گزارش و تحلیل

پیشنهاد پوتین می تواند نجات دهنده جهان باشد

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر پیشنهاد پوتین می تواند نجات دهنده جهان باشد
پیشنهاد پوتین می تواند نجات دهنده جهان باشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.10.2024
اشتراک
آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفتگوی خود با مدیران رسانه های کشورهای بریکس پیشنهاد داد که روسیه میان ایران وجبهه مقاوم از یک طرف و اسرائیل میانجی گری کند تا جنگ در منطقه متوقف گردد و بیش از این دیگر گسترش پیدا نمی کند.
روسیه روابط خوبی با اسرائیل دارد، فراموش نکنید یک سوم اسرائیلیها اصالتا روس یا اوکراینی هستند، روابط ایران و روسیه هم طبق اظهار نظر آقای پوتین روابطی استراتژیک است.
این سخن آقای پوتین درباره روابط استراتژیک می تواند معانی زیادی داشته باشد که می توان گفت مهم ترین آن این است که وقتی دو کشور روابط استراتژیک داشته باشد اگر یکی مورد حمله دشمن قرار گیرد طرف دیگر از آن حمایت می کند.
این روزها شایعات زیادی درباره اینکه روسیه سامانه های دفاعی بسیار پیشرفته در اختیار ایران قرار داده در رسانه ها منتشر می شود.
اطمینان به نفسی که مقامات ایرانی در مقابله با تهدیدات اسرائیل و ایالات متحده دارند به نوعی نشان می دهد که ایرانی ها به قول معروف چپ شان پر است و غالفگیری هایی را در اختیار دارند که می دانند موجب آن خواهد شد تا در مقابله با تهدیدات اسرائیل دست بالاتر را داشته باشند.
دیدار ولادیمیر پوتین و آیت الله علی خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2024
گزارش و تحلیل
دولت ایران به دنبال ارتقای سطح روابط با روسیه است
اما به هر حال ایرانی ها بارها اعلام کرده اند که خواهان ایجاد صلح و آرامش در منطقه هستند و به دنبال جنگ و خونریزی نیستند و اگر تا به حال از حد اقل امکانات خود استفاده کرده اند به همین دلیل می باشد.
این در حالی است که ایالات متحده رسما اعلام کرده از میانجی گری برای صلح در منطقه دست برداشته.
البته بعید به نظر می آید آمریکایی ها به اسرائیل اجازه چنین کاری را بدهند وقطعا آنها به دنبال ادامه کشت و کشتار و خونریزی در این منطقه هستند، چون منافع ایالات متحده اقتضا می کند که چنین باشد تا در نهایت بتواند طرح خود برای خاورمیانه جدید را پیاده کند.
اسرائیل هم که تکلیف اش روشن است تا زمانی که دولت تندرو با ایدئولوژی رسیدن از نیل تا فرات سر کار است و ایالات متحده هر نوع حمایتی که اسرائیل نیاز داشته باشد تامین کند، چرا بخواهد به آتش بس تن دهد؟
امروزه بسیاری در این منطقه به این نتیجه رسیده اند که تنها راه توقف ماشین کشتار اسرائیل و آمریکا مقاومت است و بس و فقط زمانی اسرائیل آتش بس را خواهد پذیرفت که احساس کند در حال شکست است و هیچ راهی به جز پذیرش آتش بس را ندارد.
آقای پوتین درگفتگوی خود همچنین یک نظر بسیار محکم و دقیق درباره ماجرای فلسطینی ها ارائه داد و تاکید کرد امکان ندارد بتوان فلسطینی ها را از سرزمین خود بیرون کرد و باید پذیرفت که صلح فقط با احقاق حقوق فلسطینی ها محقق خواهد شد، آنها باید دولتی کامل و مستقل داشته باشند.
این در حالی است که ایالات متحده آمریکا زمان امضای پیمان اسلو چنین چیزی را مطرح کرد و موجب آن شد تا برخی فلسطینی ها گول بخورند و تصور کنند که صلح میسر است اما بعدها آمریکایی ها با اسرائیلی ها در سلب حقوق فلسطینی ها همراه شدند و به همین دلیل پس از بیش از 30 سال از امضای پیمان اسلو هیچ نتیجه ای از این پیمان حاصل نشد.
آنچه مسلم است تصور اینکه یک آتش بس موقت برقرار گردد و دوباره اسرائیلی ها بخواهند کارهایی که طی سی سال گذشته انجام می دادند را ادامه دهند تنها نتیجه اش این خواهد بود که طرفین فقط خود را برای مرحله بعدی درگیری و جنگ آماده خواهند کرد.
هر آتش بس ای باید با پیمانی همراه باشد که بر اساس آن حقوق فلسطینی ها به رسمیت شناخته شود، اسرائیل به مرزهای قبلی برگردد، تکلیف روشن شود که می خواهد برای حل این بحران چه کار کنند، طرح دو دولت را پیاده کنند یا طرح یک دولت با دو ملت.
پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2024
پوتین: جریان گردشگری شهروندان روس به ایران در حال افزایش است
اگر هم بنا باشد طرح یک دولت با دو ملت برقرار گردد اینگونه نباشد که طبق گفته های اخیر اسموتریچ فلسطینی ها شهروندان درجه دو و بدون هیچ حق و حقوقی باشد.
همه باید حقوق مساوی داشته باشند چه در شهروندی چه در انتخابات وگر نه دوباره همان آش است و همان کاسه.
با توجه به اینکه شورای امنیت در محقق نمودن توافق اسلو ناکام مانده و امکان تضمین محقق شدن هر توافق دیگری وجود ندارد امروزه هر توافقی نیاز به یک پدرخوانده دارد تا ضامن آن توافق باشد.
ایالات متحده که نشان داده خود نه فقط یک طرف ماجرا است بلکه مسبب اصلی جنگ و خونریزی است.
کشورهای اروپایی هم که تکلیف شان روشن است آنها طرف اسرائیل بر علیه فلسطینی ها می باشند.
می ماند روسیه که روابطی قابل اعتنا با همه طرفهای درگیر دارد و می تواند نقشی کلیدی در این باره اجرا کند.
بدیهی است در صورتی که اطراف درگیر از پذیرفتن طرح روسیه برای میانجی گری خودداری کنند به احتمال بسیار زیاد کل منطقه که امروزه مانند یک بشکه باروت شده منفجر گردد وهمه کشورهای منطقه درگیر یک جنگ فراگیر شوند که پای دیگر کشورهای بزرگ جهان را هم به آن باز خواهد کرد.
حتی کشورهایی که امروزه اعلام بی طرفی می کنند هم در نهایت پایشان به این درگیری ها کشیده خواهد شد و با توجه به اینکه این منطقه تامین کنند انرژی جهان و هاب ترانزیت جهان می باشد احتمال دارد جنگ جهانی سوم درهمین منطقه شروع شود.
گو اینکه شاید این آرزوی نتانیاهو باشد اما قطعا آرزوی عقلا در جهان نمی باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала