گزارش و تحلیل

در مکانیکی "متین الکتریکال" ظرافت و زکاوت زنانه حرف اول را می‌زند

© Sputnikمتین مکانیک
متین مکانیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2024
اشتراک
متین از شهرشان مهاجرت کرد تا علاقه خودش را دنبال کند، می‌گوید که از بچگی دست به آچار بوده و مکانیکی حرفه‌ای است که از پدرش در او شکل گرفته و تبدیل به علاقه شده است.
به گزارش اسپوتنیک- متین از شهرشان مهاجرت کرد تا علاقه خودش را دنبال کند، می‌گوید که از بچگی دست به آچار بوده و مکانیکی حرفه‌ای است که از پدرش در او شکل گرفته و تبدیل به علاقه شده است.
با خودم فکر کردم که می‌توانست در شهر خودشان شیراز بماند و حرفه خانوادگی خود را ادامه بدهد، اما از قرار معلوم در آنجا کمتر به دختری که آچار بدست است و عیب ماشین پیدا می‌کند اعتماد می‌کنند. به خاطر همین هم تهران را انتخاب کرد تا بلکه این شهر و نگاه معتدل تر مردم دختر را در مسیر حرفه مورد علاقه‌اش ماندگار کند.
متین جهان پناه گفت که روزهای اول برایش اصلا آسان نبوده و حداقل دو سالی آموزش دید و فقط به توصیه پدر که گفته بود برو و حرفه‌ای را یاد بگیر عمل کرد.
در ادامه داستانش برای ما از "آقا مالک" گفت، استادکاری که دختر پیش آن هنرجوی موتور خودروهای آلمانی بنز و BMW شد. اما به خاطر فشار کار و آسیب‌های ناشی از تصادفی که قبلا داشته مدتی فضای کار خود را ناچارا عوض می‌کند و سراغ یادگیری سیستم و مانیتور می‌رود، اگرچه در نهایت حال دلش خوب نبود و تصميم گرفت پیش آقای مالک برگردد و در کنار آن تعمیر خودروهای ایرانی را نیز یاد گرفت، شش ماه بعد سوله بزرگتر خودش را اجاره کرد و کار رسما شروع شد.
متین این‌طور تعریف کرد، اولین مشتری ها بیشتر از سر کنجکاوی اتومبیل خود را پیش یک مکانیک خانم می آوردند، اما بعد که نتیجه می‌گرفتند، تبدیل به مشتری ثابت می‌شوند و با خودشان‌ مشتری های دیگری می‌آورند. به هرحال دقت و ظرافت زن‌ها در کارها اغلب بیشتر از آقایان است و در تعمیر اتومبيل هم همینطور است.
متین جهان پناه این روزها علاوه بر کارهای روزمره‌ تعمیرگاه دوره های آموزشی نیز برگزار می‌کند. معتقد است که استعداد و علاقه درونی نقش مهمی در فراگیری کارهای فنی دارد، هم خودش فی ذاته دختری دست به آچار است و هم این را در برخی از شاگردانش می‌بیند. بعضی از شاگردها می‌خواهند از اصول فنی ماشین سر دربیاورند که گلیم خودشان را از آب بیرون بکشد. متین می‌گوید چند وقت پیش بخاطر ۴ تا لیوانی که در ماشین بود و بر اثر لرزش تولید صدا می‌کرده کم مانده بود بابت تعمیر جلوبندی ماشین بیست میلیون هزینه روی دستشان بماند.
می‌گوید زمانیکه هنرجو بود آموزش موتور بنز و BMW دید، اما خیلی زود متوجه‌ شد که در این صنف مافیای پیچیده ای وجود دارد که ترجیح داد از آن دور بماند و به تعمیر خودروهای ایرانی بپردازد. حالا خیلی از مشتری هایش رانندگان اسنپ هستند و نان آور خانواده‌ و دختر گزارش ما از اینکه ماشین آنها را تعمیر می‌کند خیلی خوشحال است.
سختی کار مکانیکی زیاد است و از فشارهای جسمانی و آسیب‌هایی که به بدن وارد می‌شود گرفته تا گاهی کلافه شدن به خاطر معلوم نشدن عیب ماشين، اما آنچه مسلم است هرگز به خاطر زن بودن از سوی مشتريان مورد بی احترامی قرار نگرفته است.
لذت بخش ترين بخش کار هم وقتی است که ماشینی با عیبی پیچیده که کسی نتوانسته آن را تشخیص بدهد روانه تعمیرگاه متین الکتریکال می‌شود و بعد هم عیب با دستان پر توان متین شناسایی و تعمیر می‌شود.
متین جهان پناه گفتگوی گرم خود را با ما با قدردانی از پدر و مادر و خانم صداقت دستیارش به پایان می‌رساند آنها را حامی و پشتوانه خود می‌داند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала