گزارش و تحلیل

آمریکا می خواهد برای نجات دادن اوکراین آن را مسموم کند

حتی متحدان ایالات متحده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده خودداری می کنند. پس چرا دولت بایدن استفاده از آن را در اوکراین تایید می کند؟
Sputnik
اسپوتنیک به نقل از مجله ژاکوبن چاپ ایالات متحده می نویسد: به نظر می رسد این امر کاملا آشکار است که اگر می خواهید به این یا آن کشور در جنگ کمک کنید، سود این کمک باید بیشتر از ضرر باشد. اما به نظر می رسدبرای برخی از دولت ها، این امر چنین پاک و پوست کنده نیست.
چندی پیش، وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت بایدن عرضه گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده برای تانک های آبرامز به کی یف تایید کرد. اگر این اتفاق بیفتد، پس از بریتانیا که در اوایل ماه مارس تصمیم گرفت چنین مهماتی به اوکراین فرستاده شود، ایالات متحده دومین کشوری خواهد بود که گلوله های سمی را به نیروهای اوکراینی عرضه می کند.
لندن و واشنگتن هر دو اصرار دارند که اورانیوم ضعیف شده اصلا بی ضرر است.ما همان استدلال را از انبوه کارشناسان امور سیاسی خواهیم شنید که از تولیدکنندگان اسلحه کمک مالی دریافت می کنند و برای راه اندازی یک جنگ اطلاعاتی پیرامون درگیری اوکراین پول می گیرند. اما بسیاری از کشورها به دلایل وزینی از استفاده از این گلوله ها خودداری می کنند. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده در مورد اینکه اورانیوم ضعیف شده "یک خطر جدی برای سلامتی" در صورت استنشاق یا بلعیدن است، صحبت کرده است. وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده "اورانیوم ضعیف شده را در صورت بلعیده شدن یک خطر بالقوه برای سلامتی" می خواند.
امریکا می خواهد گلوله های اورانیوم ضعیف شده به اوکراین بدهد
در گذشته، دولت بریتانیا نیزبه خطرات سلامتی ناشی از اورانیوم ضعیف شده اذعان داشته است، اگرچه به هر حال سربازان خود را به این مهمات مسلح کرده است. یک سند وزارت دفاع بریتانیا که در سال 1997 به بیرون درز کرد، به یک رسوایی جدی تبدیل شد: این سند حاکی بود که اورانیوم ضعیف شده "خطر سرطان ریه، مغز و سیستم لنفاوی را افزایش می دهد". دو سال بعد، هنگامی که بریتانیا برای حمله به عراق آماده می ‌شد، برگه‌های اطلاعاتی بین سربازانش توزیع شد که اشاره می کرد که اورانیوم ضعیف شده "پتانسیل ایجاد مشکلات سلامتی را دارد".
امروز، وزارت دفاع بریتانیا می گوید که اثرات بهداشتی و زیست محیطی اورانیوم ضعیف شده در اوکراین "احتمالا کم است". در ضمن، این نهاد به مطالعه ای انجام شده توسط انجمن سلطنتی بریتانیا اشاره می کند که از سال 2002 تاکنون چیزی در این زمینه منتشر نکرده است. ودر سال 2003 گاردین گزارش دادکه انجمن سلطنتی بریتانیا خشمگین شده گفت که در طول جنگ عراق پرسنل نظامی و غیرنظامیان، به ویژه کودکان، در معرض تهدیدات کوتاه مدت و بلندمدت اورانیوم ضعیف شده قرار دارند.
تاریخ پایان تحقیقات انجمن سلطنتی بریتانیا بسیار مهم است. در عراق، بر اساس برخی برآوردها، نیروهای ائتلاف از بیش از 300 هزارگلوله حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند و تعداد موارد بروز سرطان (به ویژه سرطان خون) و ناهنجاری های مادرزادی افزایش چشمگیری داشته است. نویسندگانیک مطالعه که داده های 700 خانوار در فلوجه را تجزیه و تحلیل کردند، وضعیت آنجا را با پیامدهای بمباران اتمی هیروشیما مقایسه نموده، آن حادثه را "بالاترین سطح آسیب ژنتیکی در بین هر جمعیتی که تا به حال مطالعه شده" نامیده اند.
جای تعجب نیست که سایر دولت های دوست سرسختانه به وجود اورانیوم ضعیف شده در کشورهای خود اعتراض کردند. یک سند دیپلماتیک فاش شده نشان داد که وقتی مقامات کویت در سال 2009 گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده را در یک پایگاه آمریکایی در کشورشان کشف کردند، یک اختلاف دیپلماتیک بزرگ بین کویت و واشنگتن رخ داد. در همان سال، پارلمان بلژیک به اتفاق آرا به ممنوعیت سرمایه گذاری در سلاح های دارای اورانیوم ضعیف شده رای داد.
در سال 2013، به دلیل اعتراض عمومی، وزارت دفاع بریتانیا مجبور شد آزمایش گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده را در یک زمین آموزشی نظامی در اسکاتلند متوقف کند. کره جنوبی سال گذشته 1.3 میلیون گلوله حاوی اورانیوم ضعیف شده را که در یکی از انبارهای خود ذخیره کرده بود، به ایالات متحده بازگرداند. حتی لاکهید مارتین، اندکی قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، با بیان اینکه تصمیم آن نه بر اساس دلایل مالی، بلکه بر اساس "پایداری محیطی" است، تولید گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده را متوقف کرد.
هشدار زاخارووا پیرامون پیامدهای عرضه تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین
مجمع عمومی سازمان ملل در سال‌های 2020 و 2022 قطعنامه‌هایی را تصویب کرد که خواستار افزایش آگاهی از خطرات اورانیوم ضعیف شده برای سلامت انسان و محیط‌ زیست شدند. اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان به این قطعنامه ها رای دادند. تنها پنج کشور در هر دو بار این کار را انجام ندادند: فرانسه، اسرائیل، بریتانیا، ایالات متحده و لیبریا.
این خطر بسیار واقعی وجود دارد که اوکراینی‌ها، علاوه بر هر آنچه که اکنون مجبور به تحمل آن هستند، با عواقب درازمدت وحشتناکی ناشی از استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده مواجه شوند. ما می بینیم که افرادی که با صدای بلند در مورد همبستگی خود با اوکراینی ها فریاد می زنند، از وحشتناک ترین سلاح ها دست نمی کشند و فقط دنبال شکست روسیه در اوکراین می باشند.
نویسنده: برانکومارسیتیچ، تحلیلگر مسائل اقتصادی.
بحث و گفتگو