفت تاکید کرد و گفت: هفته گذشته قیمت‌های نفت حدود 10 دلار در هر بشکه در اثر چشم‌انداز ضعیف تقاضا و کاهش رشد اقتصادی جهان در سال آینده، کاهش یافت که بدترین هفته از نظر افت قیمت طی شش ماهه اخیر بازار جهانی نفت بود.
او افزود: از طرف دیگر، قیمت نفت طی روزهای اول هفته جاری ناشی از تحولات ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه، ابتدا 3 تا 4 دلار افزایش یافت و سپس روند کاهشی پیدا کرد. این تغییرات نامتقارن و نوسان‌های فزاینده می‌تواند تبعات منفی بر رشد اقتصادی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت و برنامه‌های توسعه صنعت نفت داشته باشد.
احمد اسدزاده گفت: تحولات جاری در بازار جهانی نفت بار دیگر نشان داد که همکاری اوپک و کشورهای تولیدکننده بزرگ غیر اوپک نظیر روسیه در قالب بیانیه همکاری (DOC) برای مدیریت نوسانات مخرب و غیرضرور در قیمت جهانی نفت، تا چه اندازه ضروری و برای اقتصاد جهانی مفید است. در این چارچوب ج. ا. ایران از هر گونه اقدامی در این چارچوب که باعث تحکیم بازار نفت و قیمت‌ها شود، حمایت و پشتیبانی می‌کند.
او در ادامه تصریح کرد که، افزایش تولیدز ذخایر عظیم نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران، حق مردم ایران و تضمینی برای امنیت انرژی جهان است. طی دو سال اخیر، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های فراقانونی و یکجانبه آمریکا و حتی تشدید آن، توانسته با اتکا به توانمندی داخلی و اتخاذ راهبردهای ابتکاری و منحصر به فرد، تولید نفت و گاز ایران را نه تنها حفظ کند، بلکه آن را برای پیشبرد توسعه اقتصادی و رفاه مردم ایران افزایش دهد. به علاوه، بخش عمده این افزایش‌ها به جهان نیازمند انرژی برخاسته از بحران کووید ـ 19، صادر شده است و از این طریق توانسته در تقویت امنیت انرژی جهان تأثیر مثبتی داشته باشد. بدون تردید با رفع تحریم‌های ظالمانه، امکان بیشتری برای توسعه همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و ارتقای نقش ایران در تأمین انرژی جهان فراهم خواهد شد.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران گفت: تجارت جهانی نفت و گاز بایستی از مداخلات سیاسی مصون باشد.این یک دیدگاه نظری نیست، بلکه به عنوان فردی که سال‌ها در حوزه نفت و گاز فعالیت و تجربه دارم باید تأکید کنم که به همان میزان که جهان بتواند در سیاست‌زدایی بازار جهانی انرژی و نفت موفق باشد، به همان میزان می‌تواند به ارتقای امنیت جهانی بیفزاید. این کار در بستر گفتگو، همکاری‌ بین‌المللی و توسعه چندجانبه‌گرایی محقق می‌شود.
او همچنین در مورد اقدامات و تصمیمات برای مقابله با تغییرات اقلیمی جهان افزود: طرح موضوع حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی از جمله نفت و گاز و گذار سریع‌تر به انرژی پاک برای مقابله با گرمایش جهانی در اجلاس سالانه تغییر اقلیمی سازمان ملل در امارات متحده عربی، کاپ 28 با واقعیت جهان انرژی هم‌سویی ندارد. اکنون نفت و گاز مجموعا بیش از 54 درصد سبد انرژی جهان را تشکیل می‌دهد و پیش‌بینی جدید اوپک نشان می‌دهد که با وجود توسعه انرژی‌های جایگزین، این سهم تا بیش از دو دهه آینده در همین سطح حفظ خواهد شد.
به‌علاوه، توسعه اقتصادی کشورها نیازمند دسترسی به انرژی مطمئن و با قیمت منصفانه است. بنابراین اقدام‌های اقلیمی باید راه را برای توسعه پایدار کشورها هموار کند. این بدان معناست که گذار به انرژی باید با اولویت‌دادن به میلیاردها نفر در کشورهای درحال‌توسعه که همچنان به درجات مختلف از فقر انرژی رنج می‌برند، برنامه‌ریزی و دنبال شود. این امر مستلزم اتخاذ رویکردی فراگیر در گذار عادلانه انرژی است که در آن بدون تبعیض علیه هیچ منبع انرژی، هر کشور به انرژی مقرون به‌صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن دسترسی داشته باشد.
گزارش و تحلیل
بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد نفت و گاز میان ایران و روسیه

احمد اسدزاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، از رویکرد اوپک برای افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و مواضع اقلیمی آن حمایت می‌کند.
افزایش جمعیت جهان، ارتقای استانداردهای زندگی و رشد مستمر اقتصادی کشورها نیاز به انواع انرژی را به‌ویژه نفت و گاز افزایش می‌دهد. تأمین و عرضه به موقع نفت و گاز بیش از هر چیزی نیازمند سرمایه‌گذاری در مقیاس کافی در کشورهای نفت خیز است. اما طی چند سال اخیر به دلیل رکود جهانی در صنعت نفت، همه‌گیری کرونا، سوگیری‌ها و کم اهمیت جلوه‌دادن نقش نفت و گاز از سوی برخی از سازمان‌ها و اشخاص و تمرکز فزاینده افراطی بر مسائل محیط‌زیستی، میزان سرمایه‌گذاری به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر از نیاز سالانه بوده است. در چنین شرایطی، نه تنها چالش تغییرات اقلیمی کاهش نخواهد یافت، بلکه جهان با اتخاذ رویکرد غیرواقع بینانه با چالش و مخاطره تأمین انرژی برای رفع نیازهای ضروری مواجه می‌شود. ج. ا.ایران به‌عنوان یکی از اعضای اوپک، مصمم است به همراه سایر اعضا نقش خود را در حصول اطمینان از تأمین نیازهای انرژی جهان ایفا کرده و همچنان در راستای کاهش آثار سوء محیط‌زیستی صنعت نفت از جمله از طریق به‌کارگیری فناوری‌های کربن‌زدایی تلاش کند.
احمد اسدزاده معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران در آخر افزود: همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی، به هم‌گرایی منطقه‌ای و صلح و ثبات کشورهای منطقه کمک می‌کند.
ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ منحصر به‌فرد ایران در ﺟﻨﻮب ﻏﺮب آﺳﯿﺎ و دﺳﺘﺮسی بی‌واسطه آن ﺑﻪ آﺑﺮاهﻫﺎي ﺑﯿﻦ‌المللی و در اختیارداشتن ذﺧـﺎﯾﺮ عظیم ﻧﻔﺖ و گاز در دو حوزه راهبردی ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس و درﯾﺎي ﺧﺰر از یک طرف و موقعیت سیاسی و جغرافیایی روسیه و جایگاه این کشور ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺑﺰرگﺗﺮﯾﻦ دارﻧﺪه و ﺻﺎدرکننده گاز ﺟﻬﺎن و یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده عمده نفت جهان، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎي زﯾﺎدي را ﺑﺮاي همکاری اقتصادی با منافع راهبردی برای همه طرف‌های ذی‌نفع در منطقه ایجاد کرده است. این همکاری‌ها در تبادلات انرژی و توسعه شبکه‌های انتقال و توزیع انرژی می‌تواند پایه‌های هم‌گرایی، پیوندها و ثبات منطقه‌ای را تقویت کند.
بحث و گفتگو