تاثیر مناسبات ایران - روسیه بر سایر کشورها چیست؟

© Depositphotos.com / AaelboeollosyФлаги Ирана и России
Флаги Ирана и России - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2024
اشتراک
ولادیمیر پوتین و مسعود پزشکیان طی یک تماس تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده و بر تداوم روابط میان دو کشور تأکید کردند.
رئیس جمهور روسیه در این تماس تلفنی ضمن آرزوی موفقیت برای پزشکیان در مسئولیت بزرگ پیش‌رو و همچنین بهروزی و رفاه برای ملت ایران، روابط ایران و روسیه را در سطحی عالی خواند و ابراز امیدواری کرد که این روابط در دوران ریاست جمهوری دکتر پزشکیان با اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دولت قبلی تداوم یابد. پزشکیان نیز در این تماس تلفنی، ضمن قدردانی از پیام تبریک گرم و محبت‌آمیز رئیس جمهور روسیه روابط با کشور دوست و همسایه روسیه را با اهميت دانست و بر تقویت بدون تردید این روابط تأکید کرد.
بر این اساس، روح‌الله مدبر کارشناس مسائل بين الملل در گفتگو با اسپوتنیک ضمن اشاره‌ به سطح روابط فعلی ایران و روسیه به چند نکته حائز اهمیت اشاره‌ نموده و گفت: اول اینکه امروز آقای پزشکیان رئیس جمهور همه ملت ایران و کشور جمهوری اسلامی ایران هسنتد و همواره رئیس جمهور از جریانات سیاسی و گروه بندی‌های مرسوم و طبیعی در ایام انتخابات فارغ است. به عبارتی، رویکرد آقای پزشکیان یک رویکرد فراجناحی است و می‌شود نگاه ایشان را نگاه تعامل حداکثری است ارزیابی نمود که یکی از نکات مثبت قابل توجه به‌شمار می‌آید. بنابراین، باید این مسئله را فارغ از آن دسته‌بندی‌ها و نگاه‌های سیاسی ایام انتخابات داتست و امروز باید فصل جدیدی را ترسیم نمود.
مدبر در ادامه گفت، نکته دوم که بسیار ضروری است این که آقای پزشکیان همواره تاکید کرده که برنامه ایشان در راستای برنامه کلان جمهوری اسلامی ایران که همان برنامه جامع که اکنون سند برنامه هفتم توسعه هم ابلاغ شده می‌باشد و همچنين اجرای سیاست‌های کلانی که توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت الله‌ خامنه‌ای ایران مطرح شده‌ است. از سویی، نکته فوق‌العاده قابل توجه این است که شاخص گذاری، هدف گذاری و ریل گذاری کلان سیاست خارجی در ایران بر مبنای اسناد بالادستی توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران طراحی و تدوین می‌شود و همواره هم آقای پزشکیان تاکید کرده که در اجرای سیاست خارجی اجرا کننده همان سیاست‌هایی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامي ايران به آن توجه دارند. بنابراین، همانطور که مقام رهبری در پیامی که هفته گذشته با آقای پوتین دادن و تاکید کردند که هیچ اخلالی در روابط ایران و روسیه و روابط تعمیق یافته ایران روسیه به وجود نمیاد و همچنین در تماس تلفنی بسیار مهمی که توسط آقای پوتین با آقای پزشکیان گرفته شد و آقای پزشکیان هم به این مسئله تاکید کردند پس ما معتقدیم فصل همکاری های دو کشور به سمت تعمیق مناسبات حرکت خواهد کرد. و تلاش غرب برای اخلال در روابط ایران و روسیه قطعاً انشاالله ناموفق خواهد بود امروز تهران مسکو روابط اساسی رو بر مبنای حسن همجواری و همکاری‌های مشترک برای رسیدن به بازی برد برد تنظیم و طراحی کردند که يکی از محورهای گفتگوی رئیس جمهور منتخب ایران و ولادیمیر پوتین همین مسئله بود. ما می‌دانیم که با تعمیق مناسبات ایران و روسیه ایران به عضویت شانگهای و بریکس درآمده است. ایران به زودی در طرح عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرار خواهد گرفت.
همچنین می‌توان به سایر اقدامات متعددی که در حوزه امنیت منطقه‌ای، فرامنطقی، تعاملات سیاسی و اقتصادی که با مشارکت روسيه و ایران انجام گرفته است اشاره‌ کنیم، به هر حال این‌ موارد همگی دستاوردهای بسیار قابل توجهی‌است که در دستور کار قرار خواهد گرفت. لذا تعمیق مناسبات با روسیه یک مسئله راهبردی کلان و مورد توجه اساس حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران است و انشاالله خلل ناپذیر خواهد بود. وی افزود، سایر ابعاد سیاست خارجی آقای پزشکیان در حوزه‌های مختلف را باید در زمان انتخاب وزیر خارجه و سایر موارد دید که به این نکات ورود پیدا نمی‌کنم. اما نکته قابل توجه این است که امروز همگان می‌دانند تعمیق مناسبات ایران و روسیه برای سایر کشورها هم اثرات مثبتی خواهد داشت و این یک همکاری چند بعدی است. امروز جهان در حال حرکت به سمت نظم جدید جهانی و ائتلاف‌سازی‌های جدید در حال حرکت است و این ائتلاف سازی‌هاست که می‌تواند ما را در گرفتن امتیازات بیشتر از طرف‌های متخاصم، طرف‌های متخاصمی مثل ترویک‌های اروپایی طرف‌های متخاصمی مثل آمریکا که همواره سیاست‌های مداخله جويانه علیه ایران بوده، کمک کند.
حضور ایران در شانگهای و بریکس توان چانه زنی و وزن تیم مذاکره کننده آینده ایران را در مذاکرات احتمالی با ترویک‌های اروپایی افزایش دهد. به این ترتیب، این هم یکی از دستاوردهای تعمیق روابط ایران و روسیه است که ضرورت پیدا می‌کند. بعبارتی، افزایش ارتباطات با مسکو و تاثیرات همگرایی با مسکو در سایر ابعاد همکاری در نظام بین‌الملل نیز نمود پیدا می‌کند.
علاوه بر این، ما باید به تعمیق مناسبات اقتصادی هم توجه کنیم، زیرا اکنون روابط تجاری قابل توجهی با یکدیگر نداریم و باید زیرساخت‌های تجاری خود را تقویت نموده و افزایش زیرساخت‌های تجاری در استحکام روابط بسیار موثر خواهد بود. مدبر در پايان خاطر نشان کرد، تحقق راهگذر شمال جنوب به عنوان یک محور مهم پدافند غیرعامل یکی از دستاوردهای روابط ایران و روسیه بوده که ادامه این مسیر برای کمک به افزایش جایگاه ژئو استراتژیک ایران در نظام بین‌الملل بسیار موثر خواهد بود. البته همین مسئله در افزایش ضریب امتیاز گیری در مذاکرات با کشورهای دیگر و کشورهای غربی هم قابل توجه است. می‌دانیم که غرب و آمریکا بسیار از مسئله تحقق راهگذر شمال جنوب نگران هستند و می‌دانیم که آمریکا به هیچ وجه تمایل به پیشرفت ایران نداشته و همواره سیاست‌های آمریکا با سیاست‌های تخاصم محور حرکت کرده، بنابراین، این نکته بسیار مهم و قابل توجه ای است و در ایران این مسئله همواره مورد تاکید بوده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала