گزارش و تحلیل

جنگ نیابتی ناتو و ایالات متحده علیه روسیه

ناتو
ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2024
اشتراک
یکی از سربازانی که پس از پیشروی ارتش اوکراين به داخل خاک روسيه بازداشت‌ شده اعتراف نموده سربازان خارجی در حمله کورسک حضور مستقیم داشتند.
به گزارش اسپوتنیک- مدت‌هاست که روسیه ادعای قطعی از حضوران اتباع خارجی در ارتش و در میان جنگجویان اوکراینی دارد. "روسلان پولتوراتسکی" یکی از سربازان تیپ ۸۰ یگان هوابرد اوکراین که توسط گارد مرزی روسیه بازداشت شده است، اعتراف کرد که "اتباع خارجی در حمله به منطقه کورسک شرکت می‌کنند." به گفته او سربازان حاضر در حمله، انگلیسی، لهستانی و احتمالا فرانسوی صحبت می‌کردند و با تماس‌های بی سیمی اطلاعاتی در خصوص وضعیت نبرد گزارش‌ کرده و اطلاعاتی نیز دریافت می‌کردند.
به این ترتیب سوالی شکل می‌گیرد مبنی بر اینکه آیا اوکراین تبدیل به عرصه جنگ نیابتی نیروهای ناتو و اتحادیه اروپا با روسیه شده است؟ بر این اساس سمیه ماندگار در گفتگو با اسپوتنیک گفت:
در جنگ نیابتی معمولا طرف ثالثی وجود دارد که از یک طرف جنگ حمایت مستشاری، تسلیحاتی، اطلاعاتی و حتی سیاسی می‌کند به جای اینکه مستقیماً در نبرد شرکت کنند.
بعبارتی، جنگ های نیابتی اغلب به عنوان ابزاری برای به دست آوردن نفوذ یا کنترل بر یک منطقه خاص بدون هزینه و خطرات مرتبط با درگیری مستقیم نظامی انجام می شود.
ماندگار در ادامه‌ گفت، اغلب در جنگ های نیابتی سنتی قدرت های خارجی مستقیماً با یک طرف جنگ درگیر می‌شدند. تا پیش از حمله به کورسک ناتو و آمریکا از اوکراین حمایت نظامی تمام عیار می‌کردند و مطلقا اجازه برقراری آرامش میان طرفين را نمی‌دادند. اکنون نیز طبق ادعایی که سرباز اوکراینی داشته و البته خود روسیه نیز بر آن اذعان داشت عملا سربازهای خارجی وارد نبرد شده اند و این طبق تعاریف ادبیات نظامی شکلی از جنگ نیابتی است.
وی افزود، مشارکت ناتو در تامین و تسلیح اوکراین با جنگ نیابتی مشترکاتی دارد، اما چون تا پیش از این نیروهای رزمی ناتو مستقیم در اوکراین حضور نداشتند تفاوت‌هایی نیز با جنگ نیابتی داشت.
اما به هر حال به نظر می‌رسد ناتو در حال پياده سازی "استراتژی قورباغه آب پز" در قبال روسیه است و چون ابتدا ناتو تنها به تامین تسلیحات اکتفا کرده بود اما به تدریج هم حمایتها بیشتر شد و هم نیروهای نظامی مستقیما وارد نبرد شدند، روسیه خیلی تغییرات کشنده در عملکرد ناتو و ايالات متحده را حس نکرده‌ است.
ماندگار در پايان گفت، به هر حال کشورهای درگیر در جنگ های نیابتی مثل ایالات متحده‌ و ناتو در برابر روسیه ممکن است تغییراتی را در جایگاه بین المللی خود تجربه کنند. در صورتیکه این حمایتها موفقیت آمیز باشد که البته تا امروز بسیار بعید بوده، ممکن است نفوذ غرب در این منطقه را بسیار تقویت کند، البته از طرفی شکست اوکراین نیز ممکن است منجر به آسیب به اعتبار نیروهای ناتو و تمام حامیان اوکراين شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала