کشورهای خلیج فارس به طور مشترک به تهدیدات علیه یکدیگر پاسخ می دهند

بر اساس بیانیه منتشر شده پس از چهل و دومین نشست منطقه ای کشورهای عضو شورای کشورهای همکاری خلیج فارس منتشر شد، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی و قطر، هرگونه حمله به هر یک از این کشورها را حمله به همه این کشورها تلقی خواهند کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک پس از بیانیه پایانی نشست شورای همکاری کشورهای خلیج فارس، توسط نایف الحجرف دبیر کل شورا در پایان این نشست از روی آنتن شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان قرائت شد.در این بیانیه امده است: "کشورهای خلیج فارس مفاد ماده دوم موافقتنامه دفاع مشترک را تأیید کرده اند که کشورهای عضو شورا هرگونه حمله به هر یک از کشورها را حمله به همه آنها و تهدیدی برای هر یک از آنها می دانند. حمله کشورها تهدیدی برای همه هستند، کشورهای عضو نیز متعهد می‌شوند که به توافقنامه مقابله مشترک با همه تهدیدها پایبند باشند."
اظهار نظر جديد وزير خارجه قطر درباره ايران و برجام
بنابراین، کشورهای خلیج فارس، از جمله قطر، تایید کرده اند که در صورت تهدید یا حمله ای از سوی ایران یا متحدانش در منطقه، از جمله حوثی ها در یمن، که به طور منظم به اهداف سعودی در پاسخ به گلوله باران حمله می کنند و با هم عمل خواهند کرد. مواضع آنها از سال 2017، زمانی که کشورهای عربی همسایه قطر را محاصره کردند، به ایران نزدیک شد که به کمک دوحه آمد و از شرکت در جنگ یمن علیه شورشیان شیعه حوثی در کنار ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی دست کشید.
بحث و گفتگو