گزارش و تحلیل

سردرگمی ناتو در مقابل ثبات تصمیم بریکس

Объединённые силы НАТО
Объединённые силы НАТО - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2024
اشتراک
همزمان با اجلاس سران ناتو در واشنگتن اجلاس بین المجالس کشورهای عضو بریکس در سن پترزسبورگ روسیه برگزار شد.
آنهایی که پیگیر هر دو اجلاس بودند به خوبی ملاحظه کردند کشورهای عضو ناتو که خود را غرب می نامند به شکل بی سابقه ای سردرگم بودند، سردرگمی آنها در حدی بود که رئیس جمهوری آمریکا آقای پوتین را رئیس جمهوری اوکراین معرفی کردند.
گو اینکه وی تلاش کرد سریع اشتباه خود را تصحیح کند اما این اشتباه بسیار بزرگتر از آن بود که تصحیح شود.
این رفتار بایدن به نوعی نشان داد عملا زلنسکی حتی در چشم رهبران این کشورها در حد و قواره یک رئیس جمهوری نیست.
مصاحبه اخیر زلنسکی که در آن اظهار داشت به دنبال ترور آقای پوتین می باشد نشان داد که وی بیش از اینکه یک سیاستمدار قابل باشد شبیه یک لات سر کوچه است که به دلیل عضویت در مافیاهای اوکراین توانسته به پست و مقامی برسد و حالا حاضر است هر اظهار نظری را مطرح کند تا بلکه کشورهای غربی چند صباحی او را سر کار بگذارند.
البته اصلی ترین مشکل در اجلاس این بود که همه متوجه شدند که با مشکل رهبری مواجه می باشد و در ایالات متحده کسی نیست که بتوانند روی او حساب باز کنند.
از این رئیس جمهوری که آبی برای کسی گرم نمی شود و شاهکار کند بتواند چند دقیقه ای سر پا بایستد، صحبت کردنش که هیچ.
در حالی که آمریکا رهبری ناتو را بر عهده دارد و رئیس جمهوری آن باید بسیار مقتدر تر از آنچه هست حضور داشته باشد اما حاضر غایب در این اجلاس ترامپ بود و تقریبا همه اعضای ناتو متفق القول بودند که بایدن توان ادامه کار ندارد و اگر بخواهد با این شرایط که دارد با ترامپ مقابله کند قطعا شکست خواهد خورد و آنها باید فکری به حال خود کنند.
آنها هیچ برنامه ای برای آینده کاری خود به جز جنگ و آشوب نتوانستند مطرح کنند.
در مقابل در اجلاس سن پترزبورگ دیدیم که مقامات کشورهای رقیب با ایالات متحده و عموما غرب با اقتدار تمام حضور داشتند و طرح و برنامه های بسیار خوب برای تقویت تشکل خود ارائه دادند.
آقای ولادیمیر پوتین رهبر روسیه مقتدر در از هر روز حضور داشت و با اقتدار صحبت می کرد( در حالی که رقیب اش یعنی رئیس جمهوری آمریکا حتی دو کلمه نمی تواند روی هم جمع کند و گاف ندهد).
رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی در نشست عمومی دهمین مجمع پارلمانی بریکس در سن پترزبورگ گفت هدف روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس ایجاد شرایط برای توسعه همه شرکت‌ کنندگان است.
توجه داشته باشید در حالی که ناتو با مشکلات عدیده مواجه است ریاست دوره ای بریکس توسعه بریکس و پذیرفتن اعضای جدید را مد نظر خود قرار داده.
عملا امروزه بسیاری کشورها تقاضای عضویت در بریکس را کرده اند، البته بد نیست تاکید کنم بریکس بر عکس ناتو یک مجموعه نظامی نیست ، اما همین که کشورها به دنبال عضویت در آن هستند نشان می دهد که چه قدر مورد استقبال دیگران قرار گرفته، دیگرانی که امروزه می بینند غرب فقط آشوب به بار می آورد و به دنبال تامین منافع کشورهای جهان نیست و همه اعضای ائتلاف غرب باید فقط خود را فدار منافع آمریکا کنند.
"ولادیمیر پوتین" در سخنرانی خود اظهار کرد: هدف اصلی ریاست فعلی روسیه بر این انجمن، ایجاد مساعدترین شرایط برای توسعه و ترقی همه شرکت کنندگان در آن است.
بر عکس آمریکا که فقط به دنبال منافع خود است روسیه و دیگر اعضای بریکس به دنبال منافع جمع می باشند.
پوتین گفت که روسیه درک می کند که تشکیل نظم جهانی که وضعیت واقعی امور را منعکس می‌کند، فرآیندی پیچیده و دردناک است.
إصرار ایالات متحده مبنی بر اینکه فقط منافع آمریکا مهم است و دیگر کشورهای جهان مهم نیستند همه جهان را به این سمت و سو برده که باید به فکر نظم نوین جهانی باشند که در آن منافع همه محفوظ باشد.
پوتین گفت: کار مشترک کشورهای بریکس می‌تواند نفوذ سازنده این اتحادیه را تقویت کند و جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل کند. من متقاعد شده‌ام که با همکاری منسجم می‌توانیم پتانسیل اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فناوری و انسانی کشورهایمان را به حداکثر برسانیم، تأثیر سازنده بریکس را بر فرآیندهای جهانی تقویت کنیم، دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم امن‌تر و بیشتر کنیم.
او افزود: این مجموعه منعکس کننده منافع کشورهای جنوب جهانی و شرق جهانی است و تعداد حامیان بریکس دائما در حال افزایش است. بریکس برای تقویت گفتگو با همه کشورهای ذینفع باز است.
در حالی که ناتو و غرب منادی جنگ و آشوب در سرتاسر جهان می باشد، بریکس به دنبال ثبات و امنیت جهان است و همه کشورها باور دارند که اگر منافع اقتصادی جمع تامین گردد وهیچ کشوری به دنبال آن نباشد که فقط منافع خود را تامین کند و دیگران را نابود کند، عملا کشورها می توانند با صلح و صمیمیت و امنیت و ثبات با هم همزیستی داشته باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала