گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و آذربایجان پیرامون اوضاع قفقاز جنوبی

وزارت امور خارجه آذربایجان اعلام کرد که جیحون بایراموف و حسین امیرعبداللهیان وزرای امور خارجه آذربایجان و ایران روز یکشنبه در گفت وگوی تلفنی درباره وضعیت قفقاز جنوبی گفتگو کردند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، در گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و آذربایجان برخی موضوعات دوجانبه و نیز مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.
در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به مناسبات خوب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در" آستانه" ، بر تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، تاکید کرد و افزود: "ما همواره بر این باوریم که حضور بیگانگان در این منطقه شرایط را پیچیده تر می کند و ما مخالف این حضور هستیم."
امیر عبداللهیان در ادامه افزود: "جمهوری اسلامی ایران راهکار درست حل اختلاف در قفقاز را در نشست 3+3 و مکانیسم های منطقه ای جستجو می کند و همواره به تلاش های خود برای حل مشکل میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه خواهد داد".
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطر نشان کرد: "ما امنیت منطقه را مقوله ای به هم پیوسته دانسته و امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت منطقه و ایران می دانیم، و مخالفت خود را با هر گونه استقرار نیروی بیگانه در منطقه اعلام داشته و آن را مغایر با صلح و ثبات و همکاری های منطقه ای می دانیم".
جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفت و گوی تلفنی، ارتباط مستقیم و مستمر وزرای خارجه دو کشور را نشانگر عمق روابط بین تهران و باکو دانست و گفت: "ما برای این روابط ارزش و احترام قائل هستیم".
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه از تماس تلفنی وزیر امور خارجه ایران و تشریح نتایج سفر به ارمنستان قدردانی کرد و تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح و ثبات منطقه ای را ستود. بایراموف در پایان مخالفت خود را با استقرار نیروهای بیگانه در منطقه ابراز داشت و بر تداوم همکاری های منطقه ای از جمله در قالب نشست 3+3 برای کمک به ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین از سفر پیش روی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به باکو استقبال کرد و آن را گام مهمی در راستای کمک به پیشرفت روابط دوجانبه توصیف کرد.
بحث و گفتگو