گزارش و تحلیل

کمک بریکس به کشورهای در حال توسعه، عدالت جهانی ایجاد می کند

© Sputnik / Антон Денисов /  مراجعه به بانک تصاویر بریکس
بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2024
اشتراک
آقای دکتر سید عباس عراقچی اخیرا اظهار داشته اند: "بریکس به تغییر در پارادایم جهانی پیشرفت بر مبنای اهداف کشورهای در حال توسعه باید کمک کند".
عملا یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه این می باشد که استعمار نوین جهانی به آنها اجازه رشد و توسعه نمی دهد و همیشه کاری می کند جلوی رشد و توسعه این کشورها را بگیرد تا بر آنها مسلط باشد.
به عنوان مثال می بینیم که کشوری بالاترین ذخایر اورانیوم یا الماس یا ... در جهان را دارد اما مردم آن در فقط مطلق زندگی می کنند در حالی که اورانیوم آن کشور است که 40% چرخه صنعت کل اروپا را میچرخاند.
مشکل اصلی برای آن کشورها این است که امکان بهره برداری از منابع خدادادی خود را ندارند.
به یاد دارم زمانی اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران بود و با روسای جمهوری آفریقا جلسه ای داشتیم و نکته ای را مطرح می کردند مبنی بر اینکه درخت های کنگو قطع می شود و به بلژیک می رود تا تبدیل به دسته بیل شود و بعد به کنگو صادر می شود و با قیمت چند برابر ارزش واقعی اش فروش می رود اما به کنگو اجازه داده نمی شود که یک کارخانه تولید دسته بیل ایجاد کند.
Логотип БРИКС в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2024
گزارش و تحلیل
بریکس پناهگاه کشورهای جهان در برابر زورگویی های آمریکا
به گفته آنها بهانه اروپایی ها برای منع ایجاد چنین کارخانه ای هم این است که شاید اینها دسته بیل بسازند و از آن به عنوان اسلحه (چماق) استفاده کنند.
البته شاید برای ما ایرانی ها این رفتار غربی ها یا استعمارگران نوین خیلی عجیب نباشد چرا که آنها اجازه نمی دهند ما صنعت هسته ای داشته باشیم و برق تولید کنید تا پیشرفت نکنیم و بهانه می کنندکه شاید ایران بخواهد از این صنعت برای تولید تسلیحات هسته ای استفاده کند.
به هر حال اگر بخوانیم مثال بزنیم شاید ده ها مقاله در این باره نیاز باشد تا نوشته شود اما نکته مهم این است که کشورهای عضو بریکس توانمندی های زیادی مخصوصا در زمینه فناوری دارند که می تواند به کشورهای در حال توسعه کمک کند تا از ذیل چتر استعمار نوین خارج شوند.
بدهی است اگر به این کشورها کمک شود تا روی پای خود بایستند اینها میتوانند با حضور و یا همکاری با بریکس کاری کنند موازنه قدرت در جهان تغییر کند و ثبات جهانی ایجاد شود و جهان ازچند قطبی فعلی خارج شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала