به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، محمد مهاجرانی نوشته است: "سند سپتامبر کلیدواژه پرتکرار این روزها به هنگام تحلیل و بحث در خصوص مذاکرات رفع تحریمها است. این کلیدواژه جدید برگرفته از اظهارات جدید حسین امیرعبداللهیان در خصوص روند مذاکرات احیای برجام است.
وی تصریح کرده بود: "گفتگوهای ما به مقدار زیادی با طرفهای مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده است و سندی معروف به "سند سپتامبر" بین ما و طرفهای مقابل آماده است. صرف نظر از اینکه تحولاتی تأثیر گذاشت و توافق ما را به تعویق انداختند. بخشی از این تحولات اغتشاشات سال گذشته بود و بخش دیگر جنگ اوکراین بود. طرفهای مقابل هم به دنبال این بودند که از این فرصتها استفاده تا شروطی را به ما تحمیل کنند، اما واقعاً به هیچ وجه از خطوط قرمز عبور نکردیم."
انعکاس اظهارات امیرعبداللهیان منجر به انتشار گمانهزنیهایی مبنی بر دستورالعمل جدید کشورهای طرف برجام شد که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری اخیر خود ضمن تکذیب این موضوع گفت: سپتامبر سند جدیدی به شمار نمیرود در واقع همان روند مذاکرات ایران و ۴+۱ بوده است. آخرین پیشنویس مذاکرات برجامی در چارچوب برجام در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی یا شهریور ۱۴۰۱ آماده جمعبندی و بازگشت همه طرفها به توافق برجام بود.
اما پرسشی مطرح میشود که روند احیای برجام تا سپتامبر ۱۴۰۱ چه فراز و فرودی را طی کرده است که همگان معتقدند آن زمان نزدیک ترین نقطه جهت احیای برجام بوده است و به یک باره این چارچوب فرومیریزد.
در تیرماه سال گذشته جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه و انریکه مورا معاون و مذاکره کننده اتحادیه اروپا در گروه موسوم به ۴+۱ با سفر به تهران با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو میکند و بعد از مذاکرات مفصل اعلام میدارد: در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بر سر از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا در روزهای آینده با تسهیل تیم من برای حل آخرین مسائل باقیمانده توافق کردیم.
همزمان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جمع خبرنگاران حضور یافت و ضمن بیان اینکه "آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات وین را از سر بگیریم"، گفت: امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقعبینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسئولانه و متعهدانهای را انجام دهد.
اگرچه این اولین بار نبود که پیشنویس توافق بر روی میز قرار گرفته بود و از فروردین ۱۴۰۰، در مذاکراتی غیرمستقیم با هدف احیای توافق اتمی مذاکراتی با حضور اتحادیه اروپا و همراهی روسیه و چین آغاز شده بود اما با عدم وجود ارادهی سیاسی در طرف آمریکایی توافق هیچگاه حاصل نشده بود.
در شهریور سال گذشته نیز که آمریکاییها از گرفتن امتیاز در میز مذاکره ناامید شده بودند، روند مذاکرات را متوقف کردند و با اجرای پلن "بی" اغتشاشات را در داخل ایران آغاز کردند به این امید که بتوانند با اعمال فشار سنگین علیه کشورمان خواستهها و مطالبات خود را محقق کنند. اما با گذشت همان روزهای اولیه، شکست پلن بی بیش از پیش آشکار شد و مقامات ایالات متحده از طریق واسطههای متعدد اقدام به تبادل پیام کردند.
رئیس جمهور نیز در جریان نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین روند مذاکرات برای رفع تحریمها اینگونه توضیح داد و گفت: دولت از ابتدا برجام را به عنوان یک پرونده در حوزه سیاست خارجی دنبال کرده، اما موضوع سیاست خارجی ما مانند گذشته تک گزینهای نیست. سوال این است که آیا رویکرد دولت سیزدهم به موضوع مذاکرات صحیح بود، پاسخ این است که بله
رئیسی با اشاره به این موضوع که در متن ارائه شده خواستههای به حق ملت مطرح شد، بیان کرد: این آمریکا و اروپا بودند که به تعهدات خود عمل نکردند، اما ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بود. آژانس بینالمللی انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرده که برنامه هستهای ایران انحرافی ندارد، اما کشورهای غربی میخواهند از موضوع هستهای استفاده سیاسی کنند تا به کشور مستقلی مانند ایران فشار بیاورند. در هر صورت ما میز مذاکره را ترک نکردیم که بهانه دست دشمن ندهیم، اما آنها به تصور اینکه در اغتشاشات میتوانند دستاوردی داشته باشند، میز مذاکره را ترک کردند و اکنون برگشتند".