گزارش و تحلیل

آمریکا بچه گول می زند؟

© AP Photo / Alex BrandonПрезидент Украина Владимир Зеленский и президент США Джо Байден на саммите G7 в Италии
Президент Украина Владимир Зеленский и президент США Джо Байден на саммите G7 в Италии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2024
اشتراک
متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از ایران خواسته تا از پاسخ به ترور شهید هنیه در خاک خود خودداری کند وادعا کرده در غیر این صورت منطقه وارد درگیری بیشتر می شود.
وی گفته : "امیدواریم ایران کاری نکند که به چشمانداز دستیابی به آتش بس درغزه آسیب برساند واوضاع را بحرانی و یا اوضاع را از کنترل خارج کند".
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داده :"ما معتقدیم که آتش بس به نفع فلسطینی ها و گروگان ها خواهد بود و به ما امکان پیشرفت (در توقف جنگ) و کاهش تنش ها در منطقه را می دهد".
البته با بخشی از مورد آخر یعنی اینکه آتش بس به نفع فلسطینی ها است موافق می باشم ولی بحث در این است که سیاست آمریکا در جهان و حضور آن در منطقه خاورمیانه مسبب اصلی همه بد بختی های ملت های منطقه است و اگر دخالت های آمریکا در امور داخلی کشورهای منطقه بود مردمان منطقه به راحتی می توانستند با هم کنار بیایند.
حتی اگر به تاریخ نگاه کنید می بینید تنها جایی از جهان که یهودی ها بدون هیچ مشکلی برای قرن ها زندگی کردند همین منطقه بوده واز زمانی که انگلیس اسرائیل را ایجاد کرد و از زمانی که دخالت های آمریکا در منطقه شروع شده یهودی ها هم مشکل پیدا کرده اند.
امروزه هم هر آنچه در سرزمین های اشغالی رخ می دهد مسبب اصلی اش ایالات متحده آمریکا است.
فلسطینی ها حدود سی سال پیش پیمان اسلو را با تضمین آمریکا امضا کردند وامیدوار بودند حد اقل بخشی از سرزمین خود را پس بگیرند و روی آن یک کشور تاسیس کنند اما از همان زمان تا به حال می بینیم که اسرائیل هر اقدامی که می توانست در راستای تصرف سرزمینهای فلسطینی ها و ایجاد شهرک های یهودی نشین و پاک کردن هویت فلسطینی ها و بیرون راندن آنها انجام داده و ایالات متحده تمام قد از اسرائیل حمایت کرده و در نهایت فلسطینی ها مجبور بودند دست به عملیات 7 اکتبر بزنند.
بله ماجرا از 7 اکتبر شروع نشده که همه چیز را به 7 اکتبر گره می زنند.
بد بختی فلسطینی ها از سالها قبل شروع شده و در 7 اکتبر صبر و طاقت آنها سر آمده بود.
امروزه هم دلیل اصلی که صلحی برقرار نمی شود حمایت های کورکورانه ایالات متحده از جنایات اسرائیل است.
مشکل اصلی ایجاد صلح و آتش بس نتانیاهو است که می خواهد برای بقای خود در قدرت جنگ را ادامه دهد و بالاتر از نتانیاهو خود آمریکا است که هیچ قدمی واقعی برای برقراری صلح بر نمی دارد.
بهانه اینکه نتانیاهو خودسر عمل می کند بهانه ای توخالی و بیخودی بیش نیست.
همه به خوبی می دانند اگر آمریکا واقعا تصمیم داشته باشد جنگ متوقف شود یک تلفن جدی از طرف آمریکا کافی است.
در سال 1982 میلادی رونالد ریگن با یک تماس تلفنی جنگ در لبنان را متوقف کرد و در سال 2006 هم یک تشر از جرج بوش کافی بود تا اسرائیل عملیات خود در جنوب لبنان را متوقف کند.
به هر حال امروزه بسیاری در منطقه به این نتیجه رسیده اند که امید بستن به آمریکا برای رسیدن به صلح در منطقه امیدی واهی بیش نیست و وقت آن رسیده که اسرائیل را وادار به صلح کنند و تنها راه وادار کردن اسرائیل به صلح این است که همه به سمت یک جنگ شمولی بروند.
گو اینکه هیچ کس نمی خواهد چنین شود ولی به نظر می رسد سیاست های آمریکا و اسرائیل دارند همه را به آن سمت و سو می برند.
بحث اینکه ایران از خون شهید هنیه بگذرد بحثی غیر منطقی است، اگر چنین اتفاقی در آمریکا رخ داده بود آمریکا گذشت می کرد؟
در حالی که آمریکا تلاش دارد بحث را به خون شهید اسماعیل هنیه محدود کند واقعیت امر این است که بحث برای ایران فراتر از آن است، بحث عزت ملی و امنیت ملی کشور است و ایران به خوبی می داند اگر پاسخ کمر شکنی به اسرائیل ندهد اسرائیل پا فراتر خواهد گذاشت و اقداماتی بسیار بد تر انجام خواهد داد.
اگر آمریکایی ها واقعا دلواپس صلح در منطقه هستند و یا بودند می بایست قبل از اینکه اسرائیل دست به چنین اقدامی می زد به عواقب آن فکر می کردند و جلوی اسرائیل را می گرفتند نه اینکه مانند سابق بعد از اینکه اسرائیل کار خود را انجام داده بیایند و از دیگران بخواهند واکنش نشان ندهند.
مخصوصا که تضمین های امنیتی سلامتی اسماعیل هنیه توسط آمریکایی ها از طریق ترکیه و قطر صادر شده بود واگر آمریکایی ها در جریان نبودند یعنی اسرائیل یک تودهنی و توهین بزرگ به آمریکایی ها کرده و خود آمریکایی ها باید مطالبه گر باشند.
امروزه کل جامعه جهانی متفق القول هست که ایران حق دارد به اسرائیل پاسخ دهد و به نظر نمی رسد ایران حاضر باشد از این حق خود کوتاه بیاید و احتمالا تنها شرطی که می تواند ایران را متقاعد کند که پاسخ خود را به تعویق بیاندازد این است که فورا در غزه طبق خواست فلسطینی ها و نه خواست اسرائیل آتش بس برقرار شود و اسرائیل از غزه فورا عقب نشینی کند و مقامات اسرائیل در دادگاه های بین المللی محاکمه شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала