دستیار رئیس جمهور روسیه: لیزینگ کشتی برای کریدور شمال_جنوب را عملیاتی میکنیم

دستیار رئیس جمهور روسیه: ما امکان ساخت کشتی‌ها را در روسیه داریم و برای لیزینگ این کشتی‌ها بودجه‌ای تعیین شده، شرکت‌هایی که درصدد هستند تا از این کشتی‌ها استفاده کنند
Sputnik
کریدور یا راهگذر بین المللی شمال_جنوب پروژه‌ای مشترک میان سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری هند است، که قرارداد اجرای آن در سال ۱۳۷۹ شمسی میان وزرای حمل و نقل سه کشور مذکور به امضا رسید، در اردیبهشت ماه سال جاری نیز قرارداد اتمام حلقه مفقوده این پروژه یعنی راه آهن رشت_آستارا میان ایران و روسیه منعقد شد که پیش بینی می‌شود با اتمام آن ظرفیت ریلی این پروژه تجارت و معیشت در کشورهای همجوار آن را متحول کند.
ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور روسیه، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک ور تهران گفت:
برای ما حمل و نقل و ترانزیت از طریق ایران بسیار اهمیت دارد، از همه مهمتر بحث راه آهن در این حوزه از اهمیت ویژه برخوردار است، به همین دلیل دولت روسیه تصمیم گرفته، تامین مالی راه آهن رشت_آستارا را انجام دهد تا ساخت این خط آهن تکمیل شود.
اما این تنها اولین پله از کریدور شمال_جنوب و همکاری ایران و روسیه است، در مرحله بعدی تلاش داریم تا حجم کالای تجارت شده را به ۳۰ میلیون تن افزایش دهیم و دولت روسیه بودجه‌ ای را برای ساخت کشتی در دریای خزر تعیین کرده، همچنین انتظار همکاری از طرف کشور هند و کشور ایران را برای توسعه کریدور شمال و جنوب داریم.

وی افزود: ما امکان ساخت کشتی‌ها را در روسیه داریم و برای لیزینگ این کشتی‌ها بودجه‌ای تعیین شده، شرکت‌هایی که درصدد هستند تا از این کشتی‌ها استفاده کنند، می‌توانند در نشست امروز درخواست‌های خود را تنظیم کنند، امسال ما تمامی تلاش خود را می‌کنیم که عمق دریای کاسپین را تا چهار و نیم متر افزایش دهیم این درخواستی است که تجار از ما داشته‌اند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهر سازی جمهوری اسلامی ایران، از سرمایه گذاری خارجی در توسعه ی بنادر ایران خبر داد و گفت:
در زمینه توسعه بنادر شمالی کشور اخبار خوبی را به زودی به اطلاع مردم می‌رسانیم و درباره بنادر جنوبی، قرارداد خوبی را با هند در بندر چابهار داریم که به زودی تبدیل به قرارداد طولانی مدت می‌شود و در زنجیره کریدوری قرار خواهد گرفت، بندر چابهار، بخشی از کنسرسیوم میان ایران و روسیه در نظر گرفته شده و این کنسرسیوم شامل بندر رجایی نیز می‌شود.
سایر بنادر جنوبی مانند بندر امام خمینی که کریدور شمال به جنوب در غرب کشور ما محسوب میشود فرصت های سرمایه‌گذاری فراوانی دارد بخش خصوصی علاقمندی بسیاری به سرمایه‌گذاری در این حوزه نشان داده و امیدواریم به زودی بندر کاسپین نیز به کریدور ریلی متصل شود.
وی افزود:
کشورهایی نظیر قطر، امارات و عمان اشتیاق بالایی به سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر ایران نشان داده‌اند، چرا که فرصت خوبی برای اتصال به زنجیره "ایران راه" مشاهده می‌کنند تا کالاهای خود را به کشورهای شمالی، آسیای میانه و قفقاز منتقل کنند.
ویکرام میسری، معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند، نقش بندر چابهار را به عنوان تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران، در این کریدور پررنگ توصیف کرد و اظهار داشت:
در ابتدا باورم این است که نفس این کریدور نقش بسیار پررنگی در ارتباط گیری تجاری میان کشورهای حوزه برقرار می‌کند و بسیار خاص است؛ در خصوص نقش و نحوه مشارکت هند باید بگویم که پیش از این هند فعالیت مشترکی را در بندر چابهار با جمهوری اسلامی ایران انجام داد و قرارداد نهایی آن به زودی به امضا می‌رسد این بندر همانطور که تاکنون نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباطات و ارائه کمک‌های بشردوستانه به ویژه برای افغانستان داشته، در آینده نیز می‌تواند نقش موثری در گسترش روابط تجاری در منطقه به ویژه با هدف اوراسیا و پس از آن به اروپا داشته باشد.
وی افزود:
چابهار بندر بسیار مهمی است و تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، از سوی دیگر امروز روسیه پنجمین اقتصاد مهم دنیا است و با در نظر گرفتن تمامی این فاکتورها می‌توان گفت نفس این کریدور و فرصت‌هایی که در آن وجود دارد از لحاظ تجاری اهمیت بسیاری برای تمام کشورهای مشارکت کننده، من جمله هند دارد.
داده نمایی
مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" + داده نمایی
بحث و گفتگو