گزارش و تحلیل

کابینه جدید وزیران ایران به ریاست پزشکیان در دوره آغازین کار خود

© AP Photo / Vahid SalemiРеформист Масуд Пезешкиан на президентских выборах в Иране
Реформист Масуд Пезешкиан на президентских выборах в Иране - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2024
اشتراک
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران 11 اوت به طور رسمی نامزدهای وزارت را به مجلس معرفی کرد.
ولادیمیر ساژین، تحلیلگر سیاسی در این رابطه چنین می نویسد:
ما کل لیست وزیران پیشنهادی را نقل نکرده و خصوصیات مفصل هر نامزد را ارائه نمی دهیم، زیرا امروزه همه از این موضوع از طریق رسانه ها و اینترنت با خبر هستند. فقط خاطرنشان می سازیم که لیست نامزدهای وزارت پیشنهادی رئیس جمهور جدید در حال حاضر به طور فعال در ایران مورد بحث قرارمی گیرد.
اگر کاندیداهای وزیر را از زاویه ای متفاوت و عینی تر در نظر بگیریم، باید توجه داشت که اکثر آنها رسماً با هیچ حزب یا گروه سیاسی مرتبط نیستند، اما با این وجود، همانطور که در تاریخ ایران اتفاق افتاده است، روابط نزدیکی با چهره های معتبر سیاسی مانند محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، حسن روحانی رئیس جمهور سابق و ... دارند.
ناظران همچنین به این نکته توجه نشان دادند که علیرغم وعده پزشکیان مبنی بر حضور وزرای غیرشیعه در کابینه خود، هیچ وزیر سنی در میان نامزدهای پیشنهادی وجود ندارد. همچنین خاطرنشان شد که میانگین سنی اعضای کابینه پیشنهادی تقریباً 60 سال است که در تضاد با تمایل قبلی پزشکیان برای تشکیل کابینه "جوان" است.
اما رئیس جمهور به وعده خود عمل کرد و خانمی به نام فرزانه صادق موالجرد را به عنوان کاندیدای وزارت راه و ترابری انتخاب کرد. در صورت تایید، وی دومین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
تردیدی وجود نداشت که فهرست نامزدهای وزارتی که توسط رئیس جمهور پزشکیان ارائه می شود، اختلاف نظر و جنجال در محافل اجتماعی ایران ایجاد می کند. همانطور که انتظار می رفت، حامیان دیدگاه های اصلاح طلب لیبرال از رئیس جمهور جدید به دلیل "انحرافات" وی از نظریات سابق وی در مورد انتصابات که قبلاً تبلیغ کرده بود، انتقاد کردند.
با این حال، دو نکته در اینجا وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
اول. نباید فراموش کرد که سیاستمداران، کارشناسان سیاسی و روزنامه نگاران نمی توانند مهم ترین رویداد سیاسی تاریخ ایران را مورد بحث قرارن دهند. ضمناً هر کس بر اساس عقاید و مواضع سیاسی خود استدلال می کند.
و دوم. همانطور که اتو فون بیسمارک زمانی گفت: "سیاست هنر ممکن کردن نا ممکن ها است" و روشن کرد که "سیاست هنر سازگاری با شرایط و استفاده از همه چیز است، حتی آنچه که ناخوشایند باشد." البته لیست پیشنهادی پزشکیان نشان دهنده تشکیل "کابینه سازش" با امتیازاتی است که وی در وزارتخانه های کلیدی مانند کشور، اطلاعات، آموزش و پرورش، ورزش و نیرو داده است. این امتیازات می تواند با هدف ارتقای سیاستمداران نزدیک به رئیس جمهور جدید در سمت هایی در وزارتخانه هایی مانند امور خارجه، کار، اقتصاد، ارتباطات و بهداشت باشد که از این طریق حمایت پایگاه اصلاح طلب از پزشکیان حفظ شود.
رئیس جمهور جدید بر اساس واقعیت های شرایط موجود در کشور، بالاترین رده های قدرت و در کل جامعه عمل کرد. پیش از این گفته شده بود که مسعود پزشکیان قبل از معرفی کاندیداتوری آنها به مجلس، با بسیاری از بزرگان کشور مشورت کرده و البته مثلاً "تایید اولیه" آنها را دریافت کرده است.
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: فهرست وزرا از 17 اوت در جلسه علنی مجلس به رای گیری اسمی گذاشته می شود.
علی‌رغم درخواست علی خامنه‌ای رهبر ایران برای دادن رای اعتماد سریع به کابینه رئیس‌جمهور پزشکیان، بعید است که نمایندگان مجلس بدون هیچ مشکلی به همه وزرا رای اعتماد دهند. به یاد بیاوریم که در تاریخ ایران حتی یک ترکیب وزرا از کابینه های جدید به طور کامل و فوری به تصویب مجلس نرسید و بسیاری از نامزدهای وزارتخانه رد شدند.
بنابراین، ترکیب جدید کابینه وزیران در جایگاه آغازین قرار دارد. آینده نزدیک نشان خواهد داد که سیاست دولت جدید چگونه خواهد بود. اما امروز می توان گفت که هیچ تغییر انقلابی در خط مشی کلی تعیین شده توسط رهبر ایران، آیت الله خامنه ای صورت نخواهد گرفت.
در سیاست داخلی، قبل از هر چیز، مبارزه برای تثبیت وضعیت اجتماعی - سیاسی و اقتصادی کشور خواهد بود.
در سیاست خارجی نیز بر اساس اظهارات سیاستمداران بلندپایه ایران، روند تقویت روابط با چین و روسیه ادامه خواهد یافت. (در آینده نزدیک، فدراسیون روسیه و ایران توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع را امضا خواهند کرد). در عین حال، تلاش دولت پزشکیان برای حل مشکل تحریم‌ها از طریق ایجاد قالب‌های جدید برای توافق هسته‌ای که اکنون باطل شده است (برجام) با استفاده از نتایج مثبت گفت‌وگو با آمریکا منتفی نیست. در عین حال، گام‌های عمل‌گرایانه در راه ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با غرب امکان‌پذیر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала