بررسی پیشنهاد اروپا برای برگزاری جلسه غیر رسمی برجام با حضور آمریکا

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران بیان داشت که اقدام ایران در ۵ اسفند به معنای خروج از برجام نیست.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، عباس عراقچی در مصاحبه ای با صدا و سیمای ایران تاکید کرد که بازگشت آمریکا به برجام بدون برداشتن تحریم‌ها موضوعیت ندارد و افزود: از نظر ما وقتی آمریکا دوباره عضو برجام می‌شود و 1+4 زمانی به 1+5 تبدیل می‌شود که آمریکا تحریم‌های خود را برداشته و ما به وضعیت قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص اظهارات جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اکنون بورل اعلام کرده آمادگی دارد از اعضای فعلی برجام یعنی 1+4 و ایران برای یک جلسه غیررسمی و از آمریکا به عنوان مهمان برای تدوین نقشه راه آینده دعوت کند چون با موضع ایران کاملا آشناست.

برجام در سایه تلاش آمریکا برای جلوگیری از عرضه سلاح به ایران

عراقچی خاطر نشان کرد: حال ما، در حال بررسی این پیشنهاد بورل هستیم و با بقیه دوستان و شرکای خود مثل چین و روسیه در حال مشورت هستیم اما علی الاصول تصور می‌کنیم بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش و لغو تحریم‌ها، به مذاکره‌ای نیاز ندارد.

عراقچی بیان داشت که ما به صورت اصولی نیاز به گفت‌ وگو نداریم و ادامه داد: ممکن است برخی گفت‌ وگوهای فنی و ترتیبات عملیاتی نیاز باشد و تشکیلات بورل می‌توانند ترتیبات آن را بدهند ولی به صورت اصولی احتیاجی به گفت‌ وگو نیست. علی ایحال ما در حال بررسی پیشنهاد بورل هستیم و بعد از بررسی، نظر خود را اعلام می‌کنیم.

بحث و گفتگو