روانچی: برنامه اقدام مبارزه با قاچاق سلاح های سبک باید اجرا شود

ایران بعنوان قربانی تروریست های مورد حمایت خارجی، خواستار تضمین اجرای متوازن، موثر و کامل برنامه اقدام مبارزه با قاچاق سلاح های کوچک و سبک است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران بعنوان قربانی تروریست های مورد حمایت خارجی، خواستار تضمین اجرای متوازن، موثر و کامل برنامه اقدام مبارزه با قاچاق سلاح های کوچک و سبک است.
وی در نشست شورای امنیت درباره آثار قاچاق سلاح های کوچک و سبک بر صلح و امنیت گفت: "همانند سایر کشورها، ما نیز در مورد پیامدهای بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک و دستیابی افراد غیر مجاز به اینگونه سلاح ها نگران هستیم.
برنامه اقدام مقابله با تمام جنبه‌های تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک تنها چارچوب جهانی برای پرداختن به چالش های چند وجهی این پدیده است.
ند پرایس: ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت
به عنوان قربانی تروریست های مورد حمایت خارجی، و مواجه با تهدید جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر مرتبط با قاچاق سلاح های کوچک و سبک، جمهوری اسلامی ایران برای برنامه اقدام مبارزه با اینگونه سلاح ها ارزش زیادی قائل بوده و خواستار تضمین اجرای متوازن، مؤثر و کامل آن از جمله از طریق شناسایی و رفع چالشهای اجرای آن است.
برای تضمین اجرای کامل این برنامه اقدام، باید به امکانات و اولویت های دولتها و مناطق مختلف توجه کرد و در این زمینه، باید اولویت با ارائه منابع مالی کافی، فن‌آوری و دانش فنی لازم، از جمله انتقال فن‌آوری‌های مرتبط، به کشورهای در حال توسعه باشد و این اقدام نیز باید مستمر، غیر تبعیض‌آمیز، غیر گزینشی و بدون قید و شرط و بر اساس درخواست دولتهای ذیربط و با در نظر گرفتن سیاستها و اولویتهای آنان باشد چون خود برنامه اقدام نیز تصریح کرده است که مسئولیت اصلی تنظیم تجارت سلاحهای کوچک و سبک با دولتها است.
پیدا کردن یک راه حل مناسب و بلند مدت برای چالش چندوجهی قاچاق سلاح های کوچک و سبک مستلزم اتخاذ یک رویکرد جامع است و این موضوع باید توسط مجمع عمومی و کنفرانس بازنگری برنامه اقدام مقابله با تمام جنبه‌های تجارت غیرقانونی سلاح های کوچک و سبک مورد توجه قرار گیرد".
بحث و گفتگو