امیرعبداللهیان: در تحقق حق‌آبه ملت ایران از رودخانه هیرمند جدی هستیم

وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه ایران در تحقق حق آبه ملت ایران از هیرمند جدی است، گفت: پیگیری حق‌آبه در مناسبات دوجانبه با همسایگان از جمله افغانستان جزو اولویت ها و برنامه‌های اصلی این وزارتخانه است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان در ملاقات با حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح اقدامات ملموس و عینی صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم افزود : این مساله جزو موضوعات اصلی گفت‌وگوهای اینجانب، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و وزارت نیرو با افغانستان در نشست های دوجانبه و چندجانبه از جمله نشست اخیر کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ضمن تاکید بر آمادگی نهاد تحت رهبری برای کمک به حل مشکلات استان سیستان و بلوچستان در مجموعه دولت اظهار داشت: مقامات هیات حاکمه کنونی افغانستان پایبندی خود را به حق‌آبه ایران به ما اعلام کرده‌اند و انتظار جدی داریم که به نشانه التزام به قراردادهای بین المللی و پایبندی به حسن نیت در این زمینه کوتاهی نکنند و شاهد ورود آب به استان باشیم.
توصیه امیرعبداللهیان به هیأت حاکمه افغانستان
در این دیدار امیرعبداللهیان و دهمرده همچنین درباره مسائل حوزه انتخابیه از جمله افزایش روند مهاجرت و پیش‌بینی بروز فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان گفت‌وگو کردند.
دهمرده نیز در این ملاقات با اشاره به احتمال بروز یک فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان به خاطر بحران آب، اقدامات تقنینی انجام شده در سال های گذشته را برای حل مشکل مورد تاکید قرار داد و خواستار توجه جدی هیات حاکمه موقت به موضوع شد.
وی با انتقاد از اجرا نشدن دقیق طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری درباره رفع مشکلات استان، از ۲ پروژه انتقال آب از دریای عمان و حفر آب ژرف به عنوان راهکارهای کوتاه مدت برای معضل بی آبی یاد کرد و افزود: تجربه مذاکرات با مقامات افغان در سال های گذشته نشان داده که دریافت حق آبه نیازمند اتخاذ رویکردهای جدید و انسجام بیشتر در میان بخش های مختلف نظام است.
نماینده مردم زابل در مجلس در این چارچوب پیشنهاد دریافت تضمین های عملی از حاکمان کنونی افغانستان را ارائه کرد.
بحث و گفتگو