وزارت دفاع ترکیه تمایل خود را برای از سرگیری قرارداد غلات اعلام کرد

وزارت دفاع ترکیه تمایل خود را برای از سرگیری قرارداد غلات با "رویکردی منطقی" اعلام کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، یاشار گولن، وزیر دفاع ملی ترکیه گفت آنکارا مشتاقانه منتظر از سرگیری ابتکار غلات دریای سیاه با "رویکردی معقول" است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد در هفته آینده طی دیدارهای سطح بالا در حاشیه هفته آینده با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و همچنین رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر زلنسکی، درباره آینده توافق غلات گفتگو کند.
در این هفته سطح عالی مجمع عمومی سازمان ملل در 19 تا 26 سپتامبر برگزار می شود. ریاست هیئت روسی بر عهده سرگئی لاوروف است. وی افزود: ما به ابتکارات سازنده خود برای تمدید قرارداد غلات دریای سیاه که با هماهنگی کشورمان با ابتکارات رئیس جمهور کشورمان اجرا شد و با اثربخشی خود کمک بزرگی به غلبه بر بحران غلات کرد، ادامه می دهیم.
کانال تلویزیونی دولتی تی آر تی هابر به نقل از گولن گفت: با رویکردی معقول عمل کنیم و این جنگ بین همسایگان ما در اسرع وقت پایان خواهد یافت.
امیدواری ترکیه به از سرگیری توافق غلات
قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد؛ فدراسیون روسیه مخالفت خود را با تمدید آن به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر خاطرنشان کرد که با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد، شرایط توافق در مورد روسیه محقق نشد، زیرا کشورهای غربی قرار نبود به وعده‌های خود عمل کنند. پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله تامین غلات برای کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی هرگز محقق نشد.
بحث و گفتگو